Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Verstappen a világbajnok: Abu Dhabi nagydíj
Max Verstappen a Formula-1 34. világbajnoka lett, miután a szezon utolsó körében előzte meg riválisát, Lewis Hamiltont.
si202112120576_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg
A pénteki nap alapján ez egy sima Mercedes nagydíjnak tűnt, ám szombatra fordult a kocka. Verstappen összerakott egy elképesztő kört, így több mint 3 tizeddel elverte Hamiltont. Ebben a körben kapott szélárnyékot Pereztől, ám ez a kalkulációk alapján maximum egy tizedet tehetett hozzá az előnyéhez. A holland egy teljesen más dimenzióban autózott, mint mindenki más a pályán. Talán a Senna féle mega körökhöz lehet hasonlítani, amikor a versenyző teljesen átszellemülten vezet.
 
A csapatok az átépített pálya miatt - ami az eddiginél több előzési pontot kínált - a versenytempóra hegyezték ki autóikat. Ennek a játéknak esett áldozatául a Red Bull, akik a szabadedzések alapján nagyon jó versenytempóval bírtak. Ennek ellenére a pole-t el tudta hódítani Verstappen, de a futamon nem találták a tempót a bikások. Ez abból látszott leginkább, hogy Verstappen a lágy keveréken még csak közel sem tudott maradni a közepes gumikon lévő Hamiltonhoz a verseny első szakaszában.
 
A rossz Red Bullos versenytempó miatt lemaradozó Verstappent Perez mentette meg. Amit a mexikói művelt Hamilton ellen az egyszerűen észbontó volt. Kellett is Perez segítsége, mert ha az a 7-8 másodperc még hiányzott volna Verstappennek a végén, akkor Hamilton csinálhatott volna egy ingyen kiállást a Safety Car alatt és visszajött volna a holland elé.
img_0898_jpg.jpg
Talán ideje rátérni a nagy port kavart eseményekre. 4 körrel a vége előtt Hamilton haladt az élen 30 körös kemény keveréken. Őt követte 10 másodperces lemaradással Verstappen jóval frissebb keményeken, de arra már nem volt túl nagy esélye, hogy utolérje Hamiltont. Ekkor jött Latifi és megkeverte a kártyákat. A 14-es kanyar kijáratán vágta oda az autóját a falba. Azért abba gondoljunk bele, hogy ez egy versenyzőnek mekkora lelki teher, hogy belenyúlt a világbajnokságba az utolsó futamon, ráadásul egy ilyen hibával. Michael Masi - a versenyigazgató - végül a biztonsági autó mellett döntött. Ezt az elhatározást kritizálták sokan. Még egy egész jó megoldást jelentett volna, ha belengetik a piros zászlót és a két bajnokesélyes azonos gumikon mehet el az utolsó három körre a győzelemért. Azonban ez nem volt annyira súlyos baleset, hogy versenymegszakítást igenyelt volna. A biztonsági autó alatt a Mercedes egy súlyos taktikai hibát vétett. Nem hozták Hamiltont a boxba, hanem arra bazíroztak, hogy a verseny a biztonsági autó mögött ér véget. Verstappen természetesen kiment a boxba, lágy gumikért.
 
Ekkor következett a totális őrület. Először a versenyirányítás úgy döntött, hogy nem engedik el a lekörözötteket, ami ellen a Red Bull természetesen azonnal tiltakozott. A bikások kérelme teljesen jogos volt hiszen a szabály szerint el kell engedni a lekörözötteket biztonsági autó alatt. Ezek után kiderült, hogy mégis elengedik a lekörözött autókat, így Verstappen tökéletes pozícióból támadhatta Hamiltont. Mint az később kiderült görcsölő lábbal teljesítette az utolsó kört, ennek ellenére megtudta előzni a britet már az ötös kanyarban, majd sikeres védekezett a pálya további szakaszán. Így lett világbajnok Verstappen.
img_0897_jpg.jpg
Nagyon sokan fel voltak háborodva, hogy tálcán adta oda az FIA a bajnoki címet Verstappennek, ami szerintem egy hatalmas baromság. Az tény, hogy Verstappenek ezzel a Latifi esettel szerencséje volt, de a szezon korábbi szakaszában meg nagyon nem volt szerencséje a hollandnak. Gondoljunk csak vissza Bakui vagy a Hungaroringi versenyre. Az biztos, hogy ezen a futamon a győzelmet Hamiton érdemelte volna meg jobban, de a bajnoki címet egyértelműen Verstappen.
 
Nem csak a bajnoki első, de az ötödik helyért folytatott csata is nagy izgalmakat hozott. Leclerc esélyeit egy rossz taktika tette tönkre, Norris pedig egy lassú defekt miatt veszítette el ezt a csatát. Aki viszont megnyerte, az Carlos Sainz, aki harmadik lett és ezzel sikerült az egyik legészrevehetetlenebb dobogót összehoznia a szezonban. Szegényt senki nem vette észre, mert mindenki Verstappenel és Hamitonnal volt elfoglalva. A spanyolnak mindenképpen jár az elismerés, hogy az első Ferraris szezonjában sikerült elvernie Leclerct.
img_0891_jpg.jpg
Szintén megérdemel egy-két dicsérő szót Juki Tsunoda. Aki a szezonban először stabilan elverte Gaslyt. Az időmérőn 8., a futamon pedig 4. lett a japán. Ezzel tökéletes keretbe foglalta az idei évét, hiszen a szezonnyitó és a szezonzáró remekül alakult neki, a többi versenyen viszont nem volt kielégítő a teljesítménye.
 
A két Alfa Romeo pilóta búcsúzott a mezőnytől, szegények mind a ketten kieséssel, de Giovinazzi még talán visszatér egyszer. Russel is kieséssel intett búcsút a Williams istállónak, Bottas pedig az egyik legrosszabb Mercedeses hétvégéjével fejezte be pályafutása ezüstnyilas szakaszát.

képek: f1 fansite

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr6717764782
süti beállítások módosítása