Az elmúlt években és idén is azt láthatjuk, hogy Monacóban mindig átrendeződik az F1-es erősorrend. Mi okozza ezt a jelenséget?
Mint minden erőviszony változás - amit nem egy fejlesztés okoz -, ez is a helyszín paramétereire vezethető vissza, azonban ezúttal nagyon szélsőségesen. Monaco pályakarakterisztikája teljesen egyedülálló: extrém lassú és közép-gyors kanyarok váltják egymást, miközben egyenesek szinte egyáltalán nincsenek.
Éppen ezért az aerodinamikai hatékonyság és leszorítóerő generálás helyett a mechanikus tapadás kerül előtérbe, hiszen a pálya karakterisztika miatt az átlagtempó is jóval alacsonyabb, mint máshol. Egy kört a jelenleg nagyjából 168 km/h-ás átlagsebességgel tesznek meg az élmenők, míg az összes pálya átlaga 220 km/h körül mozog, a leggyorsabb pályán, Monzában pedig közel 100 km/h-val gyorsabban száguldanak, mint Monacóban.
Mivel a helyszín teljesen kirívó és nagyon messze van attól a tartománytól, amit a pályák nagy része jelent, ezért a csapatok nem is erre a pályára optimalizálják az autóikat. Ehhez még hozzá kell vennünk azt is, hogy a lassú pálya miatt máshol kevésbé hangsúlyos részek kerülnek előtérbe (pl. futómű-geometria).
Ezek a tényezők pedig mind a megszokott erősorrendtől való eltérés felé mutatnak.
A hatást pedig fokozza, hogy a versenyzők egyéni teljesítménye is sokkal jobban kidomborodik, elsősorban a falak közelsége és a pálya nehézsége miatt. Így akár egy gyengébb autóval is lehet érvényesülni.
A kockázatvállalás felmérésének készsége itt ér a legtöbbet. Ráadásul az egy körön erős pilóták fellegvára Monaco, mivel a pálya szűkössége, az egyenesek hiánya és az autók jelenlegi mérete miatt szinte lehetetlen előzni, így a rajtsorrend sokkal nagyobb mértékben determinálja a futam végkimenetelét mint másutt.
A falak közelsége miatt hibázni nem igazán lehet, vagy aki megteszi annak annyi volt a körözés. Kiemelt jelentősége van ennek az időmérőn, amikor szinte minden baleset piros zászlót von maga után. És a hibázásra Monacóban van a legnagyobb esély, tehát a piros zászlókra is, amely csak tovább kavarja a kártyalapokat.
Összegezve a pálya adottságaira vezethető vissza minden kavarodás: az autók nyers tempójának változása, a versenyző képességeinek nagyobb hatása és a piros zászló jelentette extra faktor.
képek: Pirelli
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.