Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Andretti: Fél lábbal már az F1-ben

A Nemzetközi Automobil Szövetség már engedélyezte az Andretti beszállását a Forma-1-be, azonban a tulajdonosi kör és az F1, mint a sorozat szervezője még nem.

 andretti-cadillac.jpeg

Nemrég lett eredménye az FIA még a télen kiírt pályázatának, miszerint új csapatoknak adnának lehetőséget az F1-ben. A pontos indulók hivatalosan nem ismertek, de a vélhetően 4-5 pályázó közül egyedül az Andrettit találták érdemesnek a királykategóriás belépésre.

Az Formula One Management (FOM) a bejelentés előtt és azóta sem foglalt állást az ügyben. Semmiféle kommunikáció nem érkezett a részükről az Andretti vagy más belépők kapcsán. Pedig a tulajdonos Liberty Media és a FOM terveibe tökéletesen beleillene az Andretti érkezése.

Ezt számos dologgal indokolhatjuk. Egyrészt az Andretti oldalán belépne az F1-be a Cadillac is, így az Audi és a Ford után egy újabb nagy márkát sikerülne bevonzani, ráadásul egy újabb Egyesült Államok-bélit.

Ne felejtsük el, hogy az F1 jelenlegi tulajdonosa, a Liberty Media, egy amerikai vállalat. A sportág felvásárlása óta, az “USA meghódítása” mantrával jellemezhetnénk őket. Megérkezésük előtt évtizedekig a Forma-1 egy hányattatott sport volt az államokban, azonban a Liberty új szemlélete ezt teljesen megváltoztatta. A közösségi médiába való bevonulással, a sport közelebb hozásával a nőzőkhöz és összességében egy amerikaibb stílusú stratégiával.

Kijelenthetjük, hogy nagyon jó úton haladnak a küldetésükben, hiszen azóta már három nagydíjat is rendeznek az USA-ban, ráadásul mindegyiket óriási felhajtás övezi és rendre telt házasak. Ebbe a tervbe tökéletesen beleillene egy amerikai csapat szereplése a sportban, ami még jobban fellendíthetné az érdeklődést. Persze hivatalosan most is van egy hazai csapatuk: a Haas. Azonban az ő esetükben ez inkább csak névleg igaz. Nem rendelkeztek nagy múlttal az államokbeli autóversenyzésben és ugyan a tulajdonos amerikai, a három központjukból kettő Európában található és a csapat dolgozói is jórészt európaiak.

Ehhez képest az Andretti egy ízig-vérig amerikai csapat. Óriási múltjuk van a tengerentúli versenyzésben, elsősorban az IndyCar-ban, ahol bizton nevezhetjük őket topcsapatnak. És az autósport számos területére terjeszkedtek az elmúlt években. A McLarenhez hasonlóan egy elég széles palettával rendelkeznek: az IndyCar mellett a legfontosabbak a Formula-E, az Extreme-E és az IMSA. Az biztos, hogy az amerikai közönségnek már jól ismert csapattal számos új nézőt és szponzort tudnának bevonzani. Sőt, minden bizonnyal amerikai versenyzőt is hozna az F1-be az Andretti. Persze most is ott van Logan Sargeant, aki ugyan a tengerentúlon született és amerikai felmenőktől, de Európában nevelkedett és itt építette fel autóspor karrierjét, és valljuk be, versenyzőként sem az a szint. Az sem biztos, hogy egyáltalán jövőre még a Forma-1-ben fog versenyezni. Az Andretti viszont az IndyCar-ban nevelkedett versenyzőt tudna hozni, akit az ottani nézők és szponzorok már jól ismernek. Gondolhatunk itt akár Colton Hertára, bár ő kezd kiégni a sok évi sikertelenségben, azonban az idén második IndyCar szezonját töltő Kyle Kirkwood egy reális opció lehet. Rendkívül jó eredményeket hozott az eddigi két IndyCar szezonjában, nem is idős a Forma-1-es váltáshoz és ő aztán az utolsó porcikájáig amerikai. Mind személyében és kulturális közegében, mind versenyzésében.

Természetesen fel tehetjük a kérdést, hogy vajon az Andretti van-e azon a szinten, hogy a Forma-1-ben szerepeljenek. A válasz pedig egy egyértelmű igen. Az IndyCar történetének egyik legsikeresebb alakulata és a jelenlegi 4 topcsapat egyike. Ráadásul a többi szériában is brillíroznak. A Formula-E-ben például idény nyertek bajnoki címet Jake Dennissel.

si202104040123_hires_jpeg_24bit_rgb.jpegAndretti az Extreme E-ben

Persze megfoghatjuk őket, mint szimplán új csapat, ami persze plusz beszédtémát biztosít és összességében egy még nagyobb show-t, és az F1-nek pont erre van szüksége. Értelemszerűen 20 helyett 22 autóval még izgalmasabb lenne a versenyzés, tehát még több nézőt lehetne bevonzani ezzel nagyobb bevételt generálva.

A PÉNZRŐL SZÓL MINDEN…

Feltehetjük a kérdést, hogy mégis min gondolkodik ennyit a Formula-1. Azonban igazán jó válasz nem létezik és sokan (köztük én is) nem is értik, hogy az F1 miért csap le egyből egy amerikai csapat lehetőségére. De nemhogy lecsapás nincs, még csak kommunikáció sem…Annyi sem, hogy gondolkodnak rajta. Egyszerűen az F1 úgy tesz mintha az új csapatok ügye nem is létezne. Ehhez képest a Forma-1-es szaksajtó és az egész autósport társadalom szerint már rég engedélyezni kellett volna az indulásukat.

Azt hiszen sportszakmailag magyarázni sem kell, hogy egy 11. csapat mekkora előrelépés lenne. Az aggodalmuk nem is ezen a téren, hanem a pénzben keresendő, sajnos.

A csapatoknak járó pénzdíjat, így nem tíz, hanem tizenegy felé kellene osztani, ezzel kiesést okozva a jelenlegi csapatoknak. Az F1 félti a Formula-1 rendkívül finom gazdasági rendszerét, azonban az elmúlt években annyit emelkedett a sportág piaci értéke, hogy ez nem egy valós veszély.

Azontúl pedig a csapatoknak ebbe nincs beleszólásuk, erről nem ők döntenek, hanem a FOM. El kell fogadniuk, hogy egy kicsit kevesebbet kapnak, kiszállni meg bolondok lennének az F1-ből, hiszen jelenleg olyan jövedelmező üzlet, mint még soha. A költségsapka bevezetése óta csupán egy F1-es istálló üzemeltetése nyereséges lehet, eltekintve az óriási marketing értéktől.

Az év végi pénzek elosztását szabályozó Concorde szerződés jelenlegi verziója 2025-ig érvényes, így 2026-os pénzelosztást már az Andrettivel közösen lehetne megtárgyalni, így a jelenlegi csapatoknak bele kell menniük az új feltételekbe, ha sportágban szeretnének maradni.

si202310220019.jpeg

A Liberty azzal is könnyíthet a helyzeten, hogy megemeli az év végén a csapatok között szétosztandó pénz mennyiségét. Ezt a könnyedén megtehetik az amúgy is emelkedő bevételek és az Andretti érkezése jelentette plusz bevétel miatt. Megtehetik, hogy az Andretti nyomán beáramló pénzeket részben a csapatoknak adják, ezzel kompenzálva őket és nekik is maradna belőle. Így a tulajdonosok pluszban jönnének ki az ügyből, a csapatok pedig kevésbé vagy nem károsodnának.

És, ahogy Ben Sulayem FIA elnök is elmondta az Andretti által generált izgalom már most feljebb vitte az F1 részvényeinek értékét, tehát már most jövedelmező a tulajdonosi kör számára. Ha pedig valóban meg is érkeznének az csak tovább emelné a bevételeket, tehát gazdaságilag is megérné.

Mindenesetre nagyon szomorú lenne, ha csupán gazdasági indokok és az F1 pénzügyi egyensúlyának féltése miatt nem jöhetne az F1-be a világ egyik legpatinásabb versenyistállója. Sajnos jelenleg minden a pénzen múlik…

Ezt az FIA elnök is elmondta: „Megértem a csapatokat. Nincs hatalmuk a döntést illetően, de meghallgatjuk őket. A pénzről van szó. És ne beszéljünk mellé: az egész a pénzről szól”

si202307090223.jpegBen Sulayem FIA elnök, az új csapatok behozatalának élharcosa

A BEJELENTÉS KAPCSÁN…

Mint azt már említettem az FIA már bejelentette, hogy a részükről érkezhet az Andretti, az F1 azonban még nem. Ez egy furcsa helyzet, hiszen arra számíthatnánk, hogy együtt teszik meg a bejelentést, úgy lenne természetes és stílszerű. Az az opció természetesen ki van zárva, hogy az FIA rajtengedélyt ad nekik az F1 azonban nem ismeri el őket. Így nem is szerepelhetnének a TV közvetítésben például. Az Forma-1-nek egy óriási botrány és jelentős presztízsveszteség lenne.

Elképzelhető, hogy az FIA mintegy provokációként tette a bejelentést. Ők már korábban döntöttek, de az F1 még húzódozott, viszont ha bejelentik, akkor az FOM-nak már kínosabb nemet mondania, nyilvánosan. Így ez akár egy nyomásgyakorlás is lehet az FIA részéről. Ráadásul részben az új csapatok kérdése kapcsán alakult ki egy konfliktus a FIA elnök és a FOM vezetése között. A kérdés, hogy valójában ki is az Formula-1 mindenható ura. Ki az aki meghatározza az irányt és valójában irányítja a sportágat. Akár ez is lehet egy magyarázat az FOM viselkedésére: nem akarnak olyan döntést hozni, amivel elismerni, hogy az FIA-nak van igaza és nem akarnak az ő kezdeményezésük mögé beállni. Persze ez csak feltevés.

Bár az is igaz, minél több idő telik el bejelentés nélkül, annál kisebb az esélye, hogy beengedik az Andrettit.

CADILLAC MEGKÖRNYÉKEZÉS?

Az elmúlt hetekben az a felvetés is szárnyra kapott, hogy az F1 oldaláról megkeresték a General Motors-t (a konszernt, amihez a Cadillac is tartozik), hogy hátráljanak ki az Andretti projekt mögül. Így erre hivatkozva elutasíthatnák Andrettiéket, bár ez a csapat a Cadillac nélkül is egy nagyon erős kezdeményezés és abszolút az Forma-1-re érdemes.

cadillac-racing-watkins-glen-03.jpegEgy Cadillac Endurance versenygép

Az is felmerült, hogy maguk a csapatok keresték meg az amerikai márkát, bár ez aligha hatja meg őket.

HONNAN LESZ MOTOR?

Az Andretti már korábban kötött egy előszerződést a Renaultval egy esetleges motorszállítói megállapodásról. A francia márka azonban közölte, hogy mivel a megadott határidőig nem lett hivatalos az érkezésük, így érvénytelen a szerződés. Ennek kapcsán felmerült, hogy motor nélkül maradna az amerikai csapat…

Ezt a veszélyt azonban a Forma-1 szabályzata kiküszöböli. A szabályrendszerben szerepel egy olyan kitétel, hogy a motor nélküli csapatnak a legkevesebb ügyfélcsapattal rendelkező gyártó köteles erőforrást adni egy meghatározott áron. Ez pedig esetünkben éppen a Renault. Azt viszont érdemes megjegyezni, hogy a döntéssel nem várhatnak akármeddig, mert az esetleges plusz motorok gyártását elő kell készíteni, az új ügyfélcsapat miatt alkalmazottakat kell felvenni és még sorolhatnánk a dupla igénybevétel miatti változásokat. Főleg, hogy elméletileg 2025-ben érkezne az Andretti, ehhez gyakorlatilag már most meg kellene kezdeni a felkészülést motorgyártói frontok. Egyébként az sem elképzelhetetlen, hogy a sok huzavona és gondolkodás miatt 2026-ra csúszik a Forma-1-es debütálás, persze ha lesz egyáltalán ilyen.

A PÁLYÁK BEFOGADÓ KÉPESSÉGE

Felmerült az a kérdés is, hogy vajon bizonyos pályákon (például Monacóban) elfér e egyáltalán 11 csapat. Erre a problémára Mohammed Ben Sulayem FIA elnök kemény választ adott:

“A legtöbb szerződés nagyon egyértelműen fogalmaz: 12 csapatnak kell helyet biztosítani. Le van írva. Ez a promóter és a pálya felelőssége.”

Az FIA elnök arról is beszélt, hogy jelenleg is sok helyszínen 11 csapatnak adnak helyet, a hollywoodi filmforgatás miatt. Az ő kikerülésükkel pedig máris felszabadul a hely az Andretti számára.

Összességében nagy előrelépés volt az ügyben, hogy az FIA már engedélyezte az indulásukat. A történet egyik fele már megvan, azonban a másik sokkal keményebb diónak mutatkozik. Egy biztos: az egész Forma-1-es közösség az Andretti beengedése mellett van, pénzügyileg is megérné a tulajdonosoknak, így ha nem engedik be őket az óriási szégyen lenne az F1-nek.

 


képek: Cadillac, Red Bull Content Pool

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr3018250875

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása