Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Mit várhatunk a 2024-es pilótapiacon?

Egészen izgalmas és fordulatos pilótapiacra van kilátás, ahol egészen a jövő télig tarthatnak az események, mire eldől, hogy ki, hol vezet 2025-től kezdődően.

si202402211048.jpeg

A Formula-1 történetében először fordul elő olyan, hogy két idény között nem változik a mezőny. Minden csapat ugyan azzal a pilótapárossal vág neki a szezonnak, mint ahogy zártuk a tavalyi évet. Ez azonban nem lesz igaz 2025-re, hiszen már most van bejelentett átigazolás, ami pedig ez után fog jönni az kész őrület.

A képlet nagyon sok tényezős és jelenleg csak találgatni lehet az igazolásokkal kapcsolatban, így pontos képet még nem tudunk festeni, éppen ezért a mai cikkemben végigjárom az idei pilótapiac kulcskérdéseit, azokat a tényezőket, amik közvetve vagy közvetlenül, de az egész piacot mozgatják.

A legfontosabb tény, amit konstatálnunk kell, hogy összesen hat versenyző van a mezőnyben, aki rendelkezik szerződéssel 2025-re (Verstappen, Norris, Piastri, Russell, Leclerc és Hamilton). Van további egy versenyző, aki gyakorlatilag rendelkezik szerződéssel, de nem vehető biztosra, hogy versenyezni fog, mégpedig Lance Stroll, illetve Alex Albonnak is van valamiféle megállapodása a Williamsel, de az biztos, hogyha akar, akkor távozni tud.

Rajtuk kívül az összes pilótának 2024 végén lejár a kontraktusa, azaz csak a Ferrari és a McLaren pilótapárosa tekinthető jelenleg biztosnak.

A piacon leginkább alakító pilóták egyértelműen Carlos Sainz és Alexander Albon. Persze sok más magasra értékelt versenyzőnek is lejár a szerződése, azonban Sainz már biztosan távozik a Ferraritól Hamilton érkezése miatt, Albon esetében pedig egyértelmű, hogy a versenyző jelenleg magasabb szintet képvisel az F1-es hierarchiában mint a csapat, így jó oka lenne a váltásra és vannak is lehetőségei a feljebb lépésre.

Fontos beszélnünk néhány felszabaduló ülésről is. A Mercedesnek biztosan új csapattársat kell találnia George Russell mellé, illetve jó esély van arra is, hogy a Red Bull az év végén megköszöni Sergio Perez szolgálatait és megválnak a mexikói versenyzőtől.

si202402210980.jpeg

A Red Bull ülést tekintve van egy erős házon belüli jelölt, Daniel Ricciardo, de nincs arra semmilyen garancia, hogy ő bekerül és az is lehetséges, hogy csupán egy évre kap lehetőséget, abban az esetben pedig 2026-tól új versenyzőt kellene találniuk. Viszont ha Ricciardo nem teljesít az elvárt szinten idén, akkor Perez menesztése esetén kívülről kellene igazolniuk, hacsaknem Tsunoda mutat erős dominanciát ausztrál csapattársa felett. A Visa RB-s párharc továbbá arra is megy, hogy ha egyikük sem tud fellépni a nagycsapathoz, akkor ki tarthatja meg az ülését egyáltalán, hiszen Liam Lawson 2025-től szinte biztosan a faenzai csapatnál fog versenyezni.

A harmadik sokat befolyásoló ülés a Stake-Sauber, amely 2026-tól az Audi gyári csapata lesz. Természetesen sok pilótának felcsillan a szeme a gyári ülés és grandiózus Audi projekt interpretált sikeressége láttán, ráadásul akár mindkét helyre lehet pályázni, hiszen jelenleg sem Zhou, sem Bottas nem képviseli azt a szintet, amit egy gyári projekt megkövetel.

21-pre-season-test-day3-min.jpeg

Jó esély van arra, hogy a felszabaduló ülések és a felszabaduló versenyzők igénye egymásra talál, legalább részben. Sainz esetében arra van a legnagyobb esély, hogy az Audihoz igazol, ugyanakkor szóba hozták a Red Bull és a Mercedes ülésével is. Egy biztos: Sainz kényelmesen válogathat a lehetőségei között és amit az elmúlt néhány szezonban letett az asztalra az elég erős ajánlólevél bármely szabad ülésre.

Albont pedig éppen a Red Bullal boronálják már most össze, pont azzal a csapattal ahonnan a 2020-as csúfos szezon után kitették a szűrét. Az viszont nem is lehet kérdés, hogy a Red Bull túlságosan hamar, kevés tapasztalattal (csupán fél szezon után) léptette elő Albont a nagycsapatba. Azóta viszont rengeteg tapasztalattal gazdagodva bizonyította, hogy mennyire gyors is valójában és azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a thai pilóta és a Red Bull között nem szakadt meg a kapcsolat, így elképzelhető a visszatérés. Albon abból a szempontból is jó helyzetben van, hogy a Mercedes ülés egyik legnagyobb esélyese is.

Szót kell említenünk további kettő versenyzőről, mégpedig az Alpine duójáról. Ugyan Gasly és Ocon is ugyan abban a helyzetben van mint mindenki más, akinek lejár a szerződése, de az egy fontos különbség, hogy ők alapvetően inkább a távozásért küzdenének, mintsem az ülésük megtartásáért. Az Alpine ugyan gyári csapat, de évek óta a középmezőnyben küszködnek, illetve a vezetőség tavaly nyári kirúgásával sokat zuhant a csapat eszmei értéke és úgy tűnik, hogy a projekt a szakadék szélén áll, különösképp, hogy az idei autójuk (az eddig látottak alapján) abszolút kimeríti a borzalmas kategóriát és a tesztek alapján nemhogy a középmezőnyben, hanem inkább a vert mezőnyben harcolhatnak majd.

Ezek alapján nem is csoda, hogy mindkét versenyző távozni szeretne. A tehetségüket és tempójukat tekintve van is hova menniük. Alapvetően mindkettőjük elsődleges célkeresztjében a Mercedes lehet, sőt Ocon abból a szempontból is jobb helyzetben van, hogy ő kvázi még Mercedes junior és Toto Wolff még mindig fogja a kezét. Viszont kérdés, hogy Ocon bajosabb személyiségét és tempóját tekintve elég lehet e a Mercedes projekthez. Gasly szintén nagyon gyors versenyző és jellemét tekintve pedig könnyebb eset mint Ocon, így ő is esélyes lehet a Russell csapattársi posztjára.

60-pre-season-test-day1.jpeg

De mindkettejükkel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy nem a Mercedes az egyetlen lehetőségük. Szóba jöhet az Audi vagy üresedés esetén akár az Aston Martin is, így kulcsszereplői lehetnek a 2024-es pilótapiacnak.

Egy biztos: a pilótapiac alakulását alapvetően a fontos felszabaduló ülések és felszabaduló versenyzők fogják alakítani ami mellett lokális, a nagy körforgástól független cserék is létrejöhetnek. Először ki kell alakulnia nagyjából az élmezőnybeli mozgásoknak és aztán ezek hatására a mezőny második fele is ki tud alakulni, attól függően, hogy a topcsapatok kiket visznek el (pl. Albon, Gasly, Ocon) és kik kerülnek ki onnan (pl. Perez).

A mezőny hátsó traktusában pedig óriási kavarodásra lehet számítani és jelenleg még kiszámíthatatlanabb, mint a mezőny eleje. Szinte bárki bárhova mehet, ráadásul van néhány versenyző, aki kikerülhet a körforgásból, például Sargeant, Zhou vagy éppen Magnussen és rengeteg tehetséges fiatal vár az F1 kapujában, így újonc behozatal szempontjából óriási válogatási lehetőségei vannak a csapatoknak.

Az idei mozgások azért is nagyon fontosak, mert nagy vonalakban ez fogja meghatározni a pilóták helyzetét a következő 2-3 évre, így most dől el az is, hogy ki és hol kezdheti majd meg a 2026-os szezonnal induló új érát.

 

képek: Pirelli, Red Bull Content Pool

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr8918340887
süti beállítások módosítása