Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Félnünk kell a 2026-os szabályoktól?

A Formula-1-ben egy új szabályrendszer bevezetésekor sokszor megfigyelhető, hogy egy csapat nagyon beletalál, dominál néhány évig és csak azután érik őket utol a riválisok. Innentől válik újra izgalmassá a versenyzés. Ez figyelhető meg a 2022-es szabályrendszer bevezetése óta is: nagy Red Bull dominancia, majd mostanra eltűnt az előny és nagy csatákat látunk. A kérdés persze az, hogy ennek fényében jó-e ha másfél év múlva ismét teljesen új szabályrendszer szerint versenyezzenek az F1-esek.

2026_car_render_2.jpg

A jelenségre való okot több dolog is adja. Egyrészt egy új szabályrendszer bevezetésekor mindig maradnak olyan kiskapuk, amelyekre a szabályalkotók előzetesen nem gondolnak, másrészt pedig az első években még senki sem tudja, hogy mi lesz valójában a leghatékonyabb irány, így aki erre egyből rátalál az nagy előnyre tehet szert.

Persze a kiugró megoldásoknál szét kell választanunk az aerodinamikai és a motorikus előnyöket. Az aero esetében a felzárkózás sokkal könnyebb, hiszen szemmel is jól látható, hogy az ellenfél milyen megoldással állt elő és az egymástól való inspirálódás könnyebb. Ehhez képest a motorok mélyen a kasztni alá rejtve dolgoznak, így sosem látnak be egymás lapjai mögé a csapatok, illetve a plusz lóerők általában nagyobb előnyt is jelentenek, mint amit egyéb területeken el lehet érni.

A felzárkózást az is indokolja, hogy minden szabályrendszerben e fejlesztésekkel az időnyereség mértéke egyre lassul az évek múlásával, hiszen egyre közelítenek az adott szabályok adta autó teljesítményének elméleti maximumához.

A 2026-os kérdés megértéséhez vegyük az előző kettő nagy szabályváltoztatás példáját: a 2014-est és a 2022-est. Előbbi esetében a Mercedes tett szert talán még soha nem látott dominanciára motorikus szinten, míg 2022-ben a Red Bull az aerodinamika és a futómű-geometria terén volt kiemelkedő. Mint azt már említettem a motorikus előny esetében a felzárkózás sokkal nehezebb, ezért tarthatott ki a Mercedes dominanciája hosszú évekig. Illetve az tette lehetővé a kiugró előnyt, hogy a változás mértéke óriási volt 2014-ben, hiszen ekkor kerültek a porondra a hibrid hajtású motorok. Így azt is elmondhatjuk, hogy a minél nagyobb a változás, annál nagyobb valószínűséggel és mértékben érhető el kiugrás.

2026_car_render_8.jpg

2022-ben amellett, hogy a Red Bull amúgy is egy elképesztően jó csapat minden téren, sokat vetett a latba az is, hogy Adrian Newey tervezőzsenijük még a 70-es években dolgozott ground effektes autókon, így a működési elv és elsősorban a delfinezés megértése sokkal könnyebben ment. Tehát a Red Bull mindenkinél előbb értette meg a szabályrendszer működését és egyből rá is találtak a helyes fejlesztési irányra. Viszont ez is csak két fél és egy teljes szezonra volt elegendő.

Ezek alapján tehát vizsgáljuk meg a 2026-os szabályrendszert és, hogy mik lehetnek a várakozásaink. Motorikus oldalon talán nincs akkora félnivalónk, hiszen új technológia nem kerül a rendszerbe. A változás az MGU-H kikerülésével, az elektromos rész térnyerésével és a szintetikus üzemanyagokkal persze így sem kicsi, de olyan kiugrásra minden bizonnyal nem kell számítanunk, mint 2014-ben. Ehhez az is hozzájárul, hogy immáron a motorgyártók számára is bevezetésre került a költségsapka. Persze valós világbajnoki esélye 2026-tól jelenlegi tudásunkkal nézve a Red Bull, McLaren, Ferrari, Mercedes négyesének lehet. A Red Bull már maga készíti a motorjait is 2026-tól, így friss motorgyártóként a nagy eredmény az lenne, ha lépést tudnának tartani a többiekkel, a kiugró előnyre nem igazán mutatkozik esély. Ha a Mercedes találna bele, az abból a szempontból nem lenne akkora baj, hogy jelenleg kettő Mercedes motoros topcsapat is van, így ebben az esetben legalább a McLarenek és a Mercedesek tudnának egymással küzdeni. A legnagyobb veszély egy esetleges Ferrari dominancia lehet. Ebben az esetben egy Leclerc-Hamilton házi csatában bizakodhatunk. Érdekes lenne az is, ha a Honda tudta kiemelkedni a mezőnyből, akik 2026-tól az Aston Martinnak szállítanak hajtásláncokat, bár kérdéses, hogy a csapat mire menne egy jó motorral.

25-saturday-sahkir-2024.jpg

Persze mindez csak a képlet egyik fele. A másik, hogy ki milyen autót épít a motorja köré. Ebből a szempontból egyébként nagyjából szemmagasságban vannak az élcsapatok és senkinek nem lesz meg az az előnye, mint a Red Bullnak 2022-ben Adrian Newey tudásával. Itt az adhat okot az aggodalomra, hogy a változások óriásiak lesznek, így félő, hogy valamelyik csapat nagy előnyre tesz szert, viszont ebben az esetben ez könnyebben ledolgozható lenne, hiszen főként aero előnyről beszélhetnénk és pár szezon alatt utol tudnák érni a domináns csapatot, mint ahogy azt idén is láthattuk. Persze ebben az esetben is számíthatnánk néhány domináns évre, de ha az nem a Red Bullnál történik, akkor házon belül lehet majd világbajnoki harc.

Az ördögöt persze nem akarom a falra festeni, én bízom abban, hogy szoros lesz a mezőny már az új szabályok első évétől.

Nyilván fájdalmas, hogy megint akkor jön a szabályváltozás amikor elkezd érdemi csata lenni az élen. Ezt láthattuk 2021 után is és most is. Bár ezúttal kicsit hosszabb időnk van kiélvezni az élen való izgalmakat, de megint az lehet az ember érzése, hogy “Miért pont most? Még elnéztük volna ezeket az autókat egy darabig…”

Persze a most az nem teljesen igaz, hiszen 2026-ig van még másfél szezon hátra. Ha minden jól megy, akkor jövőre következhet egy ádáz bajnoki csata, aztán pedig az új szabályok, melyek kapcsán talán kicsit jobb kilátásaink vannak, mint az előző szabályváltozásoknál.

 

képek: FIA, Pirelli

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr1718448245
süti beállítások módosítása