Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Él még a Ferrari mítosz?

A Scuderia elmúlt 15 éve korántsem volt egy fáklyás menet. 2007 óta nem szereztek egyéni világbajnoki címet és azóta is csak egyszer tudhatták magukénak a konstruktőri trófeát. Mi állhat a Ferrari sikertelenségének hátterében, egyáltalán él e még a Maranellói gárda legendája?

sundayitaly13-286736-min.jpg

15 világbajnoki cím, 243 futamgyőzelem, 244 pole pozíció, 259 leggyorsabb kör. Ezt tette le a Formula-1-ben eddig a vörös csapat az asztalra, de 2007 óta nem tudtak bajnoki címet szerezni, ezzel pedig közelednek történetük leghosszabb nyeretlenségi szériája felé.

Kezdjük először a számok nyelvén. A leghosszabb bajnoki cím nélküli sorozat 1980-tól egészen húsz éven át tartott, majd 2000-ben törte meg Michael Schumacher. A 2007-es Raikonnen féle bajnoki cím óta, az idei sorozatban a 15. szezon ahol nem a Ferrari adja a világbajnokot, amennyiben idén sem nyernek, márpedig erre meglehetősen nagy valószínűség mutatkozik a Red Bull és elsősorban Verstappen félelmetes tempója láttán. Ha a Ferrari 2028-ig sem nyer világbajnokságot, akkor túlszárnyalja korábbi önmagát, negatív értelemben. 

A Ferrari a Forma-1 legmisztikusabb csapata és leglegendásabb helye, ahol minden versenyző szeretne vezetni, ahova mindenki vágyik. Rengeteg pilóta ezért érkezett az F1-be, hogy megpróbáljon Maranellóba jutni és ott minél több időt eltölteni. Azonban én azt látom, hogy ez a megfoghatatlan misztikusság kezd kiveszni a vörösökből és a pilóták álomhelyéből lassan egy pilótatemető válik. Az utolsó VB cím óta számos versenyző karrierje megbicsaklott a Ferrarinál töltött évek alatt. Vegyük sorra a 2007 óta náluk szerepelt nagyágyúkat, akik alkalmasak lehettek volna világbajnokságot nyerni a Ferrarival.

Ott volt először is Felipe Massa, akit nagyon szépen felépített a Ferrari, akkor még Jean Todt vezetése alatt. Három Sauberes tanulóév után felhozták Michael Schumacher mellé a Ferrariba, ahol rögtön bajnoki dobogót szerzett. Ugyan 2006 végén Todt távozott, de a Ferrari két évig még a toppon maradt. 2007-ben egy ponttal megnyerték, 2008-ban egy ponttal elvesztették a világbajnoki küzdelmet. Előbbit Kimi Raikonnen, utóbbit pedig már Massa vezetésével. Döbbenetes tény, hogy a 2008-as szezonzáró, Brazil-nagydíj volt Massa utolsó győzelme a Forma-1-ben. Utána még ment öt szezont a vörösökkel, de egy győzelmet sem sikerült szereznie és dobogóból is csak kilencet. Ezzel Massa pályafutása derékba is tört. 

A következő nagy formátumú Ferraris Fernando Alonso volt, akit ugyan nem tett tökre a Ferraris időszak, hiszen még ma is csúcsteljesítményen pörög, de a Ferrari autóinak versenyképtelensége miatt nem tudott világbajnoki címig jutni az itt töltött öt év alatt. Két szezonban is csak egy hajszálon múlt a végső siker: 2010-ben négy, míg 2012-ben három ponttal maradt le Sebastian Vetteltől a végelszámolásban, de ez nem Alonson múlott. A Red Bull ebben az időszakban sokkal versenyképesebb autókat épített, mint a Ferrari és Alonso így tudott harcolni a bajnokságért. Ha csak egy kicsit is jobb (még mindig nem a Red Bull szintjén lévő) autót raknak Alonso alá, akkor kétségtelenül meglett volna a hőn áhított bajnoki cím, nem is egyszer. 

singaporesunday12-976116.jpg

A "versenyzőtemetés" szempontjából az elmúlt másfél évtized egyértelmű csúcsterméke Sebastian Vettel. Toppilótaként, négy bajnoki címmel a zsebében érkezett Maranellóba, majd öt évvel később egy roncsként távozott. Persze ő is belekóstolt a világbajnoki reményekbe, azonban ez minden esetben maximum a szezon kétharmadáig tartott, jellemzően addig se... Persze ezek elvesztésében nem csak a Ferrari, de Vettel is jócskán benne volt, csak kérdés, hogy Scuderia tette e ilyenné Vettelt vagy önmagától hibázott. Én az előbbire voksolnék. 

Végül itt van az ifjú csillag Charles Leclerc, akit Massához hasonlóan a Ferrari épített fel. A monacói alá sem tudtak még igazi bajnok autót tenni egy egész szezonon keresztül. Leclercen már most a kiégés jelei mutatkoznak, ami a rengeteg versenyzői hibában és összességében a teljesítményének, ugyan minimális, de így is visszaesésében nyilvánul meg. A sok hibában persze a Ferrarinak is szerepe van, hiszen egy gyengébb autóval többször és keményebben kell feszegetni a határokat, amit Leclerc így is tesz.

11-sunday-lecastellet-2022-min.jpg

Összességében elmondható, hogy az elmúlt 15 évben nem a pilótákkal volt a gond, hanem a csapattal. Főként az autó nem volt elég gyors, de sok taktikai hiba volt,  technikai problémákkal és versenyzői hibákkal fűszerezve. Azonban a versenyzői hibák is részben a csapatnak tudhatók be, a pilóták kényszerű túlerőltetése és az elképesztő nyomás miatt. A csapat, a Tifosi és mindenekelőtt az olasz média egy olyan mentális nyomást helyez a versenyzőire, ami alatt könnyű összeroppanni. Tehát a Ferrari közössége (Tifosival és sajtóval együtt) sok esetben maga alól rántja ki a szőnyeget.

A versenyzőkhöz hasonlóan rengeteg csapatfőnököt is elfogyasztott Maranello az elmúlt másfél évtizedben. Jean Todt távozása óta öt ember fordult meg a csapatfőnöki székben. Ehhez képest a riválisok felsővezetése sokkal stabilabbnak mondható: Christian Horner a 19., míg Toto Wolff a 11. évét tölti istállójánál csapatfőnöki pozícióban. Ehhez képest a Ferrari néhány évente cserélgeti főnökét, ezzel ellehetetlenítve bármiféle hosszútávú stabilitást.

De miért nem tud bajnoki címre alkalmas autókat építeni a Ferrari? - tehetnénk fel a kérdést. A 2000-es évek sikerkorszakában az volt a megszokott számukra, hogy kitaláltak valami újítást, legyártották, átvitték az utca túloldalán lévő tesztpályára és rótták vele a köröket. Ha bevált tovább dolgoztak rajta, ha nem, akkor annyiban hagyták. Akkoriban még nem volt teszttilalom és a Ferrarinak így óriási helyzeti előnyt jelentett a közeli tesztpálya és a szinte korlátlan anyagi erőforrások. Ebbe a pozícióba nagyon belekényelmesedett a Scuderia, mert nem voltak rászorulva más eszközökre, elsősorban a fejlett számítógépes szimulációk használatára. Miközben a Ferrari a pályán rótta a köröket, addig a riválisok, például a Red Bull számítógépes technológiában jóval eléjük kerültek Ez a bikások jelenlegi sikerkorszakának egyik oka.

03-montmelo-ferrari-day-29-792019.jpg

Amint a teszttilalom bevezetésének csapását elszenvedték, azóta volt egy nagy szerkezetváltás is lejátszódott a csapatnál. Mattia Binotto az előző évek során, folyamatosan azt hangoztatta, hogy ők még egy fiatal csapat és tanulniuk kell. Ez igaz is, hiszen nagyon sok dolgozó lecserélődött a 2010-es évek során, ráadásul az elmúlt években a költségsapka miatti bérmérséklésnek "hála" is sok dolgozó jött és ment is.

Ennek a csapatnak újra meg kell tanulnia nyerni. Elkövettek rengeteg amatőr hibát, amik a tavalyi szezon során jött ki leginkább, hiszen ekkor voltak igazán reflektorfényben. Szinte amatőrnek mondható taktikai baklövések és kerékcsere hibák szegélyezték útjukat.

Ezt a szerkezetváltó folyamatot megnehezítette a 2019-es motorügy. A szabályok az üzemanyagátfolyás kapcsán nem voltak egyértelműek és egy ezzel járó kiskaput használt ki a Ferrari. Azonban egy máig ismeretlen vetélytársnak köszönhetően fény derült a problémára és létrejött egy titkos paktum a Ferrari és az F1 között az ügy kapcsán. Ez után a szabályokat átfogalmazták és nem használhatta tovább a Ferrari ezt a megoldást. A probléma "csupán" az volt, hogy a 2014-es motorszabályok óta e szerint fejlesztették a motorjukat és hirtelen egy teljesen új filozófiát kellett alkalmazniuk. Ennek volt köszönhető a 2020-as mélyrepülés, ami egyébként végleg megtörte Vettelt.

Mindezek mellet a Ferrarinak a helyszíni elhelyezkedése sem segít. Távol vannak a Formula-1 szilícium völgyének mondható Dél-Angliától, így nehezen tudnak a riválisoktól mérnököket magukhoz csábítani, míg Angliában - ahol a tíz csapatból hat és félnek (a Haasnak több országban is van központja) van a főhadiszállása - könnyedén vándorol az agyi kapacitás és tudás egyik csapattól a másikhoz.

Összességében számos tényező nehezítette a Ferrari dolgát az elmúlt időszakban, azonban mára már számos gondjukat megoldották. Számítógépes fronton faragtak a hátrányukból, úgy ahogy, de kikecmeregtek a 2019 motorbotrány visszaeséséből és utolérték a többi motorszállítót. Újabban sikerült néhány Red Bullos mérnököt elcsábítani az olaszországi bázis ellenére a következő évekre. Van két remek pilótájuk és egy egyenlőre jónak kinéző csapatfőnökük. 

70-sunday-yasmarina-2022-min.jpg

Tehát papíron minden adott ahhoz, hogy újra a sikerek ösvényére lépjenek, már csak az eredmények hiányoznak. Meglátjuk mit hoznak számukra a következő évek, de ha nem nyernek világbajnokságot belátható időn belül, akkor fennáll a veszélye, hogy sok szurkoló hitét veszti a Scuderiában és szép lassan összeomlik a Forma-1 legnagyobb mítosza.

Egy biztos: a Formula-1-nek szüksége van egy Ferraris VB címre, lehetőleg minél hamarabb. Legyen így!



képek: Pirelli

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr4518147248
süti beállítások módosítása