Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Mennyit gyorsultak az idei szezonra az F1-es autók?

A tavalyi évhez képest, ugyan néhány szabály lassította az F1-es autókat, de így is jelentős gyorsulás figyelhető meg egy év leforgása alatt az új szabályrendszerben. Lássunk tehát, hogy mennyi is az a bizonyos annyi.

si202306181158.jpg

A 2022-eshez képest persze apró, de így is fontos technikai változások jöttek idén. Tekintsük át, hogy mik voltak ezek: A padlólemez szegélyeit 15mm-el, míg a diffúzortorkot 10mm-rel emelték meg. Ezek aerodinamikailag lassítják ugyan az autókat, de csökkentik delfinezést, ez okból volt az emelés elsősorban a Mercedes lobbizásának hála.

Fontos változások jöttek a Pirelli háza táján is. Az első tengelyre nagyobb tapadású abroncsok kerültek, kijavítva ezzel az autók tavalyi "lomhaságát" a lassú kanyarokban.

Tehát voltak lassító és gyorsító tényezők is, azonban a mérleg nyelve még mindig a lassulás felé áll, ha csupán a szabályokat nézzük. Ezek alapján körülbelül arra lehetett számítani, hogy egálban lesznek a köridők a 2022-ben látottakkal, tehát a csapatok annyit dolgoznak le, amennyit elvettek tőlük. Ehhez képest azonban azt látjuk, hogy a szezon eddigi időmérőin átlagosan 0,89 százalékkal voltak gyorsabbak. Ez első ránézésre persze nem tűnik soknak, de ha lefordítjuk időnyereségre, akkor mindjárt más a helyzet. Egy átlagos köridejű pályán nagyjából 0,75 másodpercet jelent.

Íme tehát a százalékos köridő nyereség a tavalyi szezonról az ideire futamonként lebontva:

2022_vs_2023.jpg

Az eddig eltelt nyolc nagydíjhelyszínből hetet tudunk vizsgálni, hiszen Barcelonában a harmadik szektor sikán-kombinációját kivették, így a pálya jelentősen gyorsult. Ezért nem tudjuk megmondani, hogy az egyébként 6 és fél másodperces gyorsulás mekkora része tudható be az autóknak és mekkora a pálya átszabásának.

Mindenhol a pole pozíciós időt vettem figyelembe, ami Kanada kivételével minden esetben a hétvége legjobb köre is volt egyben. Kanadában ennek az az oka, hogy ott mindkét évben esős időmérőnk volt, így a száraz második szabadedzést vettem alapul a számításhoz.

A Szaúd-Arábiai nagydíjat kivéve minden helyszínen jobb köridőt értek el, mint a tavalyi évben, persze ebben szerepe volt Verstappen technikai kiesésének is a kvalifikáción. A legnagyobb különbség Miamiben volt: 2,2%, ami időre fordítva közel két másodpercet jelentett. Mindezt úgy, hogy a ‘23-as időmérő végét egy Leclerc baleset okozta piroszászló szakította meg, így sokan (például Verstappen) nem tudták kihozni az autójukból a benne rejlő maximum köridőt, bár ez a 2,2% így is félelmetes.

Piros zászlók tekintetében egyébként 1-1 az állás a két év között. 2022-ben a Monacói nagydíj kvalifikációjának végjátéka lett megszakítva, idén pedig a már említett Miami nagydíjé. Ebből a szempontból tehát nem torzul a számítás.

De minek köszönhető az óriási fejlődés? Elsősorban természetesen az aerodinamika fejlődésének. A tavalyi szezonhoz képest sokkal kiforrottabb, szinte már mindenkinél Red Bullosított aero koncepciót láthatunk. Azonban a súlykérdés sem elhanyagolható. A 2022-es idényt az Alfa Romeo kivételével minden csapat túlsúllyal kezdte meg. Itt néhány kilótól kezdődően egészen 10-15 kg-ig terjedő túlsúlyokról beszélünk. Ennek köszönhetően a tavalyi év folyamán a súlycsökkentés volt a leghatékonyabb fejlesztési terület, amire mindenki keményen rá is feküdt. Nem csoda, hiszen 10 kg pluszsúly nagyságrendileg körönként 3-4 tizedet jelent. Az idei szezonra a legtöbb autó le tudott “fogyni” a súlyminimumra, persze ehhez olyan eszközöket is fel kellett használniuk a csapatoknak, mint a festés egy részének eltávolítása. Ennek következtében már csak a súly csökkentésével is rengeteg köridőt nyertek a csapatok.

Ennyit gyorsultak tehát az F1-es autók egy év alatt. Kíváncsian várom, hogy 2024-ben mekkora fejlődést sikerül összehozni. Valószínűsíthető, hogy ekkorát nem, hiszen egyre közelítenek a szabályrendszer adta technikai keretek maximum potenciáljához, illetve az autók súlyából lejjebb már nem tudtak faragni.

 

Képek: Red Bull Content Pool, Borka János

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr8918155628
süti beállítások módosítása