Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Nincs veszélyben Verstappen bajnoki címe

Legalább egy hónapja attól hangos a teljes F1-es közvélemény és a sajtó, hogy micsoda bajnoki csatát látunk Lando Norris és Max Verstappen között. A jelenlegi 52 pontos lemaradást nyílt küzdelemnek és Norris számára reális bajnoki címnek mutatják.

Szerintem a lemaradás túl nagy, így én azon az állásponton vagyok, hogy a Norris-féle bajnoki cím egy lázálom. Az elérhető maximum Verstappen megszorongatása, a legyőzése túl nagy falat még a fiatal nagybritánnak.

13-sunday-zandvoort-2024.jpg

Tekintsük át, hogy hogyan zajlott a szezon az autók erősségét és a “bajnoki csatát” illetően. Az év domináns Red Bull és Verstappen futamokkal kezdődött, amikor sokan már egy a tavalyihoz hasonló szezont vizionáltak. A helyzet azonban ennél rózsásabb volt, hiszen az a Red Bull előny már korántsem volt akkora, mint a 2023-ban. Én már akkor is azt az álláspontot képviseltem, hogy utol fogják érni a riválisok Verstappenéket, persze arra én sem számítottam, hogy a Red Bull idővel visszaesik az erősorrend harmadik helyére.

De ne szaladjunk ennyire előre… Tehát a szezon első öt - Red Bull szempontból domináns - nagydíja tekinthető az első fázisnak. Ennek végén Verstappen pont a jelenleg is fennálló 52 ponttal vezetett Norris előtt.

Aztán jött a fordulat: a Miami nagydíj, ahol a McLaren brit versenyzője meglepetésszerű győzelmet aratott a fejlesztési csomagnak és a szerencsésen alakuló biztonsági autós fázisnak hála. Ezzel köszöntött be a második szakasz, ahol a McLaren szemmagasságban volt a Red Bullal. Ez hozzávetőlegesen öt nagydíjhétvégén át tartott és ezek során Verstappen jobb teljesítményt nyújtott minden ellenfelénél és a bajnoki tabellán 69 pontra növelte előnyét.

A szezon erősorrend alakulás szerint vett harmadik szakasza az Osztrák nagydíjtól a Belga futamig húzódik. Ezeken a versenyeken már egyértelműen a McLaren volt a mezőny legjobb autója, azonban ezt hol versenyzői, hol a csapat által elkövetett hibák miatt nem tudták konzekvensen eredményekre váltani. Ebben a szakaszban további kilenc egységgel növelte az előnyét Verstappen.

7-saturday-sakhir-2024_1.jpeg

Az F1 nyári szünetre vonult, majd következett a Holland nagydíj, ahol Lando Norris leiskolázta a mezőnyt. Innentől a McLaren nem csak a legjobb, de uralkodó konstrukciónak számít. Ez tekinthető a negyedik szakasznak. A fejlődés az eredményeken is meglátszik: négy futam alatt két Norris és egy Piastri győzelem. És az egyedüli elbukott Olasz nagydíjon is ők voltak a leggyorsabbak, viszont Leclerc és a Ferrari jobb taktikát és sokkal jobb gumikezelést rántott elő a semmiből, ami elég volt a győzelemhez.

Viszont a McLaren szerencséjére nem csak ők javultak, de a Red Bull elkezdett szenvedni. A félrement fejlesztések, a saját autójuknak meg nem értése és a beállíthatósági gondok odáig vezetett, hogy az erősorrend harmadik helyére estek vissza. Ehhez képest Verstappen nagyot tudott menteni a zandvoorti és a szingapúri második helyekkel. A legbotrányosabb helyzet az Olasz nagydíjon alakult ki, ahol Verstappen csupán hatodik lett. Nyilván az a helyezés nem lenne elég a bajnoki cím megvédésére, viszont a csapat elmondása szerint a monzai futamot követően detektálni tudták a problémát és már tudják, hogy mit kell kijavítani az autón.

Persze mindehhez társult egy beállításokkal való kísérletezési folyamat az Azeri és a Szingapúri nagydíjakon. Előbbi esetben Verstappen, utóbbiban pedig Perez beállításai mentek nagyon félre. De ami a legfontosabb, hogy a jól beállított autó ott tudott lenni a közvetlen élmezőnyben, ami interpretálja, hogy talán nem akkora a baj, mint azt sokan gondolják. Ráadásul mindezt két olyan városi pályán, ami egyáltalán nem fekszik az RB20-asnak. (Ennek elsősorban a sok hupli az oka, ami felerősíti a Red Bullnál visszatérő delfinezést, illetve e két pályának a vonalvezetése sem felem meg a RB-20 erősségeinek.)

35-shanghai-sunday-2024_jpg.jpg

A csapat most már érti a gondokat, persze ez nem garancia arra, hogy meg is tudják oldani, mindenesetre az Egyesült Államok nagydíjára készülnek egy fejlesztési csomaggal, aminek az elkészítése teljesen reális, hiszen Szingapúr után egy négy hetes szünet vár a mezőnyre. Én amondó vagyok, hogy látni fogunk még ebben a szezonban Verstappen győzelmet, annak ellenére, hogy nyolc futam óta nem tudott nyerni. Bár ez sokkal inkább az autó, sem mint a versenyző hibája.

Mindezekből az olvasható ki, hogy mióta a McLaren utolérte az erősorrendben a Red Bull a két pilóta pontosan ugyan annyi világbajnoki egységet szerzett. Ha pedig onnantól vizsgáljuk az eseményeket, amikortól a McLaren a legjobb autó lett a mezőnyben, azt láthatjuk, hogy Norris mindössze 17 ponttal tudott többet szerezni Verstappennél nyolc hétvége alatt. Ha ezt az átlagot fenn tudja tartani Verstappen akkor tükörsima a bajnoki cím.

Sőt, a domináns McLaren időszak kezdete óta megélt négy hétvégén is csak 23 pontot tudott faragni Norris a hátrányából annak ellenére, hogy a Red Bull nagyon szenvedett. Még ez a pont-ledolgozási hatékonyság sem lenne elég Verstappen utolérésére. Tehát ha folytatódik a Red Bull vesszőfutás még akkor is hatalmas bravúr kell a fordításhoz. És éppen ez hiányzik Norrisnál: egyszerűen nem tudja az autóban rejlő potenciált megfelelően kihasználni, annak ellenére, hogy a mezőny egyik legjobb és jelenleg leggyorsabb versenyzője. 13 hétvége óta versenyzik az egálban legjobb vagy az egyértelműen legerősebb autóval és ebből mindössze hármat tudott megnyerni. Persze nem mindig az ő hibája volt a győzelem elszalasztása, de például az Olasz, a Belga, a Magyar vagy éppen a Spanyol nagydíjat meg kellett volna nyernie és ha nem hibázik ezeken a helyszíneken. Akkor reálisan lehetne arról beszélni, hogy ő lesz 2024 világbajnoka.

11-friday-zandvoort-2024.jpg

Ehhez tökéletes teljesítmény kéne a szezon végéig. Norrisnak a hátralévő hat futamból legalább ötöt meg kéne nyernie. Ez pedig egyáltalán nem reális, már csak az előző tíz verseny eredményeit figyelembe véve sem.

A Verstappennel való összevetésben nyers tempót tekintve nincs köztük nagy különbség, de a holland sokkal kevesebbet hibázik és ez egy bajnoki címet fog hozni idén. Jól mutatja Verstappen teljesítményét, hogy miközben ő jelenleg is tetemes előnnyel vezeti a bajnokságot, Sergio Perez már a tabella nyolcadik helyére esett vissza és a gyengélkedése miatt a Red Bull el fogja veszíteni a konstruktőri bajnoki címet, sőt minden bizonnyal csak harmadik lesz.

Az egyetlen esemény, ami elérhető közelségbe hozná a bajnoki címet Norris számára, ha Verstappen kiesne egy versenyből. Akkor egy esetleges futamgyőzelemmel a jelenlegi hátrány fele ledolgozható lenne. Egy önhibás kiesésre Verstappen esetében vajnyi kevés esély van, technikai hibákat idén alig produkált a Red Bull, így ez sem tekinthető egy valószínű forgatókönyvnek.

És ugyanez elmondható fordítva is: ha Norris esik ki valamelyik versenyről, akkor a “bajnoki csata” végleg eldőlt…

Persze mindez, amit leírtam nem garancia arra, hogy valóban nem lesz őrségváltás a tabella élén. És igen, volt pár rossz hétvégéje a Red Bullnak (és Verstappennek is), de én amondó vagyok, hogy látunk még tőlük jó eredményeket és lesz válasz a McLaren diadalmenetére. Minimális esélyt természetesen én is látok Verstappen megszorongatására, de ennek a sztorinak jelenleg sokkal nagyobb a füstje, mint a lángja….

 

A végére pedig egy szolgálati közlemény: elindult a Gumikopás Bloghoz tartozó Facebook oldal, ahol rövid elemzéseket, véleményeket osztok meg és reagálok az Forma-1 aktualitásaira. Az oldalt Borka János - F1 néven találjátok.

 

képek: Pirelli

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr5318498208

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása