Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Hamilton-Ferrari megállapodás: Miért döntött a brit pilóta a váltás mellett?

Hivatalos: létrejött a megállapodás, amely az F1 elmúlt évtizedeinek legnagyobb hírét jelenti: Lewis Hamilton a Mercedest elhagyva a Ferrarihoz igazol, így Charles Leclerc csapattársa lesz 2025-től.

59-friday-austin-2023.jpeg

A tavalyi híresztelések után február első napján ismét felpörögtek a pletykák, miszerint Lewis Hamilton a Mercedest elhagyva 2025-től kezdődően a Ferrarihoz szerződhet. Elsőként az olasz sajtó kezdte el híresztelni, azonban az köztudott, hogy az ő információ-megbízhatóságuk nem a legfényesebb, már sokszor sok mindent megírtak (legtöbbször a Ferrariról), aminek semmi valóságalapja nem volt.

Azonban a nap folyamán egyre biztosabb források is kezdték állítani a hétszeres bajnok és a Ferrari egymásra-találását. Azt eddigre már szinte biztosra lehetett venni, hogy a Ferrarinak nem áll szándékában Carlos Sainzot megtartani, amelyet nyilván azért tesznek meg, mert lehetőségük van egy még jobb versenyző leigazolására.

A dolog odáig fajult, hogy a Mercedes este nyolc órakor bejelentette, hogy 2024 végeztével Hamilton elhagyja a csapatot. Rá nagyjából 20 percre az is hivatalossá vált, hogy tényleg a Scuderiához ír alá a brit klasszis, ezzel pedig létrejött a Formula-1 történetének egyik legnagyobb volumenű átigazolása. Persze hivatalosan Hamiltonnak 2025 végéig szólt a szerződése a Mercedesszel, azonban úgy néz ki, hogy 2025 valójában csak egy opcionális, meghosszabbítási év volt.

Természetesen a Ferrari részéről nem igazán kell magyarázni a lépést: sikerült leigazolniuk a sport statisztikailag legsikeresebb versenyzőjét, aki ha ma már nincs is élete csúcsformájában, de továbbra is nagyon magas szinten teljesít és a jelenlegi Forma-1 3-4 legjobb versenyzőjének egyike, így az egyébként nem rosszul teljesítő Sainz helyett egy minőségi csere. Egyébként marketing és üzleti szempontból is jól jár vele a Ferrari, hiszen a vállalat részvényárfolyama egy nap leforgása alatt 9%-kal nőtt (a Hamilton igazolás hatására), amely egy nagyon ritka esemény a tőzsdére vitt cégeknél. Ez is mutatja, hogy mekkora karakter és ikon Lewis Hamilton.

Érdekesebb kérdés, hogy Hamilton miért döntött a váltás mellett, hiszen a Mercedes immáron 11 éve jelenti az otthonát, 6 egyéni és 8 konstruktőri világbajnoki címet nyert a német márkával és házon belül óriási a támogatottsága. Kijelenthető, hogy a Mercedes Hamilton F1-es birodalmává vált, ráadásul a csapatfőnök, Toto Wolff is óriási pártolója. Éppen ezek miatt olyan meglepő a váltás, most mégis megpróbálok rá magyarázatot adni.

m384085.jpeg

Világos, hogy a brit versenyző korántsem elégedett a Mercedes előző két szezonban nyújtott teljesítményével. Az autó kiszámíthatatlan volt, nehezen vezethető, “cserébe” pedig nyers tempóban sem felelt meg az elvárásoknak. Ennek megfelelően a Mercedes és Hamilton a Red Bull után következő üldözőbolyt tudta csupán erősíteni, egy hétszeres világbajnok pedig nem erre vágyik.

A csapatváltás oka minden bizonnyal a technikai háttérre vezethető vissza, ezen a téren futott vakvágányra a német márka a 2022-23-as szezonokban. Amikor az új szabályrendszerre alakították ki az autó koncepcióját, Hamilton nem értett egyet az új iránnyal, egyetemben Loic Serra teljesítményért felelős vezetővel. Serrának annyira nem tetszett a Mercedes koncepciója, hogy azóta távozott a csapattól és ő is a Ferrarihoz igazolt, ahol Hamiltonhoz hasonlóan 2025-ben kezdi meg a munkát.

A sok kritika ellenére a Mercedes 2023-ra is megtartotta az alapvető tervezési hibákkal rendelkező koncepciót, Hamilton nemtetszésére. Végül a technikai csapat beadta a derekát és az idei szezonra egy teljesen új koncepció mellett döntöttek, azonban Hamilton helyzetében talán már későn.

Arra van a legnagyobb esély, hogy Hamiltont a technikai csapat küszködése indította arra, hogy eligazoljon. Az utolsó csepp a pohárban feltehetően az volt, amikor kipróbálták a Mercedes idei autóját szimulációs szinten, amely nem mutatott kellő javulást, így nem győzte meg a brit klasszist a maradásról.

m400246.jpeg

De miért pont a Ferrari? Világos, hogy a Red Bullnál nem lenne helye Verstappen mellett, illetve ő sem szeretné ott megégetni magát egy jó eséllyel verességgel végződő párharcban. A McLarennek hosszútávon biztosított páros van, így a legjobb opció a Ferrari, amely szintén teljesen új autót tervez az idei évre.

Persze a puszta teljesítmény tekintetében a Ferrari nem jelent sokkal jobb esélyt a Mercedesnél, azonban az világos, hogy Hamilton jó eséllyel már nem fog bajnoki címet nyerni az F1-ben, a maximum amiben reménykedhet, egy világbajnoki hadjárat, így nincsen veszteni valója. Azonban Mercedesnél sincs semmi garancia a sikerre. Így viszont az esetleges bajnoki harcot megpróbálhatja a Ferrarival és jó eséllyel onnan vonulhat majd vissza, amely egy szép zárófejezete lehet a pályafutásának.

Maga a “Ferrari-mítosz” sem elhanyagolható tény. Közhely ugyan, de igaz, hogy minden autóversenyző szeretne egyszer a Scuderia versenyzője lenni. A Forma-1 legsikeresebb, legnagyobb presztízsű csapatáról beszélünk, amelynek egy mitikus oldala is van, és úgy néz ki ez most a hétszeres bajnokot is a mámorába ejtette. Már csak ezzel is magyarázható az átigazolás, Hamilton meg akarja tapasztalni, hogy milyen az élet Maranellóban, hiszen az egészen más, mint más csapatoknál versenyezni.

A váltásra pedig ez az utolsó esélye, hiszen már 39 éves, tehát a Ferraris kaland kezdetén már 40 esztendős lesz, így már nincsen sok éve hátra a legmagasabb szintű versenyzésből. Ezzel kapcsolatban nagy kérdés, hogy ilyen korban lehetséges e még egy ekkora váltás és egy teljesen új kaland, ahol ugyanúgy fel kell építenie saját magát.

Az biztos, hogy az F1 jelenkori legerősebb pilótapárosát láthatjuk majd a pályán a Hamilton-Leclerc duót tekintve. Érdekes kérdés, hogy mit fog kezdeni házon belül egymással a két versenyző. Jelenleg nagyjából hasonló szintű versenyzőkről beszélünk, azonban Leclerc helyi beágyazottsága óriási. Ahogy Hamilton a Mercedes projektjének arca volt egy évtizedig, ugyanúgy Leclerc is ezt a szerepet tölti be a Ferrarinál. Ráadásul ő saját nevelésű versenyző, kezdetektől fogva a Scuderia támogatásával versenyzett, majd második F1-es szezonjától az Ferrari csapatánál. Szerepét jól mutatja, hogy éppen pár napja kötöttek vele újabb gigászi szerződést amely további hosszú évekre biztosítja helyét, állítólag csillagászati méretű fizetésért. Ennek a helyi “kishercegnek” kell nekimennie Hamiltonnak, amely korántsem lesz egy egyszerű feladat. Jó esély van arra, hogy egy klasszikus párharcnak lehetünk majd tanúi kettejük között, kiváltképp ha a csapat képes alájuk olyan autót rakni, amellyel a bajnoki címért harcolhatnak. Ez a párharc pedig Leclerc számára is egy jó szintfelmérő lesz, hogy hol is tart ő valójában, ami a teljesítményét illeti.

pirellitestingbarcelona-carlossainz.jpeg

Azt egyenlőre senki sem tudhatja, hogy mi lehet az eredménye ennek a frigynek. Néhány dolog azonban biztos: a Mercedes elvesztette első számú zászlóvivőjét, a projektjük arcát. A Ferrari természetesen hatalmasat nyert, teljesítményben és hírverésben is, sőt, a saját imázsukat is jelentősen növeli, hogy meg tudtak szerezni egy akkora nevet, mint Hamilton. Még ő sem tudott nemet mondani a Ferrari hívására. Az, hogy Hamilton nyert e vele, majd a jövő megmutatja, ez lesz a következő 2-3 év legnagyobb egyik legnagyobb kérdése.

Aki viszont az egész történet igazi győztese az maga a Forma-1. Ez kétségkívül az elmúlt 15-20 év legnagyobb híre és olyan érdeklődést fog generálni az F1 részére, amely nehezen leírható. 2024 lesz Hamilton és a Mercedes utolsó tánca, majd 2025 már a Ferrariról fog szólni, így az érdeklődés biztosan óriási lesz.

Feltehetjük persze a kérdést, hogy mi lesz így Sainzal. Már korábban szó volt arról, hogy a spanyol esetleg az Audivá váló Sauber istállóhoz igazolhat, amelyre így még nagyobb esély kínálkozik. Azt viszont kijelenthetjük, hogy Hamilton csapatváltása még jobban fel fogja borítani az eddig is meglehetősen kaotikus és izgalmas pilótapiacot. Felszabadul egy nagyon értékes ülés a Mercedesnél, szabaddá válik Sainz, mindehhez pedig jönnek az eddigi kulcskérdések: Perez ülésének esetleges megüresedése, Alex Albon szabaddá válása és a tény, hogy a mezőny háromnegyedének lejár a szerződése a szezon végén. Így a Hamilton üggyel fűszerezve egy még izgalmasabb átigazolás időszakot kapunk, amelyben kialakul majd a következő 2-3 év felállása, így az is, hogy ki melyik csapattal vág neki az F1 2026-ban induló új érájának.

 

képek: Pirelli, Mercedes-AMG F1 Team

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr1918316893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása