Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Piastri könnyedén négyszeres futamgyőztes lehetne

Oscar Piastrit nagyon kevés választja el attól, hogy ne egyszeres, hanem négyszeres futamgyőztesnek mondhassa magát. Néhány esetben szó szerint centikre volt egy-egy futamgyőzelemtől és ha minden flottul megy, akkor könnyedén megnyerte volna az elmúlt négy F1-es versenyt.

2-friday-spa-francorchamps-2024.jpg

Persze a Forma-1-ben nincsen “ha” vagy “volna”, de ebben a cikkemben sorra veszem, hogy az elmúlt négy versenyből háromszor hogyan úszott el a győzelem. Ez egyrészt jó bizonyítéka lesz annak, hogy milyen kiélezett mostanság a versenyzés és a legapróbb hiba is a győzelem elvesztésébe kerül, másrészt pedig jól megmutatja, hogy hiába rendelkezik a McLaren már május óta a leggyorsabb autóval, azóta “csupán” kettő nagydíjat tudtak megnyerni. Apró versenyzői hibák, rossz stratégiai döntések a csapattól vagy éppen megkérdőjelezhető FIA döntések álltak a győzelmek útjába. Lássuk tehát az ausztrál McLarenes előző négy versenyét!

OSZTRÁK NAGYDÍJ: EGY PÁRCENTIS PÁLYAELHAGYÁS (?)

Ez esetben Piastri sorsa már a szombati napon megpecsételődött. A versenyfelügyelők szerint a Q3-as körén a 6-os kanyarban elhagyta négy kerékkel a pályán. Azonban a belső kamerás felvételekből leszűrhető, hogy ez a döntés legalább kétséges. Persze a stewardoknak több kameraállás áll rendelkezésre, de ha még el is hagyta Piastri a pályát, akkor azt csak 1-2 centivel tette, ami egy apró-cseprő hibának számít. Ezúttal egy futamgyőzelembe került.

Az ausztrál versenyző ezzel elvesztette az 1:04.786-os idejét, ami a harmadik rajthelyre röpítette volna, azonban így csak a hetedik helyről vághatott neki a versenynek. Emiatt végig más autók mögé beszorulva kellett versenyeznie, de még így egy tempót tudott autózni a harmadik helyről induló Russellel, miközben Piastrinak még csatáznia is kellett Hamiltonnal és Sainzal. Így a negyedik helyről várta a hajrát és a Verstappen-Norris páros ütközése után a második helyet örökölte meg.

36-friday-spielberg-2024.jpg

Teljesen egyértelmű, hogyha a harmadik helyről rajtol, akkor ezzel a tempóval azt meg is tudta volna tartani és tiszta levegőben autózva ő örökölhette volna meg a futamgyőzelmet és nem George Russell, akit így is majdnem elkapott a futam végén.

Sőt, látva az ausztrál tempóját valószínűleg a Norris-Verstappen csatába eredendően is bele tudott volna szólni, de az, hogy az ominózus ütközés után ő lett volna a futamgyőztes az nem kérdéses.

BRIT NAGYDÍJ: TÖKÉLETES VERSENYZÉS, BORZALMAS STRATÉGIA…

Le kel szögezni: Piastri a Brit nagydíjon mindent tökéletesen csinált és a legígéretesebb tempóval autózott, azonban egy elhibázott stratégiai döntés miatt csupán a negyedik helyen végzett.

Az első kiállásoknál, amikor az esőzóna érkezett a teljes mezőny átmeneti esőgumikra váltott. A radarképek és a már interekre váltottak szektoridejei alapján ez a döntés teljesen egyértelmű volt, az ekkor már első és második helyen haladó McLarenek számára. Azonban a csapat nem vállalta be a kettős boxkiállást (a Mercedesszel ellentétben), gondolván, hogy a két pilóta túl közel van egymáshoz (6-7 tizedmásodperc) és így a másodikként érkező Piastri veszítene néhány másodpercet míg Norris kerekeit cserélik.

Tehát az ausztrált nem szólították Norrissal együtt a boxba a 27. kör végén, hanem kint hagyták egy további körre. Ekkor azonban már a pálya annyira nedves volt, hogy szinte lehetetlenség volt slick gumikkal közlekedni rajta, így Piastri veszített ezen a körön 18 másodpercet, ami közel egy kiállásnyi idő. Ehhez képest persze semmisség lett volna, amit a dupla cserével veszít (2-3 mp). A 28. körben persze kihozták az ausztrált a boxba, de így csak a hatodik helyre tudott visszaérkezni, ráadásul megkapta maga elé Sainzt, aki mögé beszorulva további időt veszített. Így tehát a Sainz mögé való beszorulással együtt 22 másodperces hátrányba és a hatodik helyre került, ahelyett, hogy néhány másodperces lemaradással a harmadik, egy gyors kiállással pedig a második helyre jöjjön vissza.

21-saturday-spa-francorchamps-2024.jpg

A Sainz jelentette csapdából végül a második kiállásnál egy elé vágással sikerült szabadulni, így megkezdhette a felzárkózást. Ekkor 19,2 másodperc hátránya volt Hamiltonhoz képest, ami a futam végére 12,4-re olvadt, tehát körönként közel fél másodperccel gyorsabb volt, ezen az etapon. Ha ezt a tempót közvetlenül Hamilton mögött képviseli, akkor simán meg lett volna a győzelem. A matek egyszerű: az első kiállásnál veszített 13 másodpercet, Sainz mögött további 4-et. Ami összesen 17, tehát teoretikusan 4,6 másodperccel előzte volna a futamgyőztes Hamiltont. Persze közben előzni is kellett volna, de az nem kerül 4,6 másodpercbe.

Mindehhez hozzátartozik, hogy helyes stratégiai döntésekkel Norris is futamgyőztes lehetett volna. Optimális stratégiával (mint például Hamiltoné) a két McLaren egymással csatázhatott volna a győzelemért. Ehelyett pedig a harmadik és negyedik hely jutott nekik, pedig a versenyzők mindent tökéletesen csináltak…

MAGYAR NAGYDÍJ: MEGINT ROSSZ STRATÉGIA, VISZONT GYŐZELEM

Nyilván ezt nem kell sokat magyarázni: ez az a verseny, amit Piastri tényleg megnyert. Persze valamilyen szinten árnyékot vet rá, hogy egy a csapat részéről elhibázott stratégiai döntés miatt a második kiállásoknál Norrissal alávágtak Piastrinak, végül pedig csapatutasítással cserélték meg őket. A győzelem persze teljesen megérdemelt.

Az eset kapcsán a globális és hazai sajtóban egyaránt sok kritika érte a McLarent, részben jogosan, mert ez egy elkerülhető eset lett volna. Viszont a sajtó és a Forma-1-es közvélemény szidalmai teljesen aránytalanok voltak.

22-sunday-budapest-2024.jpg

A csapat teljesítményének értékelésekor ne felejtsük el, hogy egy olyan eszeveszett gyors és tökéletesen beállított autót gördítettek pályára (két kiváló versenyzővel a volánnál), hogy kettős győzelmet tudtak aratni, úgy, hogy a harmadik helyen végző Hamilton már 15 másodperces hátránnyal futott be. Tehát egy ilyen verseny után inkább dicsérni kéne ezt a csapatot, persze hozzá kell tenni, hogy ez döntés tényleg egy hiba volt, ugyanakkor tudták megfelelően kezelni a verseny közben (a helyzetből adódóan) nem tisztán gondolkodó versenyzőket is. Csapatszellemből ismét jelesre vizsgáztak és kijavították a hibát.

BELGA NAGYDÍJ: APRÓ VERSENYZŐI HIBA A BOXBAN

A Spa-i verseny ismét dobogót és kiélezett csatát hozott, hiszen az első három helyezett (Russell, Hamilton, Piastri) 1,2 másodpercen belül futott be, jóllehet Russell kizárása után a második helyet örökölte meg az ausztrál.

Ezúttal a második boxkiállásnál csúszott be egy kisebb baki: Piastri nem lassított elég gyorsan amikor beérkezett a boxhelyre és túlcsúszott kb fél méterrel, így 4,4 szekundumot kellett itt töltenie, amivel 2-2,5 másodpercet veszített. Ez pedig nagyon fájdalmas annak fényében, hogy a hiba nélkül már a 42. körben megérkezhetett volna közvetlenül a Russell-Hamilton páros mögé, így viszont csak a 44., utolsó körben tudta ezt megtenni és érdemi támadást már nem tudott indítani.

15-sunday-spa-francorchamps-2024.jpg

Persze a hamarabbi utolérés nem garancia arra, hogy előzni is tudott volna, hiszen ezen a versenyen jellemző volt, hogy az utolérés könnyű, de utána nem sikerül előzni, hiába a DRS és a hosszú padlógázos szakasz az első kanyartól kezdve. Ugyanakkor ez a probléma Piastrinál kicsit sem jelentkezett: pár körrel korábban Leclerct második próbálkozásra meg tudta előzni és végre tudta hajtani azt, ami az előzés kulcsa: az egyes kanyarban való íven tartás és az elöl autózóra való tapadást. Éppen ez az, ami Hamiltonnak nem ment: folyamatosan lecsúszott La Source csúcspontjáról és ezért nem tudta a pályán megelőzni George Russellt.

De Piastrinak ez a feladat ment, ráadásul gumi- és hatalmas tempóelőnyben érkezett. Az utólagos kizárás ismeretében pedig elég lett volna csak Hamiltont megelőzni és meglett volna a győzelem.

Így ment el tehát három futamgyőzelem is Oscar Piastri számára és egy hasonló tendencia megfigyelhető Lando Norrisnál is. Jól mutatja tehát ez a felsorolás, hogy olyan közel vannak egymáshoz a rivális csapatok nyers tempóban, hogy ilyen apró hibák döntenek csupán.

 

képek: Pirelli

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr3918462501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása