Úgy néz ki, hogy ez a személyi változások hete az F1-ben. Az Aston Martintól távozik Dan Fallows technikai igazgató, azonnali hatállyal leváltották Niels Wittichet, a Forma-1 versenyigazgatóját és az év végén leköszön az F1 kereskedelmi jogait tulajdonló Liberty Media vezérigazgatója, Greg Maffei is.
DAN FALLOWS TÖRTÉNETE
A brit szakember kezdetektől a Red Bull mérnöke volt, ahol az utolsó években az aerodinamikai részleg feje volt. A munkáját remekül is végezte, hiszen ezekben az években (2014-2021) a Red Bull rendelkezett talán a legjobb kasztnival és sokkal inkább a gyengélkedő Reanult motor miatt nem tudták felvenni a versenyt a Mercedesszel. Majd a Hondára váltás után ez is sikerült, aminek egy 2021-es bajnoki cím lett az eredménye.
Persze mindebben Adrian Neweynak is elévülhetetlen szerepe volt, nem különben Pierre Wachénak, a Red Bull jelenleg is hivatalban lévő technikai igazgatójának. És éppen ez vezetett Dan Fallows Red Bulltól való távozásához: nem volt feljebb lépési lehetőég, márpedig egy ilyen szakember alkalmas arra, hogy a teljes technikai részleget vezesse.
Így került 2022 tavaszától az Aston Martinhoz, ahol megkapta az óhajtott pozíciót. Itt szép eredményeket ért el: a 22-es szezonban az évközi fejlesztésekkel az erősorrend végéről a középmezőny élére rántotta fel a csapatot, majd a 2023-as szezonban ideig-óráig az erősorrend második helyét foglalták el és Fernando Alonso szállította is a dobogós helyezéseket, Stroll nem éppen…
Természetesen az elmúlt egy évről is beszélnünk kell, amely korántsem nevezhető diadalmenetnek. Belekeveredtek egy fejlesztési zsákutcába és visszacsúsztak az erősorrendben, bár a tavalyi évhez hasonlóan idén is ötödikek lesznek a konstruktőri bajnokságban, csak sokkal kevesebb ponttal. Persze a pontos okokat nem tudjuk, de ebben a folyamatban fel kell merülnie Fallows felelősségének, de az is igaz, hogy az Astonnál már 2026-ra és a Hondával való partnerségre koncentrálnak.
És akkor kanyarodjunk is rá a dolog aktualitására: kedden jelentette be az Aston Martin, hogy távozik posztjáról Dan Fallows. A közlemény szerint a cégcsoport más divíziójában kap munkát, de ez aligha tart sokáig: valószínűleg végleg elhagyja Lawrence Stroll holdudvarát.
Persze nem lehet nem látni az összefüggést Adrian Newey Astonhoz igazolásával, ami két hónapja vált hivatalossá. Ezzel pedig már nagyon sok dudás került volna egy csárdába, hiszen 2025-től érkezik Enrico Cardille is a Ferraritól, így két mérnök is került volna Fallows fölé a csapat hierarchiában, így elvesztette volna azt a szabadságot, amiért az Aston Martinhoz igazolt.
Egyébként ez a csapat szempontjából sem olyan borzasztó, mert valószínűleg jelentősen túltelített lett volna a mérnöki vezető gárda.
Nagy kérdés, hogy mit hozhat a jövő Fallows számára, ugyanis minden nagycsapatnál megvan jelenleg a technikai vezető. Csupán feltételezés, de el tudnám képzelni, hogy az Audi lecsap rá. Ugyan ők még nem élcsapat, de néhány éven belül azzá válhatnak, azt pedig nem lehet James Key-vel a technikai parancsnoki hídon. Bár Mattia Binotto már ott állomásozik, viszont ő nem a csapat napi szintű technikai ügyeivel foglalkozik. Egy Jonathan Wheatley, Mattia Binotto, Dan Fallows hármas nem is nézne ki rosszul az Audi szempontjából. Persze mindez csak feltételezés.
FOLYTATÓDIK AZ F1-ES VERSENYIGAZGATÓ DRÁMA
Úgy néz ki, hogy továbbra sem tudja megoldani az FIA a versenyigazgató ügyét, Charlie Whiting 2019-es halála óta. Három évig Michael Masi töltötte be a posztot, azonban nem aratott nagy sikert, fő bűnének pedig a 2021-es szezonhajrá, különösen az Abu Dhabi nagydíj számít.
2022-től két versenyigazgató vette át a helyét: a WEC elismert versenyigazgatója, Eduardo Freitas és Niels Wittich váltogatták egymást, majd Freitas kikerült a körforgásból. Wittich egyébként nem kavart óriási port, szerintem jól végezte a munkáját, viszont így is kötődik hozzá néhány botrány, amelyet most nem részleteznék.
Mindenesetre Wittich és Ben Sulayem FIA elnök közötti ellentét okozhatta az eltávolítását, amiben az a legfurcsább, hogy azonnali hatállyal történik, úgy, hogy már csak három verseny van hátra a szezonból. Hivatalosan lemondott, bár egy nappal később maga Wittich mondta el, hogy nem önszántából távozik.
A helyét már a Las Vegas-i nagydíjtól Rui Marques veszi át, aki eddig az F2 és F3 versenyigazgatója volt.
Én borzasztóan remélem, hogy ő végre beválik és mind sportszakmai, mind sportpolitikai szempontból megfelelő lesz és hosszú távon maradhat, szükség lenne már az állandóságra e téren, hiszen közel hat éve nem tudja ezt a kérdést jól megoldani az FIA.
TÁVOZIK GREG MAFFEI
A Liberty Media 2017-ben vette meg a Forma-1 kereskedelmi jogait Greg Maffei elnök-vezérigazgatóval a parancsnoki hídon és vezette át az F1-et az utolsó időszakában már rosszul teljesítő Ecclestone érából a kommunikáció és digitalizációs forradalom időszakába. Természetesen rengeteg pozitívum és a szeretett sportunk újbóli felvirágoztatása a Maffei vezette Liberty tevékenységéhez kötődik, de bőven tudunk negatív dolgokat is felhozni: a túlzsúfolt versenynaptár, a sprint intézménye, az új csapatok be nem engedése és sok esetben a professzionális sport cirkuszi showá silányítása. Mindezt persze két cél vezérelte: az USA meghódítása és a profit. Mindkettő téren elég jól állnak.
Nagy kérdés, hogy Maffei távozásának mi áll a hátterében. A szerződése 2024 végén jár le és csupán arról van szó, hogy ezt nem hosszabbítják meg a felek, tehát nem kirúgásról van szó.
A vezérigazgató ennek megfelelően csak az év végével távozik, az viszont óriási kérdés, hogy ki jöhet a helyére. Az új menedzsmenttel együtt bizonyára valamilyen szinten új szemlélet és stratégia is érkezik majd, az pedig nagyban meghatározza, hogy merre fog haladni a Forma-1 a következő években.
képek: Red Bull Content Pool, Pirelli
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.