Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Andrea Kimi Antonelli: az autósport következő csillaga

Nemrégiben vált hivatalossá, hogy a Mercedes junior Andrea Kimi Antonelli az F3-at kihagyva már 2024-től a Forma-2-ben fog versenyezni. Az olasz csodagyerek korábban soha nem látott eredményeket produkált: lássuk ki is ő és hogyan jutott idáig.

m298788.jpeg

Először is tekintsük át, hogy milyen szempontok mentén tudjuk a juniorversenyzők teljesítményét megítélni, ami Antonelli teljesítményét is új megvilágításba helyezi:

  • Puszta eredmények: Természetesen az első és legfontosabb az adott versenyző időmérős és versenyteljesítménye, azonban ezt a képet más szempontok torzíthatják.
  • Életkor: Fontos szempont ez is, hiszen egy versenyző magához képesti mentális felkészültsége és koncentrációképessége az életkor függvényében változik.
  • Hány éve formulaautózik: A tapasztalat mennyisége szempontjából egy nagyon fontos szempont, hiszen aki ugyan azt a teljesítményt kevesebb formulaautós évvel a háta mögött tudja összehozni az magasabbra értékelendő.
  • Hányadik éve versenyez az adott szériában: Újra a tapasztalat szempontját hozhatjuk ide, ezúttal specifikusan. A junior szériákban megszokott, hogy 1-2 évente bajnokságot váltanak a versenyzők, így újabb és újabb autókhoz kell alkalmazkodniuk. Aki az előző években is az adott szériában, adott autóval versenyzett az jelentős helyzeti előnyből indul a többiekhez képest, ezzel a teljesítménye valamelyest leértékelődik. Az igazán nagy tehetségek rendre az adott bajnokságban eltöltött első évükben tudnak valami nagyot villantani.
  • Az év második fele hangsúlyosabb: Éppen az előző szempontból kiindulva, jobb következtetéseket vonhatunk le az év második felében elért eredményekből, mert ekkora az újoncok és a korábban is ott versenyzők közötti tapasztalati különbségek valamelyest kiegyenlítődnek.
  • Az időben közelebbi eredmények többet számítanak: A juniorversenyzők gyermek vagy fiatal felnőtt mivoltából adódóan képesek a hatalmas teljesítmény ingadozásra: nagy ígéretből hatalmas összeomlásra, vagy éppen egy szolidabb teljesítmény után nagy feltámadásra. Így a tehetségét az időben közelebb lévő eredmények határozzák meg jobban. Hiszen ha évekkel korábban alkotott valami nagyon, de azóta nem sokat mutatott magából, akkor lehet, hogy összeomlott és hiába adnának neki lehetőséget. Ugyan ez persze fordítva is igaz.

20220214_aka_01.jpeg

Térjünk is rá mai alanyunkra Andrea Kimi Antonellire. A 2006-os születésű (!) versenyző nyolc éves korában kezdett el gokartozni és kezdettől fogva szállította is dobogós helyezéseket. 2018-ban figyelt rá fel a Mercedes, ekkor csatlakozott a Formula-1-es csapat juniorprogramjához.

2020-ban és 21-ben a Gokart Európa Bajnokság győztese volt, majd átnyergelt a formulaautózás világába. A sikersztori pedig itt vette kezdetét. Valódi debütálásának a 2022-es szezon tekinthető, azonban már 2021-ben elindult néhány “open-wheel” futamon. Ezek közül az olasz Formula-4 tekinthető komoly versenyszériának, ahol 3 hétvégét teljesített 2021-ben. Persze a szezon közben beugrani egy “összeszokott” mezőnybe egyáltalán nem egyszerű, ráadásul ekkor versenyzett először formulaautóval. Két bemelegítő hétvége után a monzai hétvége mindhárom futamán dobogóra tudott állni, azaz a hetedik, nyolcadik és kilencedik autóversenyén életében. Egészen elképesztő!

2022-ben pedig jött a teljes hengerlés. Egyszerre indult a német és az olasz F4-es bajnokságokban. Az autósport történelemben másodikként egyszerre tudta mindkettőt megnyerni (erre korábban a szintén hatalmas tehetségnek számító Oliver Bearman volt képes 2021-ben), ráadásul nem is akárhogyan. Olyan számokat hozott, ami bármelyik autósport szériában elképesztő, ráadásul ezeket a bajnokságokat egyenlő technikákkal futották és ő majdnem, hogy újoncnak számított, a két legerősebb F4-es bajnokságban.

m298790.jpeg

Összesen 35 futamon indult el, mindkét szériát figyelembe véve. Ezekből 24-et az első helyen zárt, ráadásul 23 alkalommal a pole pozíciót is ő kaparintotta meg. Ha valami, akkor ez olyan dolog, amit még nem látott a világ, és továbbra se felejtsük el, hogy mindezt az első teljes autóversenyző szezonjában tette, ezzel átírva az F4-es bajnokságok történelmét.

Időközben tett néhány kitérőt is. Indult az közel-keleti bajnokságokban, mintegy edzésként a téli időszakban, illetve a Motorsport Gamesen is. Itt is rendre nyerte a versenyeket és a bajnoki címeket. Azonkívül a GT versenyzésbe is belekóstolt két futam erejéig. Az egyiket megnyerte és a másikat is a dobogón zárta.

Oliver Bearmannel ellentétben ő nem lépett fel egyből a Formula-3-ba az F4-es sikerek után, hanem a Formula Regional bajnokságban indult az idei szezonban, amely egy köztes szériának tekinthető az olasz F4 és az F3 között. A bajnoki cím ezúttal sem volt kérdéses, ha nem is húzta be akkor a fölénnyel, mint az előző évben az olasz és német bajnokságokban. Versenyeinek negyedét így is megnyerte és összességében ő uralta a szezont, ráadásul úgy, hogy technikai hibák és büntetések is hátráltatták. Főleg azokon a helyszíneken tudott dominálni, ahol a korábbi években már versenyzett.

A bajnokságot 300 ponttal zárta, 39 ponttal megelőzve a bajnoki második Stenshorne-t és 61-el a bronzérmes Tim Tramnitzet. Összességében az előzőz évi hengerlés után egy kisebb csalódás lehetne, de még így is bőven felülteljesítette az elvárásokat.

screenshot_2023-10-26_at_20_29_35.pngAndrea Kimi Antonelli pályafutásának legfontosabb eredményei

MIT HOZ A JÖVŐ?

Immáron hivatalos, amit eddig is sejteni lehetett: 2024-től a Formula-2-ben indul Antonelli. Ez egy meglepő és kockázatos lépés a Mercedestől.

Egy nagyobb ugrás a juniorszériákban könnyen azt okozhatja a versenyző eredményeinek szolidabbá válását és ez megtörheti a delikvens karrierjét. Azonban Antonelli van olyan tehetséges, hogy ezt jó eséllyel meg tudja ugrani.

A karrierje felépítése szempontjából azonban talán jobb lett volna, ha az F3-ban versenyez 2024-ben, hiszen ott jobban a saját kortársaival, a saját szintje ellen tud versenyezni és jó eséllyel dominálni is tudna. Nem is kell vele sehova sietni, tekintve, hogy csak jövőre lesz 18 éves. Tehát ‘24-ben F3-ban indulhatott volna, ‘25-ben F2-ben és 2026-ban érkezhetett volna meg az F1-be.

m352247.jpeg

Néhány indok azonban magyarázza a korai F2-es fellépést. Az egyik ilyen az lehet, hogy 2025-től már az Forma-1-ben szeretnék látni. Azonban az első évében nem valószínű, hogy tud olyan teljesítményt nyújtani az F2-ben, hogy az elég legyen a királykategóriás debütáláshoz. Ráadásul nem is kell sehova sietni, hiszen a Mercedes pilótapárosa 2025 végéig fix. Utána Hamilton visszavonulására van esély, azonban az ő esetleges pótlására elég lenne, ha 2026-ban érkezne Antonelli.

Ami még az F2 mellett szól: az első évben még kvázi elvárások nélkül szerezhet magasabb szinten tapasztalatot és a nagy eredményeket pedig 2025-ben várnák tőle, majd 2026-ban bedobnák a Forma-1-be. Persze ha már az első évében jól menne, akkor már ‘25-ben debütálhatna egy kisebb csapatnál.

Egy biztos: az olasz “csodagyerek” jelenleg az egyik legnagyobb reménység a juniorpalettán. Azt szinte biztosra vehetjük, hogy Formula-1-es versenyző lesz belőle. De ki tudja? Talán Nino Farina és Alberto Ascari után a következő olasz világbajnok is.

 

képek: Mercedes-AMG Petronas F1 Team

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr3018243965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nyíltkerék 2023.10.27. 15:29:59

Csak az utóbbi években divat minden feledik lépcsőfokon éveket eltölteni. Verstappen, Button, Sato és sokan mások a jelenleg GB3/FR/EFO/EC3-nak hívott Formula 3 géposztályból léptek fel egyből az F1-be.
Az F3VB nagyon nem ideális lépcsőfok, sokkal inkább egy karriertemető. Egyrészt roncsderbi, másrészt a mezőny harmadának jut csak épkézláb állapotú motor, a többi mind évek óta nyúzott, felújított, F2-es amiről lerúgták a turbót, stb... A Mecachrome elismerten teljesítményközelítés miatt csavarta le 420-ról 380LE-re a teljesítményt a GP3-F3VB névváltáskor. Nem véletlen az erős csapatdominancia, a sok átigazolás és az, hogy az F3-ból F2-be való fellépéseknél kevésbé lehet megfigyelni, az eredményesség figyelembevételét.
Az F2-ben olyan ellenfelei lesznek, akiket a téli FRME-ben már elpicsázott, szóval ez egy kiváló döntés.
Ha ott is nyer, de nem lesz F1 hely, még mehet Super Formulába, amin az európaiak vágyvezérelten fintorognak, de az F2 felett van.
süti beállítások módosítása