Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

2021: Az igazságos végeredmény

Mi lett volna a 2021-es szezon végeredménye, ha egyik bajnokaspiránsnak sincs szerencséje vagy balszerencséje? Erre a kérdésre keresem a választ mai írásomban. Íme azok a nagydíjak, amelyeknek változtatnék az eredményén: 
 
Emilia-romagnai nagydíj: 
Hamilton: -19 pont
 
 
Az olaszországi Imolában hatalmas szerecséje volt Hamiltonnnak. Önhibájából kicsúszott a pályáról, Russel lekörözése közben. Ennek következtében a gumifalnak ment és megsérült az első szárnya, majd csodával határos módon vissza tudott tolatni a pályára. Ezek után egy kicsivel következett a nagy ütközés, az imént említett Russel és Bottas között a Tamburellóba menet. Az ütközés következtében a versenyigazgatás a piros zászló belengetése mellett döntött. Ez nagyon kapóra jött Hamiltonnak, hiszen a sérült autóval és koszos abroncsokkal igencsak lassan tudott közleedni az olasz aszfaltcsíkon. A piros zászló egyrészt azt eredményezte, hogy a pályán nem veszített pozíciókat, ilettve a versenymegszakítás alatt szabadon tudott gumit és első szárnyat cserélni. A verseny második szakaszában, a kilencedik helyről egészen a dobogó második fokáig kapaszkodott fel. Ha nincs a piros zászlós incidens vagy ha csak egy körrel később történik, akkor Hamilton leesik a utolsó helyre nagy hátránnyal és még a boxutcába is kellett volna tennie egy kitérőt, új első szárnyért és friss pirellikért. Ebből a hátrányból biztosan nem tudott volna felkapaszkodni a pontszerző helyek valamelyikére, ha ugyan be tudja feezni a versenyt. Így Hamilton elméletben a második helyért járó 18, illetve a leggyorsabb körért járó 1 pontot bukja el. 
3-sunday-imola.jpg
 

Azeri nagydíj: 
Hamilton: +15 pont 
Verstappen: + 25 pont
 
 
Bakuban mind a kettő éllovas hagyott ott pontokat. Verstappen senkitől nem zavartatva haladt a futamgyőzelem felé, de a 45. körben defektet kapott, a pirelli szerkezeti problémái miatt. A jobb hátsó gumi felrobbanása végett a falnak csapódott a célegyenesben, így Verstappennek jóváírhatunk 25 egységet a futamgyőzelemért, illetve még 1 pontot a leggyorsabb kör elvesztéséért. Hamilton a harmadik helyre volt hívatott, de a Verstappen féle baleset által kiváltott piros zászló utáni újraindításnál elfékezte az első kanyar féktávját, a ‘brake magic’ gomb véletlenszerű lenyomása miatt. Ha nincs a Verstappen baleset, akkor nincs piros zászló és az utána levő újrarajt. Ha nincs újrarajt, akkor nincs Hamilton hiba. Tehát a britnek elkönyvelhetjük a harmadik helyért járó 15 pontot.  
m269753.jpg

 
Osztrák nagydíj:  
Hamilton: +6 pont
 
 
Az Osztrák Nagydíjon Hamiltonnak jött ki rosszul. A brit a kiállások idején a teoretikus második helyen haladt, majd egy kerékvetőn megsérült az ezüstnyíl padlólemeze. Ezzel Hamilton jelentős időt vesztett és végül negyedik helyen ért célba. Ha nincs a padlólemez sérülése, akkor minden bizonnyal a második helyen ért volna célba, Verstappen mögött. Így beírhatunk Hamiltonnak plusz 6 pontot.  
m273044.jpg

 
Brit nagydíj: 
Hamilton: -7 pont  
Verstappen: +25 pont
 
 
A silverstonei etes kényes ügy hiszen, egy nagyon kiélezett csatában ütköztek az éllovasok. Maga az ütközés is egy szerencsétlen eset volt és egy Hamilton hiba, hiszenn Verstappen meghagyta a kötelező egy autóbyi helyet, sőt még többet is. Hamilton pedig tudta, hogy a forma-1 leggyorsabb kanyarját nem lehet végig a belső íven bevenni. Emellett a brittől ez egy nagyon felelőtlen dolog volt, mert mint utólag láttuk kellettek az őrangyalok Verstappennnek hogy épen és egészségesen szálljon ki az összetört Red Bullból, az 51G erejű becsapódást követően. Verstappennek ez az eset óriási pehh, mert önhibáján kívül esett ki vezető helyről, Hamiltonnak pedig óriási mázli, mert hibája ellenére is csak egy vicc értékű 10 másodperces büntetést kapott és így is nyerni tudott. A legigazságosabb talán úgy számolni, hogy az ütközés nem történik meg. Így az akkori pozíciót figyelembe véve Verstappen az első, Hamilton a második. Ezzel a hollandnak +25, a britnek -7 pont. 
11-sunday-silverstone.jpg

 
Magyar nagydíj: 
Hamilton: +7 pont 
Verstappen: +16 pont
 
 
A Magyar Nagydíjnak otthont adó, mogyoródi Hungaroringen nagyon sok emlékezetes dolog történt. Többek között a rajtbaleset, amit Bottas hibája váltott ki. Ennek az esetnek inkább Verstappen volt a kárvallottja, hiszen sok pozíciót bukott, illetve az autója padlólemeze súlyosan megsérült. A baleset által kiváltott piros zászlóHamiltonnak jött ki rosszul, hiszen az újra rajtnál egy rossz taktikai döntés miatt - amiben ugyan neki is része volt - kényszerült a mezőny végére. Ha nincs a rajtbaleset, akkor Hamilton elsőként, Verstappen pedig másodikként fordul az egyes kanyarban. Ezt az állást alapul véve Hamiltonnak a második és első hely közötti 7 pontot könyvelhetjük el. Verstappen a sérült autóval, a mezőny végéről végül a kilencedik helyért járó 2 pontot szerezte meg, így a holland 16 egységgel szerzett volna többet, ha másodikként fut be.  
si202108010229_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg

 
Belga nagydíj: 
Hamilton: +10,5 pont  
Verstappen: +12,5 pont
 
 
Spában, mint mindenki emlékszik leszakadt az ég, így valós verseny nem volt, csak a biztonsági autó mögött megtett kettő kör alapján hirdettek végeredményt. Mivel a mezőny nem teljesítette a versenytáv 70%-át fél pontokat osztottak. Az időjárást nyilvánvalóan egyik éllovas sem tudta befolyásolni, így ez mindkettejüknek jóváírhatunk pontokat. Verstappen végzett az első helyen, így az ő pontjait megduplázzuk, azaz 12,5 egységet kap pluszba. Hamilton esete egy kicsit komplikáltabb, hiszen a brit mindössze a harmadik helyet szerezte meg a ‘futamon’. Az időmérőn előtte végző Russel, ugyan szombaton fel tudta venni a versenyt a honfitárs hétszeres bajnokkal, de versenykörülmények között Hamilton mercedese minden bizonnyal gyorsabb lett volna Russel Williamsénél, így én megadom Halimtonnak a második helyet, ezzel 10,5 pont kerül a neve mellé pluszba.  
m278718.jpg

Olasz nagydíj: 
Hamilton: +15 pont  
Verstappen :+18 pont
 
 
A Milánó mellett található Monzában ismét megtörtént az ütközés Hamilton és Verstappen között. A Variente kanyar béli randevút Verstappen több mint 10 másodpercre nyúló kerékcseréje hozta össze. A boxkiállások előtt a holland a második helyen autózott, a versenyt vezető Ricciardót üldözve. Hamilton pedig éppen nemrégiben vadászta le Lando Norrist a harmadik helyért, amikor megtörtént a nagy csattanás. Ha nincs Verstappen lassú cseréje, akkor nincs ütközés sem. Az akkori pozíciókat alapul véve Verstappen a második, Hamilton pedig a harmadik helyen ért volna célba. Ezzel 18, illetve 15 pontot kapnak elméletben. 
m281066.jpg

 
Orosz nagydíj: 
Hamiton: -7 
Verstappen: +7
 
 
Verstappent Szocsiban motorcsere és a monzai esetért jártó három rajthelyes büntetés, miatt a rajtrács végére száműzték, ezért részt sem vett az időmérőn. A motorcserét még a korábban tárgyalt Silverstone-i baleset váltotta ki, hiszen a holland Britanniában használt motorja, majdnem zsír új volt és a futam után mehetett is a kukába. A monzai eset meg sem történt volna meg, ha nem rontják el a bikások Verstappen kerékcseréjét. Így ha nincs a rajtrácsbüntetés, akkor Verstappen minden bizonnyal megszerezte volna a pole-t az esős pályán, hiszen a red bullnak jó a gumimelegítő képessége, ami a vizen és hideg pályán nagyon fontos, illetve maga Verstappen is nagyon jól megy esőben. Ha a holland megszerzi a rajtelsőséget, akkor vasárnap könnyedén ellovagol a győzelemmel a naplementében, így neki plusz 7 pontot beírhatunk. Hamilton pedig így a második lett volna, azaz ő bukja a győzelmet és ezzel 7 pontot is.  
si202109260838_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg

 
Abu-Dhabi nagydíj: 
Hamilton: +7 pont 
Verstappen: -7 pont
 
 
A szezonzárón Verstappennek volt mázlia a Latifi féle esettel, mert így a holland kimehetett friss gumikért és az utolsó körben levadászhatta brit riválisát. Ha nincs a Latifi féle ki nem kényszerített hiba, akkor Hamilton nyeri a futamot, és Verstappen csak a második. Így +7,-7 a változás Hamilton javára. 
m296880.jpg

 
A szezon elméleti végeredménye:  
Verstappen: 492 pont 
Hamilton: 415 pont
 
 
Ez a 492-415 számpár nagyon jól megmutatja, hogy mennyire Hamilton oldalán állt a szerencse. A valóságban köztük lévő 8 pont, az én számításomban 77 pontra kúszott. Verstappen 103,5 ponttól esett el önhibáján kívül és 7 pontot tudhat be mázlinak. Hamilton 60,5 pontot vesztett el, és 33 pontot köszönhet a vak szerencsének. Ez alapján a számítás alapján kijelenthető, hogy Verstappen egyértelműen jobb volt 2021-ben Hamiltonnál, és megérdemelten lett világbajnok.  
 

képek: f1 fansite, Mercedes AMG Petronas
 

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr4417764840
süti beállítások módosítása