Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Aston, FIA, Liberty: távoznak a szakemberek

Úgy néz ki, hogy ez a személyi változások hete az F1-ben. Az Aston Martintól távozik Dan Fallows technikai igazgató, azonnali hatállyal leváltották Niels Wittichet, a Forma-1 versenyigazgatóját és az év végén leköszön az F1 kereskedelmi jogait tulajdonló Liberty Media vezérigazgatója, Greg Maffei is.

si202305060264.jpg

DAN FALLOWS TÖRTÉNETE

A brit szakember kezdetektől a Red Bull mérnöke volt, ahol az utolsó években az aerodinamikai részleg feje volt. A munkáját remekül is végezte, hiszen ezekben az években (2014-2021) a Red Bull rendelkezett talán a legjobb kasztnival és sokkal inkább a gyengélkedő Reanult motor miatt nem tudták felvenni a versenyt a Mercedesszel. Majd a Hondára váltás után ez is sikerült, aminek egy 2021-es bajnoki cím lett az eredménye.

Persze mindebben Adrian Neweynak is elévülhetetlen szerepe volt, nem különben Pierre Wachénak, a Red Bull jelenleg is hivatalban lévő technikai igazgatójának. És éppen ez vezetett Dan Fallows Red Bulltól való távozásához: nem volt feljebb lépési lehetőég, márpedig egy ilyen szakember alkalmas arra, hogy a teljes technikai részleget vezesse.

si202407190888.jpg

Így került 2022 tavaszától az Aston Martinhoz, ahol megkapta az óhajtott pozíciót. Itt szép eredményeket ért el: a 22-es szezonban az évközi fejlesztésekkel az erősorrend végéről a középmezőny élére rántotta fel a csapatot, majd a 2023-as szezonban ideig-óráig az erősorrend második helyét foglalták el és Fernando Alonso szállította is a dobogós helyezéseket, Stroll nem éppen…

Természetesen az elmúlt egy évről is beszélnünk kell, amely korántsem nevezhető diadalmenetnek. Belekeveredtek egy fejlesztési zsákutcába és visszacsúsztak az erősorrendben, bár a tavalyi évhez hasonlóan idén is ötödikek lesznek a konstruktőri bajnokságban, csak sokkal kevesebb ponttal. Persze a pontos okokat nem tudjuk, de ebben a folyamatban fel kell merülnie Fallows felelősségének, de az is igaz, hogy az Astonnál már 2026-ra és a Hondával való partnerségre koncentrálnak.

És akkor kanyarodjunk is rá a dolog aktualitására: kedden jelentette be az Aston Martin, hogy távozik posztjáról Dan Fallows. A közlemény szerint a cégcsoport más divíziójában kap munkát, de ez aligha tart sokáig: valószínűleg végleg elhagyja Lawrence Stroll holdudvarát.

61-sunday-brazil2024.jpg

Persze nem lehet nem látni az összefüggést Adrian Newey Astonhoz igazolásával, ami két hónapja vált hivatalossá. Ezzel pedig már nagyon sok dudás került volna egy csárdába, hiszen 2025-től érkezik Enrico Cardille is a Ferraritól, így két mérnök is került volna Fallows fölé a csapat hierarchiában, így elvesztette volna azt a szabadságot, amiért az Aston Martinhoz igazolt.

Egyébként ez a csapat szempontjából sem olyan borzasztó, mert valószínűleg jelentősen túltelített lett volna a mérnöki vezető gárda.

Nagy kérdés, hogy mit hozhat a jövő Fallows számára, ugyanis minden nagycsapatnál megvan jelenleg a technikai vezető. Csupán feltételezés, de el tudnám képzelni, hogy az Audi lecsap rá. Ugyan ők még nem élcsapat, de néhány éven belül azzá válhatnak, azt pedig nem lehet James Key-vel a technikai parancsnoki hídon. Bár Mattia Binotto már ott állomásozik, viszont ő nem a csapat napi szintű technikai ügyeivel foglalkozik. Egy Jonathan Wheatley, Mattia Binotto, Dan Fallows hármas nem is nézne ki rosszul az Audi szempontjából. Persze mindez csak feltételezés.

FOLYTATÓDIK AZ F1-ES VERSENYIGAZGATÓ DRÁMA

Úgy néz ki, hogy továbbra sem tudja megoldani az FIA a versenyigazgató ügyét, Charlie Whiting 2019-es halála óta. Három évig Michael Masi töltötte be a posztot, azonban nem aratott nagy sikert, fő bűnének pedig a 2021-es szezonhajrá, különösen az Abu Dhabi nagydíj számít.

2022-től két versenyigazgató vette át a helyét: a WEC elismert versenyigazgatója, Eduardo Freitas és Niels Wittich váltogatták egymást, majd Freitas kikerült a körforgásból. Wittich egyébként nem kavart óriási port, szerintem jól végezte a munkáját, viszont így is kötődik hozzá néhány botrány, amelyet most nem részleteznék.

Mindenesetre Wittich és Ben Sulayem FIA elnök közötti ellentét okozhatta az eltávolítását, amiben az a legfurcsább, hogy azonnali hatállyal történik, úgy, hogy már csak három verseny van hátra a szezonból. Hivatalosan lemondott, bár egy nappal később maga Wittich mondta el, hogy nem önszántából távozik.

A helyét már a Las Vegas-i nagydíjtól Rui Marques veszi át, aki eddig az F2 és F3 versenyigazgatója volt.

Én borzasztóan remélem, hogy ő végre beválik és mind sportszakmai, mind sportpolitikai szempontból megfelelő lesz és hosszú távon maradhat, szükség lenne már az állandóságra e téren, hiszen közel hat éve nem tudja ezt a kérdést jól megoldani az FIA.

TÁVOZIK GREG MAFFEI

A Liberty Media 2017-ben vette meg a Forma-1 kereskedelmi jogait Greg Maffei elnök-vezérigazgatóval a parancsnoki hídon és vezette át az F1-et az utolsó időszakában már rosszul teljesítő Ecclestone érából a kommunikáció és digitalizációs forradalom időszakába. Természetesen rengeteg pozitívum és a szeretett sportunk újbóli felvirágoztatása a Maffei vezette Liberty tevékenységéhez kötődik, de bőven tudunk negatív dolgokat is felhozni: a túlzsúfolt versenynaptár, a sprint intézménye, az új csapatok be nem engedése és sok esetben a professzionális sport cirkuszi showá silányítása. Mindezt persze két cél vezérelte: az USA meghódítása és a profit. Mindkettő téren elég jól állnak.

si202210300563.jpg

Nagy kérdés, hogy Maffei távozásának mi áll a hátterében. A szerződése 2024 végén jár le és csupán arról van szó, hogy ezt nem hosszabbítják meg a felek, tehát nem kirúgásról van szó.

A vezérigazgató ennek megfelelően csak az év végével távozik, az viszont óriási kérdés, hogy ki jöhet a helyére. Az új menedzsmenttel együtt bizonyára valamilyen szinten új szemlélet és stratégia is érkezik majd, az pedig nagyban meghatározza, hogy merre fog haladni a Forma-1 a következő években.

 

képek: Red Bull Content Pool, Pirelli

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr8118732646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása