Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Belga nagydíj és nyári terepszemle

Véget ért a nyári szünet, visszatért a Forma-1, a belga nagydíjjal. Most azonban nem csak ezt, de a csapatok elmúlt időszakát is fejtegetni fogom egyenként, illetve azt, hogy mi várhat rájuk a szezont utolsó harmadában.

64-sunday-spa-francorchamps-2022.jpg

A spái hétvégét alapjaiban határozta meg a sok motorcserés büntetés. Azért itt vállalta be a mezőny több, mint harmada, mert itt a legkönnyebb feljönni hátulról, és mivel a nagycsapatok tudták, hogy sokan cserélnek motort, ezért nekik nem is akkora veszteség. Rajtrács végi büntetést heten kaptak, majd Gasly végül nyolcadikként csatlakozott hozzájuk egy boxutcai rajttal.

A világsajtó már belengette, hogy ez lehet az utolsó futam Spában, de szerencsére meghosszabbítotték a Belga nagydíj kontraktusát, ha csak egy évvel. Ezt a jövő évben nem megrendezésre kerülő Dél-Afrikai nagydíj teszi lehetővé. De ha Spa meg fog felelni a FOM követeléseinek, akkor továbbra is maradhat majd.

RED BULL:
Már hetek óta arról szól a fáma, hogy a bikások egy új karosszérián dolgoznak, aminek bevetésével bekerülnek a 798kg-os súlyhatáron belülre. Erről hivatalos adat nincs, de jelenleg 5-6 kg lehet a túlsúlyuk. Az új karosszéria teljesen új kompozik anyagokból készülne, és elméletileg minden tulajdonságában megfelel a réginek, csak könnyebb. Persze az FIA tesztjein át kell mennie. Sokat ennek tudták be a Red Bull mindent elsöprő fölényét, de ez még elméletileg nem a könnyebb autó volt. De akkor miért voltak ilyen gyorsak? Nos, a pálya karakterisztikája tökéletesen fekszik az idei Red Bull konstrukciónak, illetve egy bizonyos Max Verstappen sem elhanyagolható tényező. Mert Perez azért nem volt sokkal gyorsabb a többieknél. Verstappen a 14. helyről is 18 másodpercet adott a csapattársnak. A holland már tavaly is elképesztően ment, de az első vb cím megszerzésével még egy szintet tudott lépni. A hétvégén látott dominancia, csak is a Schumacher vagy Hamilton féle rémuralom évekhez (pl 2004, 2015) lehet hasonlítani. Ha a Hungaroring után még nem is teljesen, de mostmár kijelenthető, hogy az idei világbajnokság eldőlt. Számomra már csak az a kérdés, hogy Verstappen mennyit fog még nyerni. Én azt se zárom ki, hogy még 6-7 futamot nyerhet, a maradék nyolcból, amivel rekordot döntene az egy szezonban szerzett futamgyőzelmek terén. Ha vb címért nem is, de a bajnoki második helyért azért nagy lesz a csata. Perez, Leclerc, Sainz és Russel 21 ponton belül vannak. Bár látva a Red Bull tempóját - főleg ha ez még a nehezebb autó volt - a második helyre Perez a legnagyobb esélyes.

si202208280752_hires_jpeg_24bit_rgb_news.jpg

FERRARI:
A vörösökre továbbra sincsenek szavak. A nyári időszakban fokozatosan, egyre jobban elmaradtak a Red Bultól és mostmár gyakorlatilag a Mercedes szintjén vannak. Már nem csak a stratégia a borzalom, de a tempóból is vesztettek, ami összefügghet a spától bevezetett - a delfinezés korlátozására irányuló - technikai direktívával. Az időmérőn sehol nem voltak. Verstappentől 6, illetve 9 tizedet kaptak. Ráadásul a holland állítólag jobban megtankolt autóval futotta a Q3-as körét. A futamon pedig nagyjából a Mercedes tempóját tudták, habár Leclerc gyorsabbnak tűnt annál. A monacói kaotikus versenye Verstappen letépett sisakfóliájával kezdődött, ami pont Leclerc fékhűtő nyílásába került. Ezért egyrészt kellett tennie egy plusz látogatást a boxba, illetve a Ferrari állítása szerint ez okozott olyan szenzorhibát, ami a boxutcai gyorshajtáshoz vezetett, ami pedig az időbüntetéshez, az pedig a hatodik helyhez. A hátralévő futamok közül talán a nagy leszorítóerőt igénylő Zandvoortban lehet a legtöbb esélyük megcsípni a Red Bull, de szerintem inkább már hátrafelé kell nézegetniük, mert a konstruktőri bajnokságban a Mercedes csupán 41 ponttal van mögöttük, ami egyáltalán nem behozhatatlan.

220043-scuderia-ferrari-belgian-gp-2022-saturday.jpg

MERCEDES:
Az év eleji küszködést félig meddig maguk mögött hagyva, az elmúlt két futam alapján versenytempóban sikerült szemmagasságba kerülni a Ferrarival. De másfelől pedig az egykörös tempó borzalom. Verstappentől 1.8, Sainztól 1.2 másodpercet kaptak, és ami még rosszabb, hogy az Alpineok is megverték őket szombaton. De vasárnap sikerült szépíteni, bár a Ferrarihoz képest így is pontokat buktak, szám szerint 11-et, de ez elsősorban Hamilton kiesésének köszönhető. Utólag Hamilton magára vállalta az ütközést, ami egyértelműen inkább az ő sara volt, mint Alonsoé. Ez pont a versenybaleset és a büntetendő baleset közötti szürke zónába esett, de mivel nem lett belőle baja Alonsonak és az első körben történt, ezért szerintem igazságos ítélet született azzal, hogy senkit nem büntetnek. Persze Hamiltonnak nem lehetett kellemes az eset, hiszen a 'repülés' után 45G erejű becsapódást szenvedett el, ráadásul ezt függőleges irányú terheléssel.

m332381.jpg

ALPINE:
Az Ocon-Alonso kettős vezetésével, a McLarennel folytatnak nagy csatát a bajnokság negyedik helyéért. A franciák jelenleg vezetnek húsz ponttal a spái 16 megszerzett egységnek hála, és a tempójuk is jónak néz ki, ráadásul újabban már Alonsonak sincs folyamatosan óriási pehhje. A spanyol nagydíj óta folyamatos pontszerő az "öreg". Persze sokszor lehetett volna még nagyobbat is szakítani, ha nem hibásodik meg a technika vagy ha a csapat rendesen rögzíti a kereket...

17-friday-spa-francorchamps-2022.jpg

MCLAREN:
A csatatér másik felén pedig a wokingiak sorakoznak fel, ahol alapvető probléma, hogy Lando Norris egymaga viszi a hátán a csapatot, Ricciardo bármiféle teljesítményének hiányában... A tempó egyébként - mind egykörön, mind a futamon - nem rossz, csak az a 76-19-es számpár nem virít szépen a bajnoki tabellán. Spában nem volt rossz az a bizonyos tempó, csak Norrisnak a többiekkel együtt a rajtrács végéről, ez esetben a 17. helyről kellett indulnia, azonban a futamon beleakadt az Albon féle vonatba így pont nem lett belőle.

5-friday-spa-francorchamps-2022.jpg

ALFA ROMEO:
A svájciak év elején egy egyedi hátsó futóművet dolgoztak ki, amihez egy rövidebb tengelytávú autót tudtak építeni. Így év elején ők voltak az egyetlen csapat akik befértek a súlyhatár alá. Ezzel a helyzeti előnnyel a szezon első harmadában még tudtak brillírozni, de amint a többi autó is lefogyott, úgy ők is visszaestek. Az első 7 futamon szereztek 41 pontot, és az azóta eltelt 7 futamon pedig mindössze csak 10 világbajnoki egységet gyűjtöttek.

2022-belgian-grand-prix-saturday.jpg


HAAS:
Magnussen, Steiner, Schumacher. Óriási társaság, hatalmas buli, de ők voltak az egyetlen csapat akik nagyon sokáig nem hoztak az ég világon semmi fejlesztést. Az év eleji tempó eltűnt, majd Schumacher feltámadásával visszatért a Kanadai időmérőn. Érdekes, hogy a második sikerszériát pont egy fejlesztési csomag törte meg, amit Magnussen a Hungaroringre, Schumcher pedig Spára kapott kézhez. Ez a megoldás erősen hajaz a Ferrarira, ami persze nem csoda, mert ők az első számú fiókcsapat, illetve a Haasnak a tervező irodája újabban egyenesen Maranellóban van. De nagyon úgy néz ki, hogy a stratégiát is ott szedték magukra, hiszen ezen a területen is a vöröshöz hasonló baklövéseket vétenek.

1019322460-sut-20220826-gp2214_163828dsc_8094-387.jpg

ALPHA TAURI:
A bikások 'B-csapatán' én már hónapok óta a teljes elveszettséget látom. Néha mintha ott se lennének, néha megvan a tempó, néha nem. Tsunoda egy stabil pontzónán kívüli szereplést hoz, Gasly meg néha azért megmutatja, hogy nem tűnt el a 2020-as és 21-es teljesítménye. Így tett ezúttal is. Techniaki hiba miatt nem tudott elrajtolni a nyolcadik helyről, elméletileg valamilyen elektronikai meghibásodás ütötte fel a fejét. Nagy csalódottan visszatolták az autót a garázsba, majd 90 másodperccel a rajt előtt sikerült működésre bírni a masinát és a boxutcából neki tudott vágni a spái 44 körnek Gasly. Végül a tökéletes taktikának és Gasly remek teljesítményének hála sikerült felkapaszkodni a 9. helyre.

si202208270379_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg

ASTON MARTIN:
Amennyire hiányzik az egykörös tempó, annyira van meg a versenytempó. Mióta megjött az új autó Barcelonában és azt kicsit csiszolgatni is tudták, jellemzően a Q1 és a Q2 határán mozogtak az időmérőkön, de a versenyeken a pontszerző zóna végét tudták tempóban. Ez most nekik tökéletesen kijött, mert a sok büntetés miatt a 9. és a 10. helyről várhatták a rajtot és a futamon abszolút partiban voltak a középmezőny elejével, különösképp Vettel, aki Alonsotól is mindössze 5 másodperccel maradt el a futam végén.

13-friday-spa-francorchamps-2022.jpg

WILLIAMS:
Albon ismét parádézott, Latifi ismét felsült. Pedig az autó nem volt rossz, sőt. Annyira az egyenes béli tempóra hegyezték ki a dolgot, hogy az első szektorban konkréten ők voltak a leggyorsabbak, vagyis inkább csak Albon, aki Q3-ba lőtte az FW-44-et és a büntetéseknek hála a harmadik sorból kezdhette meg a futamot. Azzal a masinával így is irreális elvárás lett volna a pontszerzés, de Albon mégis megcsinálta, hála a tökéletes védekezésnek és az autó egyenes béli tempójának. A magas végsebességgel a pálya leggyakoribb előzési pontját, a Kemmel egyenes végét tudták kivédeni. A futam végére Albon, Jarno Trullihoz méltó vonatot gyűjtött maga mögé. Hatan voltak hat másodpercen belül a befutónál.

williamsf1_75444_hires.jpg

Így nézett ki a Belga nagydíj a csapatok szemszögéből, a száguldás pedig folytatódik, először Zandvoortban, majd Monzában.

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr2217921841
süti beállítások módosítása