Hatalmas visszatérés a Mercedestől az elmúlt három hétvége fiaskói után. Le a kalappal Russell előtt! Ezt a hétvégét nagyon szépen összerakta és ismét bizonyította, hogy 2025-ben ő nyújtja a legerősebb teljesítményt.
Szombaton első és negyedik, vasárnap első és harmadik hely. Russellnek az idei első győzelem, Antonellinek karrierje első dobogója. De mi hozta össze ezt a teljesítmény a McLaren dominálta szezon derekán?
Szombaton magas is lamentáltam a Facebook oldalamon azon, hogy a hidegebb idő és a működésre bírt új hátsó felfüggesztés felhozta őket a McLaren magasságába. Azonban vasárnap ha nem is tikkasztó hőségben, de közel 50 fokos aszfalton versenyeztek, mégis a Mercedes volt a leggyorsabb, ugyan csak egy hajszállal. A versenytempó tekintetében a két McLaren, a Mercedesek és Verstappen körönként átlagosan egy tizedmásodpercen belül voltak, ami bőven betudható annak, hogy egymás mögött, a koszos levegőben kellett autózniuk. Tehát ez a győzelem valójában a rajtpozíciókról szólt, hiszen a kanadai pályán nem a legkönnyebb előzni, de legalábbis nagy tempóelőny kell hozzá, viszont ez senkinél nem volt meg, tehát maradt a befutónál a rajtnál kialakult sorrend. Persze alávágással próbálkozott Verstappen, de a Mercedes hamar reagált és levédte magát taktikailag.
A kulcs tehát az időmérő volt, ugyanis akkor még hidegebb idő uralkodott, ami a Mercedesnek kedvezett. Azontúl a közepes gumis stratégiáit is jól felismerték, ahogy Verstappenék is, persze nem hanyagolható el Russell extra teljesítménye sem. Véleményem szerint, ha Piastrival is meghúzza a C5-ös időmérős kört a McLaren, akkor simán első sor lehetett volna belőle, onnan pedig akár győzelem. A tempó náluk is megvolt hozzá.
A következő fontos tényező a pálya karakterisztikája és az aszfalt. A montreali versenycsíkon sok rövid és alacsony tempós kanyar van, hosszabb és rövidebb egyenesekkel tűzdelve. Igazán gyors kanyar nincs is a pályán, a legmagasabb minimumtempójú kanyarkombináció a 3-4-es, ahol kb 150 km/h-ra lassítanak le. Középgyors kanyarnak egyedül az 1-es mondható, de az pedig elég rövid és folyamatos fékezéssel jönnek át rajta a 2-es miatt.
A meglehetősen sima aszfalt és a sok egyenes (ahol a menetszéltől visszahűlnek az abroncsok) okán pedig a gumikopás nem olyan hangsúlyos tényező, inkább a szemcsésedés lép fel ilyenkor. Éppen az abroncsok elhasználódásának kezelése volt eddig a Mercedes egyik legnagyobb limitálója, viszont ezúttal nem okozott nekik fejtörést.
A pálya karakterisztikája azt is jelenti, hogy a McLaren nem igazán tudta kihasználni a leszorítóerő előnyét, illetve a hátsó gumikkal való kiemelkedő bánásmódját sem, elsősorban ezért tűnt el az előnyük.
Ami talán meglepő, hogy a Red Bull is meccsben tudott lenni (bár a győzelemhez szükséges átütő erő nem volt meg), pedig az RB21-es egyik fő erőssége a gyorskanyarokban való tapadás, amit itt nem tudtak kihasználni. Verstappen esetében is felhozható magyarázatként az erős szombati nap.
Tehát az alábbi tényezők vezettek a Mercedes sikerhez:
- hidegebb idő szombaton
- pályapozíció
- McLaren ki nem használt előnyei
- gumikopás háttérbe húzódása
- új hátsó felfüggesztés
Éppen ezért nem gondolom azt, hogy a továbbiakban is meccselni tudnak majd a McLarennel, hiszen meleg, gumikopós futamok következnek, azonban az is kétségtelen, hogy az általános erőviszonyokban való helyzetük is javult. Közelebb lehetnek majd mint eddig, de hosszú távon ők sem fogják tudni tartani a tempót a McLarennel, akiknek a hétvégi fiaskója azért nagyobbnak tűnik, mint amekkora. Nem történt semmi katasztrófa a tempót tekintve (persze Norris kiesése fájdalmas a VB harcban). Így azt gondolom, hogy a soron következő Ausztriában minden visszaáll majd a normál kerékvágásba, a VB cím eldöntése továbbra is Piastri és Norris feladata lesz, persze a mérleg egyre inkább az ausztrál felé billen...
kép: Mercedes F1 Team
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.