Az utóbbi hetekben rengeteg kritika érte az FIA szabályait és azok betartatását. A legtöbb kritika a piros zászló alkalmazása kapcsán lépett fel - nem feltétlenül jogosan. Mai írásomban azonban nem az Ausztrál nagydíj végjátékáról, hanem a piros zászlós szabályok egy nagy hibájáról lesz szó.
Az Forma-1 sportszabályzata megenged a piros zászló alatt, bizonyos alkatrészeket és ami még fontosabb: a gumiabroncsokat kicserélni. Ez egyeseket jogosulatlan előnyhöz, másokat pedig óriási pechekhez juttat. Így megint csak nem a pilóták és a mérnökök teljesítményén van a hangsúly, hanem azon, hogy kinek lesz mázlija a jókor jött piros zászlóval.
Ezt láthattuk az Ausztrál nagydíjon George Russell és Carlos Sainz esetében is, akik az Albon baleset okozta biztonsági fázisra jól reagálva bejöttek a boxutcába új abroncsokért, azonban végül piros zászló következett és a kerékcserét minden vetélytársuk ingyen tehette meg. Ebben az esetben Sainz hét, míg Russell öt pozíciót és a győzelemért való csatát bukta el, mindössze azért, mert a csapat a jó taktikát választotta és a szabály nem megérdemelt előnyhöz juttatta ellenfeleiket.
MIT ENGED JELENLEG AZ FIA?
Fontos tisztázni, hogy jelenleg milyen változtatásokat lehet tenni az autókon piros zászlós megállás alatt. Ezt a Formula-1 sportszabályzata az alábbi kilenc pontban határozza meg:
1) A motor elindítása és az ahhoz közvetlenül kapcsolódó előkészületek.
2) Sűrített gázok betöltése az autóba.
3) Az engedélyezett fűtő- és hűtőberendezések felhelyezése és eltávolítása.
4) Változtatások az első és a hátsó fékek körüli légcsatornákon.
5) Változtatás a hűtőcsatornákon.
6) A pilóta komfortérzetét szolgáló változtatások.
7) A kormány és az abroncsok cseréje.
8) Valódi baleseti károk javítása, a 40.2u)* cikkely alapján.
9) Az első szárny aerodinamikai beállítása a meglévő alkatrészek használatával módosítható. Alkatrész nem cserélhető, nem hozzáadható és nem távolítható el.
*
1) A szalagkorláttal vagy tektro fallal való érintkezés során szenvedett sérülés.
2) Másik autóval vagy a pályán lévő objektummal való érintkezés során szenvedett sérülés.
3) A pályahatárokon kívül történt sérülés, ami jelentős köridő vesztéssel vagy a versenyigazgató által törölt köridővel jár.
MI LEHET A MEGOLDÁS?
Természetesen a szabályokon való változtatás és egyes pontok konkretizálása jelenthetné a megoldást az F1 számára. Alapvető probléma az FIA-nál, hogy sok szabály nem fogalmaz egyértelműen és ebből alakulnak ki a vitás kérdések - ahogy azt láttuk az Ausztrál nagydíjon is. A piros zászlós szabály esetében ilyen a 6)-os pont például. Persze nem is ez a legégetőbb változtatni való, hanem a szabad kerékcsere eltörlése. Ezt a pontot nemes egyszerűséggel ki kellene húzni a szabályzatból ezzel megakadályozva a Russell és Sainz ausztrál pórul járásához hasonló eseteket, amellett, hogy senki nem jutna jogosulatlan előnyhöz sem, mint például Lewis Hamilton a 2021-es Brit nagydíjon. Nem menne tönkre és nem mentődne meg egyesek versenye, csak azért mert ez a pont a benne van a sportszabályzat 57.4 b) cikkelyében...
képek: Red Bull Content Pool