Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Új csapatok a láthatáron

A Formula-1 közösségét - a versenyek hiányában - hónapok óta egy téma tartja lázban: az új csapatok érkezésének kérdése. Minden eddiginél nagyobb érdeklődés a sport iránt és a nagy port kavart események egy hatalmi konfliktust is szítottak. Többek között ezeknek a témáknak járok utána mai írásomban.

2022-saudi-arabian-grand-prix-sunday-1.jpg

De miért ez a nagy érdeklődés? A Formula-1 egy kiemelten fontos terület az autózás technológiai fejlődésében, hiszen sehol nincsen ekkora verseny a piacon. Az utcai autók tekintetében az autógyárak egymásra válaszul kiadott modelljei több évig is elhúzódhatnak, azonban az autósportok csúcskategóriájában, ezek a folyamatok néhány hét alatt lejátszódnak. Így ha a szabályalkotók bedobnak egy új technólógiát, akkor az nagyon hamar kifejlődik és megmutatkozik, hogy érdemes e azokat a sorozatgyártású autózásban is bevetni. Mindezekért a Forma-1 kiemelt jelentőséggel bír az autógyárak számára, amellett, hogy brandépítésre is a legjobb választás. A sportág új technikai irányvonala (2026-os motorszabályok, bio-üzemanyag, karbon semlegességre törekvés) vonzóvá tette az F1-et gyakorlatilag minden autógyár számára (a Red Bullal szövetkező Ford ki is mondta, hogy ők elsősorban ezért jönnek az F1-be). Ami pedig talán még nagyobb vonzóerő, a sport népszerűsége, amely sosem látott magasságokban van. Az egész világ Forma-1 lázban ég, szinte minden verseny teltházas, a tévés nézettségek az egekben és még lehetne sorolni. Így mondhatni most duplán megéri beszállni a száguldó cirkuszba.

Az ügy kapcsán hatalmas konfliktus alakult ki a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media (és a FOM), illetve a sportág szabályalkotásáért, azok betartatásáért felelős Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) között. Előbbi nem támogatja az új csapat(ok) érkezését, utóbbi viszont gőzerővel dolgozik ezek bevonásán. A Liberty és a FOM fő indoka a Forma-1 gazdasági egyensúlyának féltése. Jelenleg 10 nagyon stabil csapat van és ha jönnének új beszállók akkor a csapatoknak járó pénzdíjat több felé kéne osztani, ami természetesen kiesést okozna a jelenleg meglévő istállóknak. Az FIA-nak pedig ez még némi plusz bevételt is jelentene, hiszen a nevezési díjakat, büntetési összegeket ők tehetnék zsebre.

Szerintem az Liberty és a FOM (Formual One Management) indokai lekűzdhetőek lennének. Ugyanis, a jelenleg érvényben lévő Concorde-szerződés (ami többek között az év végi pénzek elosztását is szabályozza) 2025-ben lejár. Tehát 2026-tól már az új csapatokkal közösen lehetne megtárgyalni a feltételek és a jelenlegi istállók torkán le lehetne nyomni az esetleges kisebb év végi pénzeket, hiszen az F1-ben akarnak maradni ők is. Ráadásul a költségsapka miatt (ami miatt akár csupán egy Forma1-es csapat lehet nyereséges) bolondok lennének kiszállni. Így kénytelenek elfogadni az új feltételeket.

si202210230736_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg

Továbbá, a Liberty és a FOM azzal is könnyíthet a helyzeten, hogy növeli az év végén kiosztásra kerülő pénzek összegét. (Ezt, a drasztikusan növekvő bevételek miatt könnyedén megtehetik.) Illetve az Andretti érkezése kapcsán akár befektetésnek is tekinthetik, mivel az amerikában hatalmas szurkolótáborral rendelkező alakulat rengeteg új nézőt és szponzort vonzana be, ami persze több bevétellel jár.

A legjobb megoldás talán az lenne, ha a két megoldást egyszerre alkalmaznák. A Liberty egy kicsivel több pénz oszt ki, a jelenlegi csapatoknak pedig el kell fogadni a valamivel kedvezőtlenebb feltételeket.

Felmerülhet még a kérdés, hogy a 2025-től érkező csapatok nem okoznak e gondot a '25 végi pénzosztásban, ami még a jelenlegi Concorde-szerződés szerint folyik. Erre két megoldás létezik. Az egyik, hogy az új érkezők által kötelezően fizetendő 200 millió dolláros összeggel kompenzálnak, vagy azt a feltételt szabják az új belépőknek, hogy az első év végén nem kapnak pénzdíjat. A komoly érdeklődőknek ebbe szó nélkül bele kell egyezni, ezzel is mutatva szándékuk komolyságát.

A FOM és az FIA közötti feszültség főszereplője Mohamed Ben Sulayem (az FIA elnöke), aki Forma-1 bővítésének élharcosa. Egy névtelen csapatfőnök fogalmazta meg, hogy a csapatok álláspontja szerint Ben Sulayemnek mennie kéne az elnöki székből. Én ezzel személyesen egyáltalán nem értek egyet. Ben Sulayem Jean Todt alelnökéből vált fővezérré alig több mint egy éve. Az FIA azóta számos újítást hozott és előrelépés megkérdőjelezhetetlen. Az új vezetés átalakította az F1-es versenyigazgatási rendszert, támogatja a karbonsemlegességre törekvéseket és új sorozatokat, továbbá itt az 'új F1-es csapatok' projekt is, csak hogy a legfontosabbakat említsem. Az persze nagy kérdés, hogy az FIA-nak a Forma-1 ügyeibe mennyire kéne beleszólnia. Szerintem a 'joguk' mindenképpen megvan rá, hiszen ők a sportág szellemi tulajdonosai, de a kereskedelmi döntésekbe nem lenne szabad beleszólniuk. Mindenesetre érdekes hatalmi harcnak vagyunk és leszünk szemtanúi a következő hónapokban (években?), Ben Sulayem és a FOM, elsősorban Stefano Domenicali között. Tehát a nagy kérdés, hogy kinél lesz a karmesteri pálca és ki fogja valóban meghatározni, hogy merre halad tovább a Formula-1.

si202203110219_news.jpgMohamed Ben Sulayem az FIA elnöke, Christian Hornerrel és Max Verstappennel

Ben Sulayem maga állt az "új csapatok" kezdeményezés élére és kérte az FIA csapatát, hogy állítsanak fel egy kiválasztási procedúrát. A jelentkezéseket április 30-ig kell leadni emailben és a kiválasztási folyamat június 30-ig fog folyni. A Nemzetközi Autómobil Szövetség teljesen átvilágítja majd a jelentkezést leadott alakulatokat. A kiválasztás során vizsgálják majd a csapatok anyagi és technológiai hátterét, az autósportban addig elért eredményeiket és a csapat vezetőinek és tulajdonosainak hátterét, csak hogy a legfontosabbakat említsem. Ezek mellett feltűnik mégy egy érdekes szempont, miszerint az adott jelentkező elősegíti e az F1 elismertségének és értékének növekedését. A szempontokhoz majd a FOM is hozzátehet még. Ennek kapcsán pedig nagy kérdés, hogy a két fél közös megegyezés után adta ki a "jelentkezési lapokat" vagy ez az FIA és Ben Sulayem magánakciója. Ha az utóbbi, akkor ebből még komoly botrány is lehet és tovább szíthatja a nagy konfliktust. Mindenesetre egy biztos: az FIA adja ki a versenyengedélyeket és kezeli az ezzel kapcsolatos folyamatokat. Így, ha rajtengedélyt adnak egy alakulatnak az versenyezhet.

Nézzük is meg melyek azok a csapatok, amelyek jó eséllyel pályázhatnak az FIA által felkínált helyekre. Egyébként 2025-re tervezik az új csapatok érkezését, ekkor maximum kettőt. 2026-tól vagy 2027-től viszont további belépő is jöhet. Azonban összesen csak a 13 csapat lehet, mert az F1 sportszabályzata 26 autót enged maximálisan indulni. Na de ne szaladjunk ennyire előre..., nézzük hogy állunk most.

Természetesen a legnagyobb esélyes a bekerülésre az Andretti. Az amerikai formulaautózás egyik, ha nem a legnagyobb konstruktőre, a korábbi F1-es világbajnok Mario Andrettivel az élen. 2021-ben próbálkoztak a Sauber felvásárlásával, de az végül az Audi kezébe került, majd beadták a nevezésüket, mint önálló csapat. A velük kapcsolatos híreket a FOM még csak szóra sem méltatta, de az FIA gyakorlatilag miattuk csinálja ezt az egész folyamatot. Tehát ők tekinthetők a konfliktus kirobbantójának. 2023 januárjában emelt a téten az Andretti és szövetkeztek a Cadillacel, így már gyári hátterük is van. Én nem tudom, hogy erre a csomagra lehet e nemet mondani. Valószínűleg nem. És a Liberty amerikai hódítási terveibe is tökéletesen beleillik, mert ha valamivel akkor egy hús-vér amerikai csapattal be lehet vonzani a nézőket amerikából és ami üzleti szempontból talán még fontosabb az amerikai szponzorokat is.

220025-miami-gp-2022-saturday.jpgMario Andretti és Mattia Binotto

Az Andretti mellet egy másik komoly érdeklődő a Pantera Team Asia nevű kezdeményezés. Az ázsia csapat már évek óta ott serte pertél a Forma-1 környékén és próbál valahogy bejutni. Benjamin Durand csapatvezetővel az élen már bele is kezdtek az autó fejlesztésébe, azonban a covid miatt ez abbamaradt. A fejlesztést készek folytatni, de a befektetők várnak a zöld jelzésre, ami ezek szerint június végén érkezhet meg. Durand elmondta, hogy egy előzetes megállapodásuk is van egy motorgyártóval, így ezzel minden bizonnyal nem lesz gond. Egy ázsiai csapat belépése szintén új területeket nyitna meg az F1 számára üzleti szempontból, így a Libertynek is előnyös lehet a Pantera belépése.  

Még nem teljesen konkrét, de mindenképpen fontos érdeklődők lehetnek az F2-es csapatok legjobbjai. Természetesen a Prema ebből a szempontból a legalkalmasabb, akik az elmúlt években teljesen leuralták az európai formulaautós porondot. Ha valakik, hát ők készen állnak az F1-re és az erős Ferrari kapcsolat miatt a motor sem lenne kérdés. Rajtuk kívül még a Hitechről lehetett hallani mint potenciális jelölt, egy kitűnő vezetővel Oliver Oakessal a parancsnoki hídon. Én egyébként még az ART-ről illetve talán a Carlinról tudom elképzelni, hogy fellépjen az F2-ből.

Az FIA "pályázata" kapcsán természetesen a felsosroltakon kívül még rengetegen fognak próbálkozni, akár komolyabb érdeklődők (autógyárak?), versenycsapatok is felkaphatják a fejüket, úgyhogy ezzel kapcsolatban még biztos lesz miről beszélni. Tehát akkor ha minden jól megy 2025-től JÖNNEK AZ ÚJAK!

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr8818041102
süti beállítások módosítása