Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

2024-es fejlesztési ívek avagy ezért ilyen domináns a Red Bull

Nagy technikai változásokkal álltak elő az élcsapatok a 2024-es szezonra: a Mercedes és a Ferrari teljes koncepciót váltott, de a Red Bull is (mindenkit meglepve) radikális változtatásokat hozott.

si202403090248.jpeg

ASTON: LASSAN A KIJELÖLT ÚTON

Nézzük először szét az Aston Martin táján amely az idei szezonra stabilizálta hídfőállásait a mezőny első felébe tartozást illetően. Ugyan akkora kiugrást nem sikerült elérni mint a tavalyi év elején (első nyolc futamon hat dobogó), de stabilan ott táboroznak a harmadik-ötödik erő környékén. Náluk inkább konszolidált fejlesztésekről beszélhetünk: semmi nagy meglepetés, mennek tovább a tavalyi úton a technika terén. A cél leginkább a nemrég megnyílt, új főhadiszállás belakása és a projekt tovább építése lehet, előkészülve a 2026-os Honda partnerség kezdetére és az új szabályrendszerre.

FERRARI, MERCEDES: TELJES ÚJRAINDÍTÁS

A Ferrari és a Mercedes helyzete már érdekesebb: mindkét csapat egy alapvető hibákkal rendelkező, ugyanakkor teljesen egyedi autókoncepcióval állt elő a 2022-es szabályrendszer kezdetén, amit a 2023-ra is megtartottak, azonban eddigre betelt a pohár. Szűk beállítási tartományban tudták csak használni és fejleszteni autóikat, miközben a viselkedését sem teljesen értették, így radikális változások mellett döntött mindkét csapat.

m417518.jpeg

Az idei szezonra teljesen átszabták és “Red Bullosították” autóikat. Ráléptek arra a fejlesztési útra, amelyre a bikás alakulat már a szabályrendszer kezdetén. Ez a váltás kétségkívül a Maranellóban ment simábban, jelenleg nincs kérdés afelől, hogy a Ferrari az első számú Red Bull üldöző. Ami az ő esetükben biztató: a tempó már most jó, megfelezték a hátrányukat a világbajnok csapathoz képest, ugyanakkor végre széles tartományban tudják beállítani és ami még fontosabb fejleszteni az autójukat. A legnagyobb előrelépések a gumikezelés, illetve az egyensúly terén történtek. Ezeket megtartva, de a leszorítóerőt növelve már készülnek is az újabb innovációkkal. Már a szezon első hét futamán két lépcsőben hoznak fejlesztéseket, többek között egy teljesen új padlólemezt.

A Mercedes kvázi ugyanebben a helyzetben van, azonban ott a tempó valamivel gyengébb. Gyakorlatilag a koncepcionális és beállítási problémák mind megoldódtak: így végre érdemben tudnak fejleszteni. Ami jelenleg hiányzik az a leszorítóerő, viszont ezen még bőven lesz esélyük javítani. Az egyetlen egyértelmű gyenge pontja a W-15-nek a magas tempójú kanyarok kezelése, amivel tömve van a Dzsiddai pálya, így ott nem is voltak erősek. Ebből kiindulva viszont más pályákon (főleg a fejlesztésekkel) jobbak lehetnek.

RADIKÁLIS LÉPÉS

A Red Bull mindenkit meglepve nem a konzervatív megoldást választotta az idei autójával, hanem új vizekre eveztek. Bizonyára felismerték, hogy az eddig használt koncepcióban már nincs akkora fejlődési potenciál, így a változtatás mellett tették le a garast, amely ki kell mondanunk egy tökös lépés volt a részükről, hiszen könnyedén bele is bukhattak volna.

Persze összességében ez még mindig a 2022-ben pályára küldött RB18-as harmadik evolúciója, de ez az analógia csak félig stimmel, hiszen az építési filozófia változott. Alapvetően a hűtőrendszer teljes átalakítását figyelhetjük meg, amik az aerodinamikai átszabásokat támasztják alá: a korábbi Mercedes koncepcióból inspirálódva az oldaldobozoknál lévő légbeömlőket sokkal vékonyabbra szabták és függőleges állásba fordították. Pontosabban kettő beömlő van ezen a részen: egy vízszintesen és egy másik függőlegesen. Ezzel pedig az oldaldoboz alávágása és az ide terelt levegő mennyisége is sokkal nagyobb lett.

A másik Mercedes jegy a motorborításon lévő “hurkák”, ahol egy nagyon kreatív és innovatív megoldással élve, ezek belépő részére légbeömlőket is tettek, ami azzal magyarázható, hogy valahol vissza kell nyerni azt a levegőmennyiséget amit az oldaldoboznál elveszítenek. Persze ezek a dolgok apróbbnak tűnnek és a változás sokkal nagyobb ennél, azonban ezek a jól látható különbségek, amelyekkel példázni tudjuk a radikális változásokat.

si202402230667.jpeg

E változtatások kapcsán sokan beszélnek arról, hogy megpróbálkoznak a Mercedes által kudarcba fulladt koncepcióval, de erről még bőven nem beszélhetünk. Ez a Red Bull még nagyon messze van a “zero-pod” dizájntól, ugyanakkor egy kis fricska is a Mercedesnek, hogy ők ezeket a megoldásokat tudják használni.

A Red Bull zsenialitása éppen abban áll, hogy amikor a riválisok az általuk járt útra lépnek, akkor állnak elő egy új iránnyal, tehát egy lépéssel folyamatosan az ellenfelek előtt járnak és rátaláltak arra a koncepcionális útra, amely valójában a legnagyobb potenciált rejtegeti ebben a szabályrendszerben. Ezzel az úttal, vagy valami hasonlóval a Mercedes ugyebár már megpróbálkozott és lehet, hogy végtére is ők gondolták jól a dolgot, de koncepciót nem tudták megfelelően kivitelezni, mert túlságosan szélsőségesen próbálták használni.

Ez a mindenki előtt egy lépéssel gondolat nagyon jól megmutatkozik az oldaldoboz légbeömlőjének belépő részénél. A Red Bull az elmúlt két szezonban azt tette a normává, hogy a beömlő alsó élét nyújtják meg előre, idén többek között ezt is átvette a Ferrari és a Mercedes. És pont ebben a pillanatban - amikor a riválisok ráeszméltek, hogy ez a jó irány - hoznak egy fejlesztést, amivel egy talán még ígéretesebb útra lépnek. Ezúttal a felső belépő él van egy jó húsz centivel - cápaorr szerűen - előrefelé meghosszabbítva, amely a nagy alávágás felé terel nagy mennyiségű levegőt.

Összességében ez egy nagyon bátor húzás volt Adrian Neweyéktól, hiszen Damoklész kardjaként folyamatosan felettük lebegett a Mercedes bukásának elrettentő példája.

MI A HELYZET A MCLARENNÉL?

A tavalyi szezon második felében látott tündöklés után talán a McLarentől várhattuk volna leginkább, hogy valódi Red Bull kihívónak lépnek elő. A tavaly Bakuban bemutatott teljesen új autó, amelyet a Silverstoneba hozott fejlesztési csomag tett versenyképessé még az előző technikai igazgató, James Key vezényletével készült, aki tavaly tavasszal távozott, de a 2023-as “második McLaren” még az ő művének számít. A probléma éppen az, hogy a technikai részleg vezetésére érkező új szakemberek, csak idén januártól állhattak munkába, így az idei autó fejlesztésében érdemben nem tudtak segíteni.

7-saturday-sakhir-2024_1.jpeg

Persze mondhatnánk, hogy a tavalyi év második felében is hoztak fejlesztéséket James Key-től már függetlenedve, amik ugyan olyan jól is működtek, azonban ez még nem elég ahhoz, hogy kvázi technikai vezető gárda nélkül építsenek új autót. Ami viszont továbbra is hatalmas kincs és szintén a 2023-as szezonban látszott meg, hogy amit kipróbálnak a szélcsatornában és a szimulációkban, az a valóságban is pontosan úgy működik, ami nagyon ritka az F1-ben.

Éppen ebből és a már munkába állt nagy formátumú technikai szakemberekből kiindulva (David Sanches, Rob Marshall) van remény a fejlesztésekben, ráadásul a lemaradás még így sem óriási.

MIÉRT ILYEN DOMINÁNS A RED BULL?

Persze az üldözőboly csapatainak ecsetelgetése és a jövőre vonatkozó reményeik megfogalmazása kifogáskeresésnek is tűnhet, ezért érdemes egy kicsit a nagyobb képet is megvizsgálnunk.

Az imént feltett kérdésre az az elsődleges válasz, hogy a jelenleg a Red Bull az egyetlen teljesen komplett, bajnoki címre alkalmas csapat az F1-ben. Ők értették meg a legjobban ezt a szabályrendszert, náluk van talán a legerősebb technikai gárda, a tervező zseni Ardian Neweyval (aki már nem teljes állásban dolgozik az F1-ben) és Pierre Waché technikai igazgatóval a parancsnoki hídnál. Ami pedig talán a legfontosabb: itt van Max Verstappen, aki versenyzői színvonalban jelenleg egy teljesen másik ligában játszik mint a többiek és jó úton halad az all-time legjobbja cím elnyerése felé. Egyébként kis bizakodásra adhat okot - bár nem szép gondolat - a Red Bull belső feszültsége, ami a jelenlegi teljesítményen nyilván nem látszik meg, de hosszabb távon még óriási bajok is lehetnek.

si202403090550.jpeg

A dominancia másik oka pedig az, hogy a többi csapat helyzete jelenleg nem a harcra ad lehetőséget. A Ferrari még épül-szépül a Vasseur féle irányítás alatt, amelynek még csak a második évét éljük, de az eredmények már így is impresszívek. A McLaren évek óta látható emelkedése még tart, illetve az új technikai vezető gárda is most érkezett. A Mercedest pedig az sikerévek után nagyon szétszedték eligazolások terén is, bár ott a mentségek sora rövidebb.

Tehát jelenleg a Red Bull az egyetlen 100%-os csapat, viszont az a gépezet is éppen most kezd repedezni...

Persze maga az egész év bizonyára megint domináns lesz (ha nem is annyira mint tavaly), de ez valahol mindig is része volt az F1-nek. Illetve azt is felhozhatjuk, hogy szerencsénkre láthatjuk a történelem (egyik) legjobb pilótáját versenyezni.

Azonkívül a bajnoki csatákat és a rendkívüli izgalmakat is csak az ilyen szezonok fényében tudjuk igazán értékelni, persze most már lassan "kiböjtölünk" egy újabb bajnoki csatát, viszont jelenleg Verstappen úgy kiemelkedik a mezőnyből, mint talán még soha senki. Leginkább a többieknek kellene felnőni az ő nagyságához. Ugyan ez az analógia pedig az üldöző csapatokra is igaz a Red Bull tekintetében.

 

képek: Pirelli, Red Bull Content Pool, Mercedes-AMG Petronas F1 Team

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr6118358715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása