Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

A fekete az új piros

Megérkezett mind a tíz F1-es autó, legalábbis a festéseik mindenképpen. Szemmel láthatóan megszaporodott az autókon a fekete szín, aminek nagyon egyszerű oka van, a súlycsökkentés.

c43_front-dynamic-left-v4_lm_bot_4000x3000_150dpi.jpg

Tulajdonképpen nem is fekete festésekről beszélünk, hanem festés nélküli részekről. Csupán azért látszik feketének, mert a csapatok által használt ötvözet anyag fekete színű, de ha jobban megnézzük, látszik rajta egy mintázat: 

c43_close-left-dynamic_lm_4000x3000_150dpi.jpgÍgy néznek ki valójában a fekete, vagyis a festés nélküli részek.

Egy F1-es autó teljes festése kb 5-6kg lenne, ami körönként kb 2 tizedmásodperccet jelent. A legtöbbet a Mercedes spórolja, olyan 3-4 kg-ot, ami több mint egy tizedet gyorsíthat a konstrukción. Úgy néz ki fontosabb az autó sebessége mint a kinézete, ami teljesen rendben is van, és ahogy mondani a szokás a gyors autó a szép autó. 

A festékkaparós trükk régi fogás, hiszen a Mercedes már az 50-es években alkalmazta. Súlycsökkentés miatt, minden festéket leszedtek az autóról, ami így szürke maradt. Innen kapta a csapat az "ezüstnyilak" megnevezést. Ha már Mercedes, fontos megemlíteni, hogy ők pont festékspórolási célból álltak át újra, a már 2020-ban és 2021-ben látott fekete festésre. Kizárólag az első szárnyra és a monokockra festettek, így ők mondhatók a legradikálisabb változtatóknak. De az Alfa Romeo és a Haas is gyakorlatilag a tavalyi fehér részeket feketébe öltöztette. A nagy festékkaparást egy jó példa az Alpine maskarája, amin nagyon szépen látszik a festett és festetlen rész határvonala:

a523_white_studio_blue_03.jpg

A súlyprobléma már tavaly fókuszba került az új szabályok kapcsán. A csapatok kérésére a minimumsúlyt 3 kg-mal megemelve végül 798kg-ban állapította meg az FIA. Év elején voltak csapatok, melyek akár 10-15kg-os többletsúllyal rendelkeztek. Az Alfa Romeoé volt az egyetlen konstrukció, amely sikeresen a súlyhatár alatt maradt. Ennek volt köszönhető az autójuk év eleji erőssége, majd ahogy az ellenfelek faragták le a kilókat a saját autójukról, ők úgy süllyedtek egyre mélyebbre. Ugyan ez a folyamat játszódott le a Red Bullnál, csak a másik irányba. Hatalmas többletsúllyal kezdtek és a súlycsökkentés miatt tudtak az év második felére kiemelkedni a mezőnyből. A bikásoknak és közel a teljes mezőnynek a súlycsökkentés volt a leghatékonyabb fejlesztési terület a 2022-es szezonban. Idén a súlyhatár 798 kg marad végül, az eredetileg tervezett 796 helyett. A változtatást az FIA tette, hiszen az abroncsok súlya nő egy kicsivel és a delfiezés mérése kapcsán egy plusz elektronikai dobozt is el kell helyezniük a csapatoknak. Ezek hozzávetőlegesen 1,5 kg-os tömegnövekedést okoznak, ezért az utólagos változás.

Az F1-es autók súlya már évek óta központi kérdés. Az elmúlt 15 évben közel 200kg-mal nőtt az autók súlya. Ez vezethetőségi aggályokat okozhat (ezt a pilóták is sokszor megerősítették), illetve biztonsági kérdéseket is felvet. Egy biztos, ezzel a problémával valamit kezdeni kell. Nagyon valószínű, hogy a 2026-os motorszabályokkal együtt az autók mérete és súlya is redukálódik, ami mindenképpen jót tenne a sportnak és a versenyzésnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr618054322
süti beállítások módosítása