Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Miért borulnak fel Monacóban az erőviszonyok?

Az elmúlt években és idén is azt láthatjuk, hogy Monacóban mindig átrendeződik az F1-es erősorrend. Mi okozza ezt a jelenséget?

5-friday-montecarlo-2024.jpeg

Mint minden erőviszony változás - amit nem egy fejlesztés okoz -, ez is a helyszín paramétereire vezethető vissza, azonban ezúttal nagyon szélsőségesen. Monaco pályakarakterisztikája teljesen egyedülálló: extrém lassú és közép-gyors kanyarok váltják egymást, miközben egyenesek szinte egyáltalán nincsenek.

Éppen ezért az aerodinamikai hatékonyság és leszorítóerő generálás helyett a mechanikus tapadás kerül előtérbe, hiszen a pálya karakterisztika miatt az átlagtempó is jóval alacsonyabb, mint máshol. Egy kört a jelenleg nagyjából 168 km/h-ás átlagsebességgel tesznek meg az élmenők, míg az összes pálya átlaga 220 km/h körül mozog, a leggyorsabb pályán, Monzában pedig közel 100 km/h-val gyorsabban száguldanak, mint Monacóban.

48-friday-montecarlo-2024.jpeg

Mivel a helyszín teljesen kirívó és nagyon messze van attól a tartománytól, amit a pályák nagy része jelent, ezért a csapatok nem is erre a pályára optimalizálják az autóikat. Ehhez még hozzá kell vennünk azt is, hogy a lassú pálya miatt máshol kevésbé hangsúlyos részek kerülnek előtérbe (pl. futómű-geometria).

Ezek a tényezők pedig mind a megszokott erősorrendtől való eltérés felé mutatnak.

A hatást pedig fokozza, hogy a versenyzők egyéni teljesítménye is sokkal jobban kidomborodik, elsősorban a falak közelsége és a pálya nehézsége miatt. Így akár egy gyengébb autóval is lehet érvényesülni.

34-saturday-montecarlo-2023.jpeg

A kockázatvállalás felmérésének készsége itt ér a legtöbbet. Ráadásul az egy körön erős pilóták fellegvára Monaco, mivel a pálya szűkössége, az egyenesek hiánya és az autók jelenlegi mérete miatt szinte lehetetlen előzni, így a rajtsorrend sokkal nagyobb mértékben determinálja a futam végkimenetelét mint másutt.

A falak közelsége miatt hibázni nem igazán lehet, vagy aki megteszi annak annyi volt a körözés. Kiemelt jelentősége van ennek az időmérőn, amikor szinte minden baleset piros zászlót von maga után. És a hibázásra Monacóban van a legnagyobb esély, tehát a piros zászlókra is, amely csak tovább kavarja a kártyalapokat.

Összegezve a pálya adottságaira vezethető vissza minden kavarodás: az autók nyers tempójának változása, a versenyző képességeinek nagyobb hatása és a piros zászló jelentette extra faktor.

 

képek: Pirelli

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr7718413067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása