Megérkeztek az év negyedénél-harmadánál szokásos fejlesztési csomagok a topcsapatok autóira, melyek átszabták az erőviszonyokat: a Red Bull előnye elolvadt. Mit olvashatunk ki az Emilia-romagnai nagydíjból?
Világossá vált, hogy idén élmezőnyként a Red Bull, Ferrari és McLaren hármasával kell számolnunk, ami viszont jó hír, hogy a három csapat közti különbség minimális.
Természetesen mindennek hátterében a fejlesztések állnak. A McLaren már Miamiban megvillantotta a felturbózott MCL38-ast, a két rivális pedig Imolába hozta a nagy fejlesztési csomagot.
Ugyan Miamiban nyert Norris és ő is volt a leggyorsabb a futamon, de az ott látott teljesítményeket fenntartásokkal kellett kezelnünk, hiszen az aszfalt állapota és ezáltal a gumik működésének megértése jelentősen megtréfálta a csapatokat. Így nem tudjuk pontosan, hogy a látott tempók mekkora részét okozta a valódi erő és mennyiben járult hozzá a gumik megértése vagy rosszabbul kezelése egyes csapatoknál. Éppen ezért voltam nagyon kíváncsi az imolai versenyre ahol kvázi normál körülmények között mutathatta ki mindenki a foga fehérjét, megfűszerezve a Ferrari és a Red Bull fejlesztéseivel.
De mit is láthattunk Imolában?
Először is le kell szögeznünk, hogy a McLaren Miamiban látott tempója nem pálya- vagy gumispecifikus volt, hanem valódi előrelépés.
A Red Bull pénteken erősen küszködött elsősorban a beállításokkal. Ezt szombatra sikerült valamelyest megoldani, de még mindig nem az övék volt a leggyorsabb autó. Ezt Perez teljesítménye is nagyon jól mutatja, aki a Q2-ben búcsúzott. Ráadásul mindezt nem egy hiba miatt, hanem egyszerűen túl lassú volt. És nyilván Perez az autóhoz képest alulteljesített, de nem egy másodperccel, amennyivel a csapattárs gyorsabb volt. A mexikói vasárnapra sem találta a tempót, amikor alapesetben jobban megy mint az időmérőn. Ez tovább erősíti a Red Bull nyers gyengeségének narratíváját.
Ehhez képest Verstappen óriásit alakított tekintve, hogy az Imolában látott Red Bull önerőből a harmadik legjobb autónak volt mondható. Azt azonban hozzá kell tenni, hogy a szombati pole-t egy Hülkenberg-féle szélárnyéknak hála sikerült behúzni, amivel 0.14 másodpercet nyert a holland világbajnok. Tehát önerőből csak harmadik lett volna a kvalifikáción, bár Piastri megbüntetése után előrelépett volna a második helyre.
A futamon teljes egál látszott Norris és Verstappen között. A versenytempójuk körönként csupán kettő századmásodperccel tért el. Érdekes különbség, hogy a közepes keveréken Verstappen, míg a keményeken Norris volt sokkal gyorsabb. Körönként közel három tizedmásodperc volt a különbség kettejük között az eltérő keménységű Pirelliken. Ami szintén jó hír, hogy Leclerc sem volt messze a Ferrarival. Egy körre leosztva az ő tempója is tizeden belül volt a versenytársakhoz képest, ami bőven a “látótávolság” kategóriába esik.
Fontos megjegyezni, hogy az imolai pályán nagyon nehéz előzni: klasszikus pályaként az egyébként sem széles aszfaltcsíkot közvetlenül a sóderágyak szegélyezik, így minden manőver extra kockázattal jár. Tehát mivel a futamon látott tempó gyakorlatilag teljes egál volt Verstappen és Norris között, így a rajtpozíció döntött. A pole-t viszont Verstappen csak a szerzett szélárnyék miatt tudta megszerezni, így ez alapesetben Norris (vagy a megbüntetett Piastri) futama lett volna, ami az első helyet illeti.
Persze mindehhez hozzátartozik, hogy a Red Bull (főleg pálya és beállítás specifikus) küszködését látva már a többiekkel való tempótartás is nagy eredmény Verstappentől, amit a jó rajthely miatt győzelemre is tudott váltani. Tehát abszolút nem érdemtelen az újabb győzelem.
A valódi erőviszonyokról azonban még most sem kaptunk pontos képet: a Red Bull szenvedett és a Ferrarinak is még meg kell értenie a fejlesztett autót, de így is közel vannak.
Konzekvenciaként azt vonhatjuk le, hogy valószínűleg még Red Bullé a legerősebb autó, de biztosan közel van egymáshoz a három élcsapat, így a futamgyőzelmekért és dobogókért folyt csata még nagyon izgalmas lehet a szezon hátralévő részében. Persze a világbajnoki cím - ha valami rendkívüli nem történik - Verstappen zsebében fog landolni tekintve, hogy már most közel ötven ponttal vezet a második Leclerc előtt. Viszont a konstruktőri címért még izgalmas versenyfutás jöhet, főleg ha Perez továbbra is ennyire alulteljesít.
Aztán pedig ki tudja, jövőre talán már a szezon elejétől felérnek a Red Bullra. Erre mind a McLarennek, mind a Ferrarinak megvan az esélye…
képek: Pirelli, Red Bull Content Pool
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.