Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

5 ok, amiért Verstappen minden idők legjobbja lehet

Max Verstappen az imént jutott karrierje következő fontos mérföldkövéhez, a sorozatban szerzett futamgyőzelmek rekordjának megdöntésével. E rekord apropóján hozok el nektek egy kis látképet a hollandról és eddigi F1-es karrierjéről. Mindezt egy 5 pontba csoportosítva, amik Verstappen legnagyobb erősségeit jelenítik meg.

69-sunday-yasmarina-2022.jpg

ELKÉPESZTŐ KONZISZTENCIA, ZÉRÓ HIBA

Talán ez a tulajdonság az, ami legjobban kiemeli őt a jelenlegi mezőnyből. Egyszerűen nagyon ritkán hibázik, mindezt konzisztens tempóval párosítva. Verstappennek nincsenek homály hétvégéi, amikor nem tud csatában lenni a győzelmekért, hanem csak egy 4-5. helyet tudna hozni. Ilyenek nála nincsenek. Amióta értelmezhető autó van a kezében, azóta minden egyes futamon - ahol nem akadt önhibáján kívüli kalamajka (pl. kilöki valaki a futamból) - csatában volt a győzelemért. Pedig ezek a gyengébb hétvégék, amikor szimplán hiányzik egy kis tempó meg vannak Pereznél és meg vannak és voltak például Hamiltonnnál is.

Legutóbb a 2020-as Török nagydíjon fordult elő olyan, hogy Verstappen nem állt dobogóra saját hibából. Azóta amikor nem akadt rajta kívülálló gond, mindig az első háromban végzett. Persze néha egy-egy kisebb hiba becsúszott, de azokat mindig kiküszöbölte a lehengerlő tempóval. Ilyen a 2022-es szezonban mindössze kétszer történt: a Spanyol nagydíjon meglátogatta néhány másodperc erejéig a sóderágyat, a Magyar nagydíjon pedig egy 360°-os fordulatot mutatott be vasárnap. Azonban mindkét esetben elképesztő tempót diktált és megnyerte a fent említett futamokat.

si202303050180.jpg

Az idei évet nézve viszont nem látunk egy hibát sem. Persze ilyen technikával maga alatt könnyebb nem hibázni, de ahhoz, hogy fel tudja tartani a folyamatos győzelmeket - akkor is amikor az autó kicsit gyengélkedik - bizony ugyan úgy a határon kell autóznia, de mégsem hibázik.

A már nem is olyan friss Ferrari főnök Fred Vasseur így nyilatkozott a holland világbajnokról a tízes győzelmi sorozat kapcsán:
“Ami a leginkább lenyűgöz engem, hogy Max nem is csak az utóbbi tíz versenyen, hanem az elmúlt két szezonban talán nem is követett el egyetlen hibát sem a versenyeken.”

CSAPATTÁRSAK ELLENÉBEN

Természetesen, mint minden F1-es pilóta teljesítményének megítélésében ezúttal is segítségünkre vannak a csapattársakkal való összevetések. Az akkor 17 esztendős Verstappen 2015-ben debütált Carlos Sainz csapattársaként. Mindketten újoncok voltak a Toro Rossonál és Max dominált kettőjük közül. Pontokban 49 a holland és 18 a spanyol neve mellett. Ráadásul Sainznak kor és jelentős formulaautós tapasztalat előnye volt.

Verstappen egyetlen csapattársa aki meg tudta verni őt, az Daniel Ricciardo volt. Az első közös szezonjukban (2016) a holland felülkerekedése még csak elvárás sem lehetett, hiszen mindössze az ötödik futamtól versenyzett a Red Bullnál, Daniel Kvjatot váltva. Ha Verstappen Red Bullos versenyein szerzett pontjait futamarányosan felszorozzuk a teljes szezonra, akkor is mindössze 4 ponttal maradt volna el Ricciardotól. 2017-ben pontokban ismét elmaradt Verstappen, azonban számos technikai kiesése volt a szezon során. Azon kívül, időmérőkön 13-7, futamokon 11-9 lett a mérleg kettejük között, mindkét tekintetben Max javára. 2018 azonban már egyértelműen a holland éve volt kettejük párharcában: pontok tekintetében 249-170, időmérőkön 15-6, futamokon 14-5.

si201605150409.jpgVerstappen első Red Bullos versenyét győzelemre váltja, mindössze 18 évesen

Azonban Verstappen Ricciardoval való összevetését két dolog is árnyalja. Max mindössze egy formulaautós évvel a háta mögött debütált az F1-ben, így azt a tanulási folyamatot, amit mások az F2-ben, F3-ban tesznek meg, neki a Forma-1-ben kellett, ráadásul - és itt jön a másik árnyaló tényező - az akkori F1 egyik, ha nem a legerősebb versenyzője csapattársaként. Ricciardo 2015-17 körüli időszakban abszolút világbajnoki szinten teljesített és a megfelelő technikával jó eséllyel be is húzta volna a címet. E mellett a Daniel Ricciardo mellett kellett tehát Verstappennek teljesíteni a tanulási folyamatot, ezek fényében már ez a kicsi különbség is óriási sikernek tekinthető. A 2018-as győzelem pedig végképp.

si201804290412.jpg

Minden további csapattárs ellenében óriási dominanciát láttunk. Gaslyt és Albont egyszerűen megsemmisítette. Csupán néhány számadat:

2019-20, időmérők:
Verstappen vs Gasly: 11-1
Verstappen vs Albon: 25-1

2020-ban Max több mint dupla annyi pontot szerzett Albonál…

Aztán 2021-től jött Perez, aki azelőtt a középmezőnyben éveken át bizonyította, hogy óriási teljesítményekre képes. Ehhez képest Max 2021-ben több, mint dupla annyi pontot szerzett. Persze Perez ebben a szezonban sokat segített a hollandnak, de a dupla annyi pont akkor is lehengerlő különbség. 2022-től az olló valamelyest szűkült, persze Perez még így sincs sehol a csapattárshoz képest.

si202303040398.jpg

Azóta pedig mind Gaslyról, mind Albonról kiderült, hogy egyáltalán nem kutyaütő versenyzők, sőt. Perez pedig már korábban bizonyított. Az meg nem lehet, hogy pont mind a hárman Verstappen mellett voltak magukhoz képest gyengébbek. Persze fel lehet hozni, hogy nem egyenlően kezelték őket vagy azt, hogy a Red Bull Verstappenre fejlesztette az autót. Ezek miatt persze valamelyest alulteljesíthettek magukhoz képest, de nem ennyivel. És annál már több csapattársa volt Verstappenek, hogy azt mondhassuk, “pont akkor teljesítettek rosszabbul”. Ehhez a Gasly-Albon-Perez versenyzőhármas példája egyszerűen túl sok.

EDDIG MINDEN VB ESÉLYBŐL BAJNOKI CÍM

A holland eddig minden évben, amikor olyan autó került a keze alá, ami esélyes a bajnokság megnyerésére, akkor azt meg is nyerte, pontosabban a harmadikat még nem biztosította be. Persze a 2021-es bajoki cím sokak által vitatott, egyébként alaptalanul. Mindig felhozzák ilyenkor az Abu Dhabiban történteket. Viszont egy fontos dolgot ne felejtsük el: az a világbajnokság nem abból az egy versenyből állt hanem 21-ből. Ott és akkor Hamiltonnak volt pechje (az szezonzárón érdemelt futamgyőzelme nem is lehet kérdéses), csak volt számos másik verseny ahol meg Verstappen hagyott ott pontokat önhibáján kívül, néhol Hamilton rásegítésével... Ráadásul sok esetben meg Hamiltonnak volt óriási mázlija, például az Emilia-Romagnai nagydíjon, ahol egy jókor jött piros zászló mentette meg a versenyét, amit önhibájából dobott el. Verstappen pechszériáját tekintve gondolhatunk a bakui gumirobbanásra, a monzai boxkiállás bakira, vagy arra a két esetre amikor kiütötték őt a versenyből (Brit és Magyar nagydíjak). Tehát igazságosan nézve Verstappen nem csak megnyerte volna a VB címet, hanem ha egyenlő lett volna a szerencse akkor azt legalább 60 pontos előnnyel tudta volna megtenni.

si202307220210.jpg

“ELTOLT” VB CÍMEK

Verstappen a világbajnoki címeit mintegy eltolásban nyerte meg. Azzal az autóval, ami konstans alkalmas volt a futamgyőzelmekre és egy Schumacher vagy Hamilton egy bajnoki csatát tudott volna kicsikarni belőle, azzal Verstappen VB címet nyert. Ez történt 2021-ben, amikor a Red Bull hiába volt gyors az időmérőkön, versenytempóban a Mercedes mérföldekkel előttük járt, főleg az év végi versenyeken.

Nézzük a következő évet, 2022-őt. Ekkor egy olyan autója volt, ami az egész évet tekintve ugyan a legerősebb, de nem domináns autó. És ezzel az autóval, amivel más nagy versenyző csak “simán” világbajnok lett volna produkált egy olyan szezont, mint az eddig nagy ászok a legnagyobb rémuralmuk közepette. 22 futamon 15 győzelmet aratott, ami rekordmennyiségnek számít. Százalékosan pedig Schumacher vagy Hamilton legdurvább számait hozta.

si202308270931.jpg

Aztán itt az idei szezon, ahol övé a domináns autó. Ezzel az járművel más bajnok is dominánsan szerzett volna bajnoki címet. De Verstappen ezt olyan szinten műveli, mint még soha senki. Eddig 14 futamból 12 győzelem… Azt a maradék kettő futamot is a pech miatt bukta el. Dzsiddában az időmérőn technikai gondja akadt, így a 15. rajthelyről kellett felkapaszkodnia, Bakuban pedig a biztonsági autó babrált ki vele, így a kiállások alatt az első helyről visszacsúszott a harmadikra Perez mögé. Pechére pont ez a két pálya jelenti Perez két legnagyobb erősségét és ezeken a helyszíneken a mexikói tudta közel az ő tempóját hozni, ami így elég volt a nehezítésekkel versenyző Verstappen legyőzéséhez. Persze a második hely mindkét alkalommal meglett, így eddig 12 első és kettő második hely a mérlege, tehát jó esélye van rá, hogy minden idők legdominánsabb szezonját fussa és az egy szezont illető szinte összes rekordot átírja. Mind számszerűen, mind százalékosan.

Tehát el lehet mondani, hogy Verstappen az eddigi címeit, mind egy egylépcsős eltolásban nyerte, ahhoz képest, hogy milyen autója volt:

2021: Bajnoki harcra alkalmas autóval bajnoki cím

2022: Éppen a legjobb autóval domináns bajnoki cím

2023: Domináns autóval sosem látott uralom

ESŐBEN MÉG NAGYOBB ÁSZ

Minden tehetséges versenyző ismérve, hogy változó, elsősorban esős körülmények között még jobban kiemelkedik a mezőnyből. Pontosan ezt láthatjuk Verstappennél is. Esőben ugyanis az autók közötti különbségek, ha nem is tűnnek el, de valamelyest csökkenek, hiszen a vizes körülmények miatt mindenkinek van egy teljesítmény plafonja, amit még a leggyengébb csapatok is el tudnak érni. Azonban ilyen esetekben nemhogy a mezőny “felérne” Verstappenhez, hanem az olló még nagyobbra nyílik.

Vegyük például a kanadai időmérőt, ahol 1,3 másodpercet adott a komplett mezőnynek. Összehasonlításképp a második helyezett Hülkenberg után hatan voltak ugyan ennyi időn belül. Tehát Verstappen-Hülkenberg 1,3 másodperc különbség és Hülkenberg-Norris (7. helyezett) szűk egy másodperc különbség.

si202210090644.jpg

Jó példa még a 2022 Emilia-Romagnai nagydíj időmérője is, ahol szintén impresszív 8 tizedet adott a második helyezett Leclercnek. Viszont ami igazán durvává teszi ezt a tettet, hogy Verstappen körébe még egy sárga zászló is bezavart, azonban ez a hollandot cseppet sem zavarta meg. Elemelte a gázt a sárga zászlós részen, majd így is ennyivel megnyerte az időmérőt. Elképesztő!

Ezen indokok alapján merem tehát kijelenteni, hogy Verstappen minden idők legjobbjává válhat, viszont ehhez egy dolog szükséges még: az idő. Az elmúlt három szezont - különösen az ideit - olyan formában hozta le, mint talán még soha senki. Ha ezt tudja folytatni további 5-6 évig, akkor számomra nem lesz kérdés, hogy ő a Formula-1 történetének legjobbja.

si202211202879.jpg

 

képek: Red Bull Content Pool, Pirelli

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr8418211515
süti beállítások módosítása