Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Taktikaháború - Monacói nagydíj elemzés

Leszakadt az ég, a Ferrari eltaktikázta magát, így Perez nyerte Leclerc versenyét “idegenben”, az abszolút Ferrari pályán. 
 si202205290523_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg
Az idei szezontól bevezetett, háromnapos versenyhétvége-formátum miatt, csak pénteken kezdődtek meg a szabadedzések a hercegség utcáin. Az előzések nehézsége miatt a csapatok kizárólag az időmérős tempóval foglalkoztak, így szinte csak a lágy keverék került elő, ami elég sokáig bírta. Volt, hogy a Red Bullok 10-12 kört is mentek egy szett lággyal. A harmadik edzésen egy “mini-időmérőt” is láthattunk. Perez és Leclerc folyamatosan egymásra licitálva dobálták a jobbnál-jobb köröket.  
 
Mint mindenhol máshol, Monacóban is fontos az autó beállítása, de legalább ennyire fontos a pilóta magabiztossága is. Ezt mindenki szépen fokozatosan építette fel. A falak közelsége nem enged meg egy apró hibát sem, tehát nagyon nem mindegy, hogy valaki magabiztosan csak néhány cm biztonsági tartalékot hagy, vagy csak annyira magabiztos, hogy kell neki 10 cm. A kezdetetektől Leclerc tűnt a legstabilabnak, majd Perez is csatlakozott hozzá. A szabadedzések alatt az élmezőnyből ők ketten tudták átvinni padlógázon az uszodai sikánt az élmezőnyből, majd az időmérőn már Verstappennek is sikerült ez. 
 220046-monaco-gp-2022-saturday.jpg
A sok lassú kanyar és az egyenesek majdnem teljes hiánya miatt, a pálya egyértelműen a Ferrarinak kedvezett. Az gyönyörűen látszott, hogy ez az autó nem csak piszok gyors, de nagyon stabil is. Egy kigyorsításon sem csúszott meg az autó és hiába van néha egy kis delfinezés, ennek semmilyen negatív hatása nincs a kanyarokban. 
 
A megfelelő magabiztosság eléréséhez fokozatosan kell felépíteni a köröket, illetve ezzel együtt Monacóban nagyon fontos a ritmus megtalálása és az eggyé válás az autóval. Ez a fokozatosság nagyon szépen előjött az időmérőn. A Q1-ben az élmezőny tagjai 1:16-os körökről indultak, és a szakasz végére letornászták magukat 1:12-ig. Innentől pedig már megvolt a ritmus, a Q3-ban már mind a négy élmenő 1:11-es körrel nyitott, és végül ezek is maradtak a legjobb köreik a Perez baleset miatt. A mexikói esetében nem nagyon volt semmi kirívó vagy technikai gond. Egyszerűen túl sok volt a gáz a Portier kijáratán.
 
A baleset miatt belengetett piros zászlóra mindenki könnyedén mutogathatott, mint a rossz időmérős pozíció okára, de valójában csak Hamiltonnak, Oconnak, Verstappennek és Leclercnek volt erre indoka. Ők négyen álltak jobban a korábbi körüknél. Leclerc már az első szektor végén 165 ezredes előnyben volt a korábbi köréhez képest és a második szektora is jól alakult, így ebből egy 1:10-zel kezdődő idő lehetett volna. Verstappen egy kicsit szerényebb, 133 ezredes előnyben volt az első szektor végén, magához képest. Neki ezzel a második rajtkocka meglehetett volna. Hamilton nagyon minimálisat javított, így ő pozíciót nem fogott volna, Ocon pedig közvetlenül Hamilton elé vagy mögé lett volna jó.  
 
Az eső miatt - a megszokással ellentétben - ezúttal kevesebbet ért a rajtpozíció a hercegségben. Az eső Leclercnek jött a legrosszabbul, mert mögötte három győzelemre alkalmas autó jött és esőben elég sok stratégiai lehetőség van, amik között sokszor a szerencse és az időjárás dönt, és nem lehet előre kitalálni a legjobb stratégiát. Így már csak statisztikailag is nagy az esély arra, hogy a háromból legalább egy jobb taktika lesz az Leclercénél.  
 25-sunday-montecarlo-2022.jpg
A rajtot biztonsági okok miatt halasztotta a versenyirányítás, majd az újraindításkor is csak gördülő rajtot láthattunk. A pálya állapota ugyan megengedte volna az álló rajtot, de az eső miatt áramkimaradások keletkeztek, így a rajtprocedúráért felelős fénypanelek nem működtek volna biztosan. Ezen körülmények között érthető a gördülő rajt mellett döntés, ha ez az izgalmaknak nem is tett jót.  
 
A pálya állapota már a verseny megkezdésétől megengedte az intereket, de mindenki attól félt - főleg az élmezőny tagjai - hogy a boxkiállás után forgalomba keveredik és beragad egy lassabb autó mögé. Ezt Gasly példája nagyon szépen megmutatta. Miután átlépte Zhout és Ricciardót, körönként négy másodperccel gyorsabb volt az előtte haladó Magnussennél. Az előzéshez egy kockázatos manőverre és négy körre volt szüksége Gaslynak. Utána már nem nagyon tudta előrébb verekedni magát, így a franciának a kiváló tempó ellenére sem jutott pont. Ebből is látszik, hogy mennyire fontos Moncóban a pályapozíció. 
 
Az élmezőnyből sokáig senki nem mert lépni, mindenki várt a másikra. Majd, amikor a pálya már bőven elég száraz volt az interekhez és volt elég előny is a középmezőny előtt, akkor Perezzel meghúzták a kiállást. A mexikói végül ennek köszönhette a győzelmet, mert amint bemelegedtek az interek 6-7 másodperccel gyorsabb tudott lenni, a még akkor is esős abroncsokon lévő Sainznál. Így Perez Sainzhoz képest egy teljes kiállásnyi időt ki tudott autózni és Sainz első és egyetlen kerékcseréje után az élre tudott állni. 
 37-sunday-montecarlo-2022.jpg
Leclerc összesen három, Verstappen pedig négy körig volt intereken. Ezzel a taktikával erősen melléfogtak főleg Leclerc esetében. A monacóit Sainzal együtt hozták és a kis távolság okán már a double stack miatt veszített három másodpercet. Éppen, hogy bemelegedtek az interek már hozták is ki slickre. Ha egy körrel később jön Leclerc, akkor Verstappen biztosan meglett volna, de valószínűleg még Sainz is. Én azt éreztem, a szezon eddig részében is, de most leginkább, hogy a Ferrari hiába épített egy nagyon gyors autót, a két év, nem élmezőnyi csatározás alatt elfelejtették, hogy az élmezőnyben minden kis apróság számít. A Ferrari stratégiai, helyzetkihasználási szinten nincs a Red Bullal egy ligában. Egy bajnoki csatában nem fér bele egy ilyen baklövés. 
 
Miután mindenki slickre váltott, a versenyzők csak egy ívet szárítottak. Ennek gyorsan meg is lett az első áldozata, Mick Schumacher személyében, aki a szezonban már másodszor töri ketté a Haast. A német szezonja eddig nem sok jót mutat a jövőre nézve. Míg Magnussen neve mellett a 15-ös szám áll a bajnoki ponttáblázatban, Schumacher még mindig nem tudta megszerezni első F1-es pontjait. Egyszerűen túl sok a hiba. Így pedig már lassan feltehetjük a kérdést, hogy Schumachernek helye van-e a Forma1-ben. Én amondó vagyok, hogy adjunk még neki egy kis időt, de ha így folytatja, akkor ennek a sztorinak nem lesz happy end a vége. 
 1019174505-lat-20220529-gp2207_144913_2st7839-288.jpg
A futam végül, a háromórás szabály miatt, kevesebb körrel fejeződött be az eredetileg tervezettnél. Ilyenkor a teljes pontok osztásához a táv 75%-át kell teljesíteni és ez, ha nem is sokkal, de meglett. Az idő 64 körre volt elég, ami a teljes táv 82%-a.  
 
Perez ezzel a győzelemmel szorosan felzárkózott az eddig bajnokesélyeseknek kikiáltott Verstappen és Leclerc mögé. A listavezető hollandtól 15, a monacóitól 6 egységgel van elmaradva. De vajon részt tud és részt vehet e bajnoki csatában Checo Perez? A Red Bull részéről mindenképpen. A csapat kommunikációja, az volt, hogy nekik mindegy melyik versenyzőjük nyer. Verstappen is pozitívan nyilatkozott az ügyben. A holland szerint a Perez esetleges bajnoki csatája nem fogja elrontani kettejük, egyébként nagyon jó viszonyát. "Kettőnk közül nyerjen a jobb" - mondta el Verstappen. Így a lehetőség adott a bajnoki hadjárathoz, és Pereznek már a jövő évi helyén sem kell aggódnia, mert az idei formajavulásának hála, a Red Bull 2024-ig hosszabbított vele. 
 
A hétvége egyik fő témája volt, hogy Monacónak helye van-e az F1-es naptárban. A pletykákra az adott okot, hogy a hercegség szerződése idén lejár. A frissen lejárt kontraktust még Bernie Ecclestone kötötte, és ebben nagyon kedvező feltételeket kapott Monacó. Például nem kell jogdíjat fizetniük, ők söprik be a pályareklámok és a Paddock Club bevételeit. Ezek hatalmas anyagi kiesést okoznak a Libertynek. A céljuk az, hogy a kiváltságokból legalább valamennyit elveszítsen a hercegség. Mindemellett a versenyek izgalmassága is erősen megkérdőjelezhető. Persze a mostani futamot az eső erősen megkavarta, de a verseny második fele nem volt túl izgalmasnak mondható. 
 futam1.JPG

futam2.JPG

Ez a két kép szépen szemlélteti ezt. Az vonalak a versenyzők közötti pozíció cseréket mutatják. Az első képen a verseny esős szakasza és a slickekre váltás látható, rengeteg pozíció cserével. A második képen a verseny további része, szinte semmilyen változással. A különbség messziről is jól látható. 
 
Én amondó vagyok, hogy a rossz versenyezhetőség ellenére szükség van Monacóra. Ez egy klasszikus helyszín, és ha az izgalmak nem is a legnagyobbak, a látványért és a monacói milliőéjért mindenképpen megéri. Ahogy a pilóták centikre autóznak a falaktól, ahogy beveszik Grand Hotel a visszafordítót, vagy ahogy eljönnek a kikötő mentén. Egy szó, mint száz, Monacó nélkül nem lenne Forma-1 a Forma-1. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr917845205

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása