Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Ferrari és Mercedes: tiszta lappal 2024-re

Egy cipőben jár a Red Bull két évtizedes riválisa: egy elbaltázott és megtartott alapkoncepció alapvető tervezési hibákkal. 2024-re mindkét alakulat teljesen új autóval érkezik.

2548.jpg

A szezon második felének beköszöntével, minden csapat már a következő szezonra tekint és ezzel együtt megkezdődik a nagy fogadkozások időszaka is. “Majd jövőre” - mantrázza mindenki, az éllovast kivéve. Ennek érdekében döntött mind a Ferrari, mind a Mercedes a teljes koncepcióváltás mellett.

Kezdjük a Ferrarival, hiszen az ő esetükben többet tudunk az ügy részleteiről. A probléma a tavaly először pályára küldött autóban keresendő, aminek alapvető tervezési hibái vannak. A vörösök már 2020 óta arról beszéltek, hogy a 2022-es szabályváltozásokkal visszatérnek a csúcsra és végre egy igazán versenyképes autót építenek. Ezt az állapotot a tavalyi szezonban ideig óráig sikerült fenntartani, azonban a szezon második felében jelentős formahanyatlásba fogtak, amint a riválisok ledolgozták saját súlyfeleslegüket.

Hiába a csapatfőnök váltás az idei szezonra, a 2023-as versenygép még az ex-vezér Mattia Binotto irányításával készült, aki kitartott a 2022-ben elkezdett koncepció sikeressége mellett (nem is csoda hiszen az F1-75 az ő “nagy műve” a Ferrarinál) és átnyomta akaratát, miszerint megtartják a tavalyi koncepciót. Persze a döntést nem ő hozta meg egy személyben, de a végső szó biztosan az övé volt. Ezzel pedig egy végzetes csapdába zárták magukat az idei szezonra is…

12-sunday-zandvoort-2023.jpg

Egész évben ezzel a kiszámíthatatlansággal küzdöttek. A nyers tempó ugyan nem volt annyira borzalmas (Leclerc és Sainz is tudott erőből pole-t szerezni), de ezt nem tudták kellőképpen kihasználni a versenyzők, a kiszámíthatatlanság miatt. És nem is csak az a baj, hogy a nyers teljesítmény ingadozott, hanem az autó viselkedése is folyamatosan változott.

Eleinte arról beszéltek, hogy ezek futamról-futamra változnak. A nyárra pedig odáig jutottunk, hogy nemcsak napról-napra, nemhogy körről körre, hanem kanyarról kanyarra változik az autó viselkedése, annak leszorítóereje, így a versenyzők sosem tudhatják, hogy amit eddig tudott az autó az fogja e tudni a következő körben, a következő kanyarban.

Ez az alapvető gyengeség egyszerűen bele van kódolva ebbe a koncepcióba, azonban a Holland nagydíjon debütált fejlesztésekkel egy minimális fény vélhettünk látni az alagút végén. Max Verstappen hazájában ugyan még nem működött jól a csomag, de ott olyan dolgokat tudtak megérteni az autóval kapcsolatban, amit előtte nem, így Monzára (rengeteg szimulátoros munka után) végre megtalálták a megfelelő beállításokat ehhez az autóhoz.

A teljesítmény pedig nem is maradt el. Hazai közönség előtt pole-t és dobogót szereztek, majd Szingapúr utcáin Carlos Sainz nyerni is tudott. Persze az alapvetően annak volt a következménye, hogy a Red Bull saját magát vette ki a győzelemért folyó harcból, mindenesetre a Ferrari gyorsabb tudott lenni a számára ellenfeleknek tekinthető topcsapatoknál, a Mercedesnél és a McLarennél egymás után két hétvégén is.

20-saturday-marinabay-2023.jpg

Aztán jött a Japán nagydíj, ami az előző kettőtől egy teljesen eltérő, harmadik karakterisztikájú pálya. Ez volt a zandvoorti fejlesztési csomag sikerességének végső erőpróbája. A tempó ugyan nem volt annyira meggyőző mint Olaszországban és Szingapúrban, de Suzuka pont azzal a pályakarakterisztikával rendelkezik, ami a lehető legrosszabb ennek az autónak. Ennek fényében az, hogy harmadik erő volt a Red Bull és a McLaren mögött nem is olyan rossz ómen.

A fejlesztések bevetése közben folyamatosan érkeztek az olyan nyilatkozatok a Ferrari részéről, hogy lecserélik a teljes koncepciót 2024-re, miközben az éppen ekkor kezdett el valamelyest működni. Így az a kérdés is felvetődött, hogy nem lenne-e érdemes mégis ezt az autót tovább fejleszteni a következő szezonra.

Azonban a helyzet egyértelmű: teljesen új autót építenek 2024-re. És szerintem ezzel helyes döntést is hoztak. Egyszerűen nem lehet egy olyan autóra alapozni egy esetleges világbajnoki hadjáratot, aminek a koncepciója alapvető tervezési hibákkal küzd. Hiába volt most pár jó versenyük, az autó nem változott annyit és néhány beállításbéli változtatással nem lehet mindezt teljesen megoldani.

Azonban a Ferrari nem áll az idei fejlesztésekkel sem. Kisebb újításokat bevetnek még. Ennek két oka is van: egyrészt néhány jövő évre szánt alkatrészt tudnak tesztelni, másrészt pedig szerintük nagyon fontos egy idényt erősen zárni a következő évi sikerekhez. Ezt Jock Clear - a Ferrari vezető teljesítménymérnöke - a csapat morális állapotának felturbózásával és a megfelelő magabiztosság szükségességével magyarázta.

Érdekes mellékszála az eseményeknek a Haas fejlesztési íve. Egész évben a versenytempóval és elsősorban gumikezelési problémákkal küzdöttek, ami nem is csoda, hiszen ők is a Ferrari tervezési filozófiáját használták az elmúlt két évben a maranellóiak “B” csapataként. Nemrégiben a Haas közölte, hogy az Amerikai nagydíjtól egy teljesen új autóval állnak elő, ami rendkívül szokatlan a szezon vége felé. Ez persze már náluk is a jövő évnek szól, de nagyon gyanús, hogy ezt a Ferrari a saját új koncepciójának teszteléseként fogja használni. Az általuk megálmodott, új, minden valószínűséggel Red Bull inspirált koncepciót bevetik a Haason, akiknek ne feledjük olyan szoros a Ferrarival való együttműködésük, hogy a tervezőirodájuk egyenesen Maranellóban van. Így több mint gyanús az a forgatókönyv, hogy amit a szezon utolsó öt versenyén fogunk látni a Haas részéről az nem más mint a 2024-es Ferrari-demó tesztje.

18-saturday-marinabay-2023.jpg

A Mercedesnél igen hasonló a probléma. Ott is alapvető tervezési gondok akadtak a tavalyi autóval. A nagy mértékű delfinezés miatt 2022 feléig gyakorlatilag nem is értették a saját autójuk működését és nem tudták azt érdemben fejleszteni. Azonban az év végére egészen feljöttek az erősorrendben, így beleestek abba a hibába, amibe most majdnem a Ferrari sétált bele. A pillanatnyi jó teljesítmény láttán úgy döntöttek megtartják a koncepciót 2023-ra, azonban az alapvető hibák miatt ez nem lett egy jó döntés. A szezon harmadánál hoztak is egy nagy fejlesztési csomagot, feladták a “zero-pod” dizájn, azaz szinte teljesen levágott oldalszekrény kialakítást és a hagyományos, mindenki más által is használt megoldásra tértek át. Azonban azt nem szabad elfelejtenünk, hogy az új szabályrendszerben épült autók lelke továbbra is a padlólemezben keresendő, így hiába az év közbeni nagy volumenű változtatás, ahogy Toto Wolff csapatfőnök fogalmazott az autó “csontváza” ugyan az maradt, vele az alapvető gondokkal.

6-saturday-zandvoort-2023.jpg

Ezt az említett csontvázat tervezik átalakítani, sőt a szélcsatornás tesztek során már találtak is olyan megoldást, amivel egy teljesen új, jelenleg nagyon ígéretes útra léphetnek. Wolff így fogalmazott: “Kukába fogjuk dobni az egész autót”. Ugyan az idei W-14-es is mutatott bíztató jeleket és az egész szezonon átívelő közepesen-jó teljesítményüknek hála ott vannak a konstruktőri második és Hamiltonnal az egyéni harmadik helyen, de ez nem szabad, hogy elvakítsa őket, nem eshetnek megint a tavalyi hibájukba.

Persze ez az időszak a nagy optimizmus kora: a Mercedes, a Ferrari és a McLaren is legyőzné a Red Bullt, jelenleg azonban még csak egymással tudtak csatázni. Viszont afelől semmi kétségem sincs, hogy ha valaki megközelíti a bikásokat és Max Verstappent, akkor az ez a három csapat valamelyike lesz. És azt hiszem, hogy a háromból legalább egynek bele kell találnia.

A Mercedes és a Ferrari már eddig is nagy csapatnak számított, a McLaren pedig most teszi meg a végső lépéseket e felé. Nemrég nyílt meg az új, immáron saját szélcsatornájuk, ami szinte elengedhetetlen egy VB címre alkalmas autó építéséhez. Az egyetlen ami náluk hiányzik az az, hogy az első számú partnerei legyenek egy motorszállítónak, azonban azt látjuk, hogy jelenleg még nincs probléma abból, hogy a gyári Mercedesszel küzdenek. Kérdés mit szól majd a német márka, ha a McLaren a világbajnoki címért száll harcba az ő autójuk ellen vagy azt maga mögött hagyva.

33-sunday-zandvoort-2023.jpg

Mindenesetre érdekes időszak következik, a nagy kérdés pedig, hogy bárki fel tud e nőni a Red Bullhoz. Én amondó vagyok, hogy az egyik üldöző oda fog érni legalább a futamgyőzelmek kapujába és talán láthatunk bajnoki csatát az Formula-1-ben.

Ha tetszik amit csinálok és szeretnéd támogatni újságírói pályafutásomat, akkor kérlek látogass el a Patreon támogatói oldalamra. Köszönöm!

 

képek: Pirelli, Red Bull Content Pool

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr3618228975

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kivlov 2023.10.08. 10:34:27

Unalmas már nagyon a RedBull.

Kivlov 2023.10.08. 10:38:34

Több gumiszállitó kellene újra.
Olyan gumihasználati logika, ahogy a csapat akarja, megkötések nélkül.
Tankolás is kellene újra.
süti beállítások módosítása