Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Örült F1-es off-szezon: Mi történt a szezonzáró óta?

Az F1-es téli szünet általában a szokásosnál nyugodtabb időszak, de nem idén. Az évtized hírétől csapatfőnök váltásig történt itt minden. Lássuk mik voltak a Forma-1 slágertémái az Abu Dhabi szezonzáró óta!

pirellitestingbarcelonaday2-carlossainz03.jpeg

Günther Steiner leváltása

Már az év első napjaiban érkezett az első bombahír, miszerint a Gene Haas tulajdonos megmutatta a kijáratot Günther Steinernek, aki azonnali hatállyal távozott a Haas csapatfőnöki tisztségéből. A döntés azért meglepő, mert a Haas projekt éppen annyira, vagy még jobban is volt Steiner műve, mint Gene Haasé. Steiner találta ki a teljes koncepciót, miszerint minden megengedhető alkatrészt más csapattól vesz át, illetve külsős gyártóktól. Ilyen például a Dallara, amely a Haas F1-es autóinak karosszériáját készíti. Steiner készített egy teljes üzleti tervet, majd azzal évekig járta a világ versenypályáit, mígnem rátalált Gene Haasra, aki a projekt anyagi hátterét biztosította.

Fontos leszögezni, hogy nem kirúgásról, hanem a szerződés meg nem hosszabbításáról van szó, persze ez az eset meglepőségén mit sem változtat, hiszen Steiner személye az elmúlt évek során szinte eggyé vált a Haasal. Indoklásként a tulajdonos a sikertelenséget hozta fel, a csapat utolsó lett a tavalyi évben. Azonban ez nem igazán Steiner hibája. A Haas kis csapatként óriási infrastrukturális lemaradásban van a többiekhez képest. Gene Haas pedig nem adta meg az anyagi hátteret ahhoz, hogy megtehessék azokat a beszerzéseket, amelyet a vetélytársak. És az a recept, amely működött 2016-tól kezdve ma már nem biztos, hogy eredményes, hiszen a Forma-1 világa azóta rengeteget változott. Tehát alapvetően nem Steiner személye, hanem a működési modell a probléma, azonban ezen a tulajdonos nem akar változtatni.

24-sunday-lasvegas-2023.jpeg

Azonkívül Steiner népszerűsége - melyet főként a Netflix F1-es sorozatának köszönthet - és személye óriási vonzóerő volt a szponzorok számára. Véleményem szerint a projekt kitalálóját, felépítőjét és azóta működő (a körülményekhez képest) nagyon sikeres vezetőjét leváltani nem egy jó döntés. Ráadásul Steinerrel együtt az eddigi technikai igazgató, Simone Resta is távozik.

Az utód gyorsan meg is lett. Házon belüli előléptetésről van szó: a korábbi mérnöki vezető, Ayao Komatsu veszi át Steiner helyét. Gene Haas pedig az elvárást is egyértelművé tette: 2024-ben nem lehetnek utolsók a csapatok között. Azonban a jelenlegi körülmények között nem igazán látszik, hogy kit előzhetnének meg. Az egyetlen reálisan legyőzhető ellenfél talán csak a Stake (Sauber) lehet.

A Horner ügy

A Red Bull F1-es csapatának vezérigazgatója és csapatfőnöke, Christian Horner ellen belső vizsgálatot indítottak.

Egy Red Bull alkalmazott vádakat fogalmazott meg a csapatvezető ellen, azt azonban nem tudjuk, hogy pontosan miről van szó. A Red Bull anyavállalat pedig válaszként egy külső szakértő bevonásával vizsgálatot indított.

Egyelőre nincs semmilyen hivatalos információ a vizsgálat állapotáról, annyit lehet tudni, hogy több meghallgatás is zajlott már az ügyben. Egy biztos: inog a talaj Horner alatt.

Sok híreszteléssel ellentétben Horner mégiscsak ott volt a Red Bull autóbemutatóján, amely az ügy kirobbanása óta az első hivatalos megjelenése.

si202311241164.jpeg

Az is elképzelhető, hogy az egész Horner ügy egy az anyavállalatban lejátszódó belső hatalmi játszma egyik eleme.

Amíg nincs hivatalos megerősítése a bűnösségének, addig illeti az ártatlanság vélelmezése és marad is a csapatfőnöki székben egyenlőre.

Hamilton-Ferrari-2025

Robbant az atombomba, az elmúlt évtized kétségtelenül legnagyobb Forma-1-es átigazolása. Lewis Hamilton a Mercedest elhagyva a Ferrarihoz igazol 2025-től, ahol Charles Leclerc csapattársa lesz.

Az elmúlt évek Mercedeses küszködését látva Hamilton hitét vesztette a projektben és a váltás mellett döntött, a Ferrari szelleme pedig még őt is meggyőzte. Az után, hogy a világbajnoki sikerek időszakában az F1 körül minden róla szólt az elmúlt években a rivaldafény átkerült Max Verstappenre. Ezzel az igazolással pedig újra magára irányítja a figyelmet: 2024 a nagy hattyúdal, az F1 történetének legsikeresebb csapat-pilóta felállásának utolsó éve lesz, 2025 pedig az első Ferraris próbálkozás. Persze újabb világbajnoki cím nem nagy eséllyel lesz belőle, de a karrierjének egy újabb, egyben utolsó nagy dobása lehet ez a Ferraris kaland.

m384085.jpeg

A döntés hátteréről a megállapodás kialakulásáról ebben a cikkemben írtam részletesen.

Megérkeztek a 2024-es autók

Immáron mind a tíz F1-es alakulat bemutatta idei autóját, legalábbis a festését biztosan. A valódi autók majd a szezon előtti teszteken kerülnek nyilvánvalóvá, azonban már az is izgalmas amit most látunk. Rengeteg érdekes, néhol a szabályokat feszegető technikai újítást láthatunk.

Alapvetően az egész mezőny a Red Bull által 2022-ben elkezdett tervezési filozófia irányába mozdult el. Sok csapat jelentősen átszabta autóját. A legnagyobb változások a futóművek, az oldaldobozok, első szárnyak esetében láthatóak, illetve a padlólemezen is mindenki sokat dolgozott, azonban, hogy ott mi történik azt nem igazán látjuk.

A topcsapatok közül a Mercedesnél és a Ferrarinál történtek a legnagyobb változásokat. Mindkét csapat teljes koncepciót vált és az eddig látottak alapján a Red Bull irányába mozdultak. A McLaren még rejtegeti autóját és az Aston Martin is rengeteg újítást hozott.

Ami pedig a Red Bullt illeti: meglepő újításokkal álltak elő. Nem az elmúlt két évben használt autójukat fejlesztették tovább. Sok szempontból éppen abba az irányba mutatnak az újításaik, ahol a Mercedes zsákutcába futott az elmúlt években. Persze látniuk kell valamit ahhoz, hogy ez az irány mellett döntöttek, azonban még korántsem biztos, hogy valójában ilyen lesz ez az autó. Lehetséges, hogy Bahreinben egy egészen más járművel gurulnak pályára. Egy biztos: a bikások jelentősen meglepték riválisaikat.

si202402140459.jpeg

Az új szezon pedig már a küszöbön

A téli izgalmak és izzó levegő után nem is kell sokat várnunk az új szezonra. Február 21. és 23. között rendezik a szezon előtti teszteket Bahreinben, majd egy héttel később ugyanitt a szezonnyitót, amely a maratoni hosszúságú 24 versenyhétvégéből álló szezon kezdete lesz. Tehát napokon belül kiderül, hogy valójában melyik csapat milyen autóval áll elő a 2024-es szezonra és jó eséllyel jövő héten már az erőviszonyokkal kapcsolatban is okosabbak leszünk.

 

képek: Pirelli, Red Bull Content Pool

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr7418330277
süti beállítások módosítása