Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Folytatott sorminta: Miami nagydíj elemzés

Max Verstappen folytatta sormintáját az első Miami nagydíjon, miszerint amikor célba ért, akkor azt az első helyen tette.  
 si202205070408_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg
A Hard Rock stadion köré épült utcai pálya kétes vízhangokat keltett elsősorban a pilóták körében. A gond az volt, hogy az egyfolytában gumizódó ideális íven kívül a tapadás jelentősen lecsökkent. Több pilóta elmondta, hogy az ideális ívről letérve olyan volt, mintha vízen autózna. Ennek lett áldozata a második szabadedzésen Sainz, a harmadikon pedig Ocon. A két baleset kísértetiesen hasonlított egymásra, de Oconé egy hajszállal nagyobb volt, egészen pontosan 51G erejű. A franciának el is repedt a monokokja, ezért nem tudott részt venni az időmérőn. A baleseteik után mindketten nehezményezték, hogy a becsapódások helyére, miért nem raktak tektró falat, a beton helyett. Azt még érteni vélem, hogy alapból nem raktak oda tektrót, de a Sainz baleset után sem raktak, sőt még a futamon is csak betonfal volt ott. Szerencsére nagy baj nem lett belőle, de ezt igazán megoldhatta volna az FIA. 
 2022-miami-grand-prix-thursday-8.jpg
A másik gond a pályával, az volt, hogy néhol felrepedezett az aszfalt, ezért több helyen is újra kellet aszfaltozni a pályát. Ez elsősorban a 17-es kanyart érintette, ahol jelentősen lecsökkent a tapadás. Verstappen a harmadik szabadedzésen még esős íveket is megpróbált, ezzel elkerülve az újraaszfaltozott részt, de végül fel tudták gumizni annyira a versenyzők, hogy lehetett a klasszikus ívet használni. Az ívet lehetett használni, de ennek ellenére még a futamon is láttunk ott megcsúszásokat. Gondolok itt elsősorban Bottas falazására, ami végül két pozícióba és 4 világbajnoki pontba került. Ha kisebb mértékben is, de Mick Schumacher is megcsúszott a 17-esben, a Vettellel való ütközés előzményeként. A két német ütközését az teszi pikánssá, hogy Vettel az, aki patronálja és tanácsokkal látja el Schumachert. Az stewardok végül versenybalesetnek minősítették a mester és tanítvány koccanását, ami elfogadható, mert mindketten benne voltak. Vettel hagyhatott volna több helyet, Schumacher pedig fékezhetett volna korábban. Az inkább vétkes fél Schumacher volt, de nem hibázott akkorát, hogy ezt szankcionálni kelljen. Pedig a fiatal német hétvégéje addig nagyon rendben volt. Idén először, elverte az időmérőn Magnussent és a pontszerzés is simának tűnt egészen az ütközésig.  
 
Amilyen rossz volt az aszfalt, annyira jó volt a hangulat Miamiben. Szabályos népünnepély kerekedett és ezt persze a szervezők könyörtelenül ki is használták a horribilis jegyárakkal. Egy átlagos jegy 750.000 forintba került. A futam szervezői megtalálták a legkülönlegesebb módokat a futamnézésre. Nem csak a sokat mutogatott műkikötőből, de strandról, medencéből, lanofkából, és még a Hard Rock stadion lépcsőin kialakított erkélyekről is lehetett nézni a futamot. Az ilyen nagy felhajtású helyszínek velejárója a sok híresség. Ez most fokozattan igaz volt, aki élt és mozgott az ellátogatott a helyszínre. Így tett többek között Michelle Obama, David Beckham és Kaká. S persze a neveket még napestig lehetne sorolni.  
 si202205090355_hires_jpeg_24bit_rgb2.jpg
Térjünk is rá az élmenők csatájára. A Ferrari - a Red Bullal ellentétben - hozott egy minimális fejlesztést Miamibe, nevezetesen egy új hátsó szárnyat. Az esélyeknek természetesen nem tett jót Sainz pénteki falazása, a spanyol panaszkodott is nyakfájdalomra és ezért nem is tudott 100%-on teljesíteni. Legalábbis ő ezzel indokolta az alulmaradást Leclercel szemben. Az nagyon látszik, hogy még mindketten szokják az idei autót, hiszen a Q3-as utolsó körük alatt háromszor is cserélődött, hogy éppen melyik kör áll jobban. Sainz az első szektorban ment nagyot, csak ott majdnem 2 tizedet adott a csapattársnak. Egy optimális kör valamelyikük részéről, akár 3-4 tizeddel is jobb lehetett volna Leclerc pole körénél.  
 220015-miami-gp-2022-friday.jpg
A Red Bullnál egy az egyben az Imolában használt autóval mentek, de ennek ellenére is nagyon gyorsak voltak. Verstappen a pénteki technikai hiba miatt nem tudott annyit körözni és így még az időmérő közben is igazítania kellett a féktávokon és a kanyarvételeken. Ez vezetett a Q3-as hibához és végül a harmadik rajtkockához. Vasárnap viszont könyörtelen volt Verstappen. Tőle szokatlan módon egy erős száraz rajtot vett, aztán Leclercet is hiba nélkül vadászta le, majd a safety car fázis után is koncentrált tudott maradni. Persze az autó is kellett Verstappen sikeréhez. A nagy kérdés, hogy mi okozhatta vasárnapra a tempókülönbséget a Red Bull és a Ferrari között. Először is a Red Bullnak a hosszútávú gumikezelése jobb, mint a Ferrarié, ezt Leclerc és Sainz is kiemelték a futam után. Mint az az időmérőkön is látszik a lágy keverékkel nincs problémája a Ferrarinak, de a közepes és még inkább a kemény keveréken nagyon szenvedtek. Másodsorban az elképesztő egyenesbeli tempófölény dob a Red Bull esélyein. Az biztos, hogy a leghatékonyabb légellenállású autó a Red Bull, mert nem mennek kisebb vagy laposabb szárnyakkal, mint versenytársak, mégis mindenkit vernek az egyenesekben. Nyilvánvalóan a nagyobb egyenesbeli tempó, könnyebb előzéseket tesz lehetővé, ugyanakkor a kanyarokban és a féktávokon nehezebben tudják tartani a Ferrarik tempóját. 
 
De ha ilyen könnyű előzni a Red Bullal, akkor miért autókázott Perez mindössze a negyedik helyen? - tehetnénk fel a kérdést. Ennek az oka az a rejtélyes lassulása az autónak, amit Perez a 18. körtől kezdve szenvedett el. Addig ott egerészett Sainz mögött hol egy másodperc alatt, hol fölötte egy kevéssel. Aztán két kör alatt lemaradt 6 másodpercre, majd szép lassan lecsúszott egészen kilencig. A problémát valamelyest sikerült megoldani és a safety caros mezőnyösszerázás újabb esélyt adott a mexikóinak, ám itt az elfékezés miatt nem tudott előzni, meg az autó sem volt 100%-os. 
 24-friday-miami-1.jpg
Idén a fejlesztési versenyben nagyon fontos szerepet játszik a költségvetési limit. Erre mutatott rá Mattia Binotto. Szerinte a Red Bull túlköltekezi magát az év elején a sok fejlesztéssel. Persze arról sosem fogunk hivatalos adatot tudni, hogy mennyit költöttek eddig a csapatok, de ez a Binotto féle kijelentés azt mindenesetre jól megmutatja, hogy élesedik a párharc a két tábor között, és ha az FIA előtt még nem is, de verbálisan már megy a szurkálódás. 
 
A két nagycsapat mögött, most már állandó harmadik erőnek számító Mercedes elhozta első fejlesztéseit Miamibe. A pénteki nap alapján volt is bizakodni valójuk, hiszen Russelé volt a legjobb pénteki idő és a delfinezés is csökkent. Azonban szombatra fordult a kocka. A delfinezés visszatért, ha nem is olyan mértékben, mint a korábbi futamokon, de érdemben nem sikerült közelebb kerülni a két élcsapathoz. Itt is a szokásos kicsivel másodperc alatti lemaradás volt megfigyelhető az időmérőn. Továbbra is az látszik, hogy teletankolva, a futamon ez egy jóval erősebb autó. Russel egészen könnyedén kapaszkodott fel a 11. helyről. Azt azért tegyük hozzá, hogy mázlija volt a safety caros periódussal, hiszen akkor tudott kereket cserélni és így kevesebb időt vesztett, arról nem is beszélve, hogy közvetlenül a versenytársak mögül kezdhette meg a futam hajráját. A Mercedes pontok tekintetében még így is jóval a vetélytársak - McLaren, Alpine, Alfa Romeo - előtt jár, de ez a kép egy kicsit csalóka lehet, mert nekik nagyon sok mázlijuk volt már a szezonban. A Red Bullok kiesései hozták a legtöbb pontot a konyhára, de Russelnek már Ausztráliában is hatalmas szerencséje volt a safety carral. Meg az apró dolgokon is sokat nyertek. Gondolok itt Bottas falazására, vagy Leclerc imolai hibájára.  
 m312564.jpg
Mindenképpen beszélni kell az Aston Martinról, akik egy nagyon buta hibát vétettek. A futamot - számukra kiemelkedően jó - 11. és 13. helyről kezdhették volna, ha nem hűtik túl az üzemanyagot, így boxutcai rajtra kényszerültek. A szabály úgy szól, hogy a levegő aktuális hőmérsékletéhez képest az üzemanyag hőmérséklete nem térhet el 10 °C-nál többel. Nyilván mindenki próbál a határon táncolni, hiszen a hidegebb üzemanyaggal nagyobb teljesítményt lehet elérni. Erre most alaposan ráfaragtak az astonosok, hiszen az autó egészen versenyképesnek tűnt. Fel is kapaszkodtak a pontzóna közelébe és végül Stroll el is csípett egy pontot, Alonso büntetése miatt. Az silverstoniak nincsenek megelégedve a jelenlegi autójukkal, így a hírek szerint jelentősen áttervezik és a kvázi új autót Barcelonában vetik be először. Az a forgatókönyv is lehetséges, hogy az új autóból csak egy készül el addigra, így az egyik versenyző még a régivel menn, de ez még a jövő zenéje. 
 
A Williamsnél renoméját újjáépítő Alex Albon ismét brillírozott. A brit-thai versenyző folyamatosan ott mozgolódott a pontzónától nem messze és a lepattanót tökéletesen kihasználta, hiszen jónéhányan kihullottak előle. Gondolok itt a Gasly-Norris és a Vettel-Schumacher ütközésekre. 
 williamsf1_62856_hires.jpg
Alonso versenye is megér egy misét. Az Alpinennál a versenytempóra helyezték a hangsúlyt a beállításokban, így Alonso az időmérőn nem is tudott bejutni a Q3-ba. A pilótaparádén a kamion sokat állt az egyes kanyarnál és a spanyol ekkor eszelte ki a taktikáját. Meglátta, hogy a külső íven nem is drasztikusan kevesebb a tapadás, mint a belső íven, így megpróbálta kívül bevenni az egyest a rajtnál. A taktika bevált és már az első kanyarkombinációban szerzett három pozíciót. A futam első felében jól tartotta magát, de aztán jött a rémálom. Összekoccant Gaslyval, amit az FIA 5 másodperc büntetéssel és 2 büntetőponttal honorált. Majd pályaelhagyásért kapott még 5 másodpercet és további 1 büntetőpontot. Az összesen 10 másodperc büntetéssel - amit utólag az idejéhez adtak - mindössze 102 ezreddel maradt le a pontszerzésről Strollal szemben. 
 
Én ezeket láttam az első Miami nagydíj fő mozzanatainak, mindazonáltal én már nagyon várom a soron következő, barcelonai futamot. Érdekes lesz egy olyan pályára visszatérni, ahol már tesztelt a mezőny, bár akkor még nagyon gyerekcipőben jártak az autók. A hírek szerint Bercelonába érkeznek további Ferrari fejlesztések, de a Mercedestől és a Red Bulltól is várhatunk újításokat. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr4717830243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása