Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

549 ezred döntött: A szaudi nagydíj

Mindössze 549 ezredmásodperc döntött a győzelemről Max Verstappen javára, Charles Leclerc ellenében a heroikus küzdelmet hozó a Szaud-arábiai nagydíjon. 
 si202203270606_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg
Ha Bahrein után még maradtak kétségek az új szabályok sikerességét illetően, akkor azok Jeddahban, mind szertefoszlottak. A sok nyújtott kanyar ellenére nagyon jól lehetett követni egymást. Ez elsősorban az Ocon-Alonso és a Verstappen-Leclerc csatában mutatkozott meg.
 
A Red Bull és a Ferrari egyelőre magasan kiemelkedik a mezőnyből. Ezt jól megmutatta az időmérő, ahol a Perez, Leclerc, Sainz, Verstappen négyes fogat kétésfél tizeden belül volt, majd az ötödik helyen Ocon már majdnem egy másodpercre Perez pole idejétől.  
 
Beállítások tekintetében két különböző irányba indult el a két élgárda, ami mindenképpen jót tett a csatáknak taktikai szempontból. Az energiaitalosok egy kisebb leszorítóerős csomagra szavaztak, amivel ugyan a kanyarokban valamivel lassabbak voltak a Ferrarinál, de cserébe az egyenesekben hatalmas tempóra voltak képesek. Az időmérőn mindkét Red Bull, brutálisnak mondható, több mint 4 km/h-át vert a harmadik legnagyobb végsebességű Magnussenre.  
 si202203260336_news.jpg
Perez egy elképesztően tiszta, hibamentes körnek köszönhetően szerezte meg élete első a pole pozícióját. A versenyen eleinte jól is alakult a mexikóinak, majd a Ferrari egy ügyes beugratással a boxba csalta Perezt. Ez még nem is veszélyeztette igazán a vezető pozíciót, de aztán Latifi falnak csapta az autót, ami virtuális, majd élő biztonsági autót vont maga után. Ez jött kapóra Leclercnek, Verstappennek és Sainznak, akik így sokkal kevesebbet vesztettek a kiállással és beférkőztek Perez elé.  
 19-sunday-jeddah-2.jpg
Következett egy kis vihar előtti csend. Leclerc végig arra játszott, hogy DRS távolságon kívül tartsa Verstappent. De a holland az autómeghibásodások miatti virtuális biztonsági autós fázist jól elkapva, DRS távolságon belül került, ezzel kampót akasztva Leclerc diffúzorába. Innentől következett a nagy taktikai játék a két srác között, hiszen az utolsó kanyar féktávján, van az érzékelési pont a célegyenes-beli DRS zónához. Verstappen először azzal próbálkozott, hogy beteszi az autóján Leclercnek már az utolsó kanyar féktávján, ezzel a monacóinak adva a DRS-t. Ebből a távolságból azonban Leclerc vissza tudott jönni a célegyenesben az állítható hátsó szárny és a szélárnyék segítségével. Később volt olyan próbálkozás is, amikor mindketten hátul akartak maradni az érzékelési ponton és a féktávon lassúsági autóversenyt rendeztek, majd Leclerc megunta a dolgot és ellépett, de Verstappen nem tudott elég korán reagálni ahhoz, hogy vissza tudjon támadni a célegyenesben.

si202203270553_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg
Végül Verstappen azzal a taktikával vette át végleg a vezető pozíciót, hogy a hátsó egyenesben DRS-sel nagyon közel férkőzött, majd 27-es kanyarban egy nyújtott féktávval az érzékelési pontnál hátul maradt, csak a kigyorsításra koncentrálva. A jó taktika meghozta gyümölcsét és a célegyenesben el is tudott menni Leclercnek. A párharc itt még nem ért véget, a monacói az utolsó három körben megpróbált visszatámadni. A próbálkozások siker nélkül maradtak, mert Verstappen DRS hiányában is piszok gyors volt az egyenesekben. Végül, a már fent említett, 549 ezredmásodperccel maradt alul Leclerc, ami a legszorosabb befutó a 2020-as olasz nagydíj óta. 
 
Én személy szerint ezt a Verstappen-Leclerc csatát sokkal jobban élvezem, mint a Hamilton-Verstappen párharcot. Elsősorban azért, mert itt nincsenek piszkos eszközök, pályáról leszorítások. Egy kemény, de fair küzdelem volt ez a két srác között. A futam után Leclerc a csapatrádióban is gratulált Verstappennek, ami azért nem egy gyakori eset. Nem akarok elkiabálni semmit, hiszen még csak két futamon vagyunk túl, de ez egyelőre egy egészséges párharcnak néz ki, amihez az új szabályok tökéletesen asszisztálnak. 
 
Az élmezőny mögött az erősorrendben jön egy nagy szakadék, majd nagyon sűrű tömb, amiből fölfelé egy kicsit a Mercedes, lefelé meg a McLaren lóg ki. A sűrűjében pedig a Haas, az Alfa Romeo, az Alipne és az Alpha Tauri. Különösen az időmérő volt szoros, ahol a ‘másodliga’ leggyorsabb ötje kevesebb mint két tizeden belül volt. 
 1019056013-lat-20220327-gp2202_163911_onz6774-919.jpg
A Mercedesnél folytatódott a Bahreini szenvedés. Russel még csak-csak elboldogult a nehezen zabolázható autóval. Az időmérős hatodik hely után a futamon légüres térben autózva be tudott jönni az ötödik helyen ezzel megnyerve a ‘másodosztályt’. A garázs másik felében, Hamiltonnál csak szenvedés volt. 13 év után először esett ki tiszta körülmények között a Q1-ben. A futamon egész jó volt a tempója, azonban a boxbejáraton megállt autók kibabráltak vele, így csak az utolsó kilenc körte tudta feltenni a friss közepes keveréket. Végül tizedik lett, de ha optimális időben tud jönni a boxba, akkor valahol Norrisék környékén lett volna. Mi lehetett a nagy szenvedés oka? - tehetjük fel a kérdést. Valószínűleg az autó problémáinak minél hamarabbi megértése érdekében extrém beállítási irányokba mentek el és ezúttal Hamiltonék nagyon mellényúltak, így egy ideges, nehezen vezethető autó lett a végeredmény. Egyébként Hamilton a 180. hétvégéjét teljesítette a Mercedessel, ezzel megdöntve Schumacher 179 versenyes Ferraris rekordját.  
 
Mindenképpen meg kell emlékezni az Alpineok párharcáról a futam első felében. Szerintem hatalmas hiba volt ez, elsősorban a lassabb tempójú Ocontól. Egymással csatáztak, ahelyett, hogy mentek volna Russelel. A brit pillanatok alatt elnyúlt 10 másodperccel, majd sikerült addig húzni a dolgot, hogy megérkezett rájuk Magnussen és Bottas. Ha másra nem, arra mindenképpen jó volt ez a párharc, hogy gyönyörűen megmutatta milyen jól lehet csatázni az új autókkal. Bár én azért jobban örültem volna, ha inkább Russelel izmoznak az Alpineok az ötödik helyért. 
 18-sunday-jeddah-2.jpg
A McLaren, nagy meglepetésre, a Bahreininél sokkal jobban szerepelt, hiszen Norris egy paraszthajszállal - vagyis 107 ezredmásodperccel - maradt el Ocontól a befutónál, így végül a hetedik helyért járó hat pont íródott a neve mellé. Ricciardo is jó futamon volt, azonban az esélyeit a pontszerzésre egy technikai meghibásodás ellehetetlenítette. A nagy kérdés, hogy tényleg ennyit fejlődött a McLaren, vagy csak Bahreinben voltak ennyire rosszak. A második lehetőség mellett szól a borzalmas Bahreini teszt, és az is, hogy a McLaren még Barcelonában meglehetősen gyorsnak tűnt. Én semmiképpen sem írnám le őket, akár a konstruktőri harmadik helyért folyó harcról sem. A 2019 óta Andreas Seidl irányítása alatt épülő, szinte új csapat az előző néhány évben megmutatta, hogy korán kell annak felkelni, aki le akarja győzni őket. A jó csapathoz társul két remek pilóta is, így minden adott ahhoz, hogy a középmezőny élén csatázzanak záros határidőn belül.  
 
A Haas most nem volt annyira acélos, mint Bahreinben, de azért nem mentek rosszul sem. Szombaton sajnálatos módon Mick Schumacher balesetet szenvedett, ami semmiképpen nem tett jót az esélyeiknek. A becsapódás, mint utólag kiderült 33G erősségű volt, de szerencsére Schumacher megúszta sérülések nélkül. Vasárnap végül csak a garázsból szemlélte a futam alakulását a német. Ő csak-csak beült volna az autóba, de ilyenkor év elején még nem áll rendelkezésre annyi alkatrész, így végül Steinerék arra jutottak, hogy nem erőltetik a futamindulást és a jövőre koncentrálnak. 
 1019055811-lat-20220327-gp2202_152828_ony7533-519.jpg
Az Aplha Tauri hétvégéje sem volt sima. Tsunoda autójába se szombaton, se vasárnap nem sikerült életet lehelni, így a japán teljesen kimaradt a történésekből. Gasly pedig már kínjában ordított a csapatrádióba a futamon bélproblémák miatt. Ennek fényében hatalmas bravúr, hogy be tudta hozni az autóját a nyolcadik helyen. 
 
Az eddigi futamok alapján egy nagyon akciódús és szoros szezon elébe nézünk, így én már alig várom a következő fordulót Melbourneből. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr817792691
süti beállítások módosítása