Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Végre! - Eggyel több motort enged az FIA

Az FIA végre szabályt változtatott a felhasználható motorkomponensek ügyében. Az egyre növekvő futamszámokkal az emelés teljesen logikus lett volna már korábban is, azonban az apropót és végső löketet a sprinthétvégéken második szabadedzésből időmérővé váló esemény adta.

25-friday-jeddah-2023.jpg

A Formula-1 modern kori történetének egyik leghülyébb szabálya a motor fő komponenseiből csupán három egység felhasználását megengedő korlátozás volt. Ez azt jelentette, hogy minden baleseti kárral együtt az egész szezonon keresztül három-három V6-os, MGU-K, MGU-H és turbófeltöltő volt felhasználható, kettő-kettő vezérlő elektronika és akkumulátor, illetve nyolc-nyolc egység a kipufogó rendszer elemeiből. Ezen számok túllépése esetén a versenyzőre rajtrácsbüntetést róttak ki, ahogy azt az elmúlt években rengetegszer láttuk.

Mindez azért nonszensz, mert a jelenleg is használt - az FIA által előírt szabályok szerint épült - hibrid motoroknak nincs akkora élettartama, hogy három egység kibírjon egy teljes szezont. Ez a bizonyos élettartam 3500-4000 km között mozog. Számoljunk a kedvező esettel, tehát 4000 km-el. Egy hétvégén a versenyzők kb 730 kilómétert tesznek meg. Rövid számítás után azt kapjuk, hogy egy motorral átlagosan öt és fél hétvégét tudnak teljesíteni, tehát három egységgel 16 és felet, miközben a naptár idén már 23 futamból áll.

Ezen számok fényében nem is csoda, hogy változtatniuk kellett, bár ezt már jóval korábban meg kellett volna lépni. A szabálymódosítás egyébként a négy fő elemet érinti: a V6-os morotort, az MGU-K-t, az MGU-H-t és a turbófeltöltőt. Ezekből ezentúl három helyett már négy egységet lehet használni egy szezonban (már idéntől), de a többi elemből marad az eddig meghatározott szám. 

si202303162093.jpg

Ha a számításunkat elvégezzük a négy felhasználható egységre, akkor azt kapjuk, hogy hozzávetőlegesen 22 hétvégét lehet teljesíteni a négy egységgel, ide nem számítva a baleseti károkat. Ezen járt pórul például Verstappen a 2021-es Brit nagydíjon. Miután Hamilton kilökte a versenyből, nemcsak, hogy veszített 25 pontot, de az akkor második hétvégéjét teljesítő motor is tropára ment. Persze a baleseti károkkal az FIA sem tud mit kezdeni, de nagyon bosszantó ha valaki e miatt kap büntetést, főleg akkor ha nem az ő hibája volt a baleset. 

Összességében nagyon pozitív ez a változás, bár talán még mindig nem elég. Egy biztos: valamivel kevesebb motorkomponens csere miatti büntetést fogunk látni idén. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr8418111482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása