Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Háromból kettő: az Ausztrál nagydíj

Charles Leclerc melbournei győzelmével háromból két futamot nyert, Max Verstappen háromból kétszer önhibáján kívül kiesett. 
 220060-australian-gp-race.jpg
Az előző két évben elmaradt Ausztrál nagydíj, ezúttal csak a naptár harmadik futamaként kapott helyet. Így a szokásos március közepei időpont helyett, majdnem egy teljes hónappal később rendezték a futamot. Ez azért okozott problémát, mert így nap sokkal hamarabb lement. Az időmérőn volt ebből baj, hiszen a piros zászlók miatt naplementébe húzódott a kvalifikáció. Az éles napfény sokat rontott a látási körülményeken, Leclerc mondta el az időmérő után, hogy szinte vakon vezetett és az időmérő közben kérte is a lehető legsötétebb sisakrostélyt. 
 
Melbournben mindig óriási fieszta hangulat van. Ez most sem volt másképp. A helyszínen több mint 400.000 ember tette tiszteletét a hétvége folyamán. Ez ugyan nem rekord számú néző, de ott van a szoros élmezőnyben. És ahogyan a leintés után teljesen megtelt emberrel a célegyenes, az valami gyönyörű volt.  
 14-thursday-melbourne.jpg
Ezúttal a nagy Verstappen-Leclerc csata elmaradt, mert most volt először a Ferrarinak szignifikáns előnye. A monacói viszonylag simán hozta el pole-t. Bahreinben 123 ezred, Szaúd-Arábiában 25 ezred volt a differenciál az időmérő két leggyorsabbja között. Ezúttal nem volt ilyen szoros, Leclerc 286 ezreddel verte Verstappent. A vasárnap még simább volt a Ferrarisnak, egy apró megingása volt a második Safety Caros újraindításnál. Ezt leszámítva nagyon magabiztosan és piszok gyorsan jött be az első helyen.
 
Leclerc ezzel a győzelemmel, megszerezte élete első grand slamjét, ami magyarra fordítva leginkább a tökéletes hétvége nevet kaphatná. Ezt akkor érdemli ki egy versenyző, ha mindent visz, amit csak lehet, azaz pole-t szerez, minden kör az élen töltve nyeri meg a futamot és a leggyorsabb kört is elhozza. A Ferrari monacóia egyébként a 26. pilóta a Forma-1 történelmében, aki grand slamet szerez. A jelenlegi mezőnyből Hamiltonnak van 6, Vettelnek 4, Alonsonak és Verstappennek pedig 1-1. A rekordot Jim Clark tarja 8 grand slam győzelemmel. 

220052-australian-gp-race.jpg
A monacói a tökéletes hétvégével nemcsak egy grand slamet, de 26 pontot is bezsebelt. Így a három futam alatt maximálisan megszerezhető 78 pontból 71-et gyűjtött. Ilyen jól egy szezon legutóbb Nico Rosberg kezdett 2016-ban. A bajnokság második helyére pedig George Russel somfordált oda szép csöndesen, köszönhetően annak, hogy mindig a kockás zászlóig hozta az autóját. Persze Russel tetemes, 34 pontos lemaradásban van Leclerchez képest. Ennél nagyobb különbség három futam után legutóbb, a már fent említett 2016-os szezonban volt. Ezzel az előnnyel Leclerc egyértelműen az idei bajnokság első számú esélyese. Így van ez a fogadóirodák szerint is. Átlagoltam öt különböző fogadóiroda szorzóit. Szerintük a három legesélyesebb a bajnoki címre: 
1. Charles Leclerc 1.61 
2. Max Verstappen 3.14 
3. Lewis Hamilton 10.55 
 
A jó szereplés nem elmondható a csapattárs Carlos Sainzról. A spanyol autója a Q3-ban percekig nem indult, a csapat hibájából. Így Sainz gumimelegítésre szánt időt a garázsban várva volt kénytelen tölteni. A várakozás természetesen idegileg sem tett jót a spanyolnak és végül az egy szem gyorskörében a hideg gumikra néhány vezetői hibát rápakolt,. Ezért lett csak kilencedik az időmérőn. A szombati blamát még nagyrészt fel lehet írni a csapat számlájára, azonban a vasárnapra már nincs mentsége Sainznak. Már a rajtál bukott öt pozíciót, majd a második körben jött a rémálom. Mick Schumacheren próbál fogást találni, de a hideg gumik tapadását rosszul mérte fel és túl mélyet fékezett. A kiesést az okozta, hogy a rossz féktáv miatt a fűre sodródott, majd megcsúszott és a túloldali sóderágyban végezte. Onnan már nem volt visszaút a pályára. Ezek a pályán keresztül csúszások sokszor kiváltó okai egy nagy balesetnek, de szerencsére Sainz pont átcsusszant Schumacher és Zhou között, így nem lett belőle nagy baj. A spanyol kiesésével egyébként egy óriási sorozat szakadt meg. Sainznak ez lehetett volna a 32. futama sorozatban, amelyen célba ér. Ez most nem jött össze, így a számláló megáll 31-nél. 
 220044-australian-gp-qualifying.jpg
A spanyolnál érződik most már egy jelentős tempóhátrány Leclerchez képest. A differenciálban mindenképp közrejátszik, hogy Sainz még nem barátkozott meg az idei autóval, nem tudta a vezetési stílusát adaptálni az új autóhoz. Míg Leclerc tökéletesen alkalmazkodott az autóhoz, szerintem az igazán nagy előnye Sainzhoz képest az, hogy nagy nyomás alatt teljesít igazán jól. Ez alatt azt értem, ha nagyobb a tét, teszem azt, nem a tavalyi negyedik-ötödik helyek, hanem a győzelem, akkor Leclerc extra fokozatra tud kapcsolni és ekkor teljesít 100%-on. Sainz pedig kisebb tét mellett is a saját maximumán teljesít, csak az jelenleg nem ott van, ahol Leclerc maximális teljesítménye.  
 
Az autója ismét cserben hagyta Verstappent. Így most három futam, két kiesés a mérlege. Helmut Marko elmondása szerint a probléma nem ugyan az, mint Bahreinben. Most a benzin folyt ki nagy mennyiségben és emiatt kapott lángra az autó. A meghibásodás nagy valószínűséggel a tank tájékán keresendő, de biztosat csak a japáni átfogó vizsgálat után tudnak mondani a bikások. Mindenesetre nem tűnik rózsásnak a helyzet a Red Bullnál, mert bárhogy is nézzük a hat esetleges célba érésükből, hármat elbuktak technikai gond miatt. Ez semmiképpen sem tesz jót nekik, főleg nem pontokban, mert így a Mercedes mögött vannak a konstruktőri tabellán és Verstappen a két kiesés miatt mindössze a hatodik. Végeztem egy kis számítást, és ha nem lettek volna technikai gondból adódó kieséseik, akkor a mostani 54 pontjukhoz még 48 adódna. Ezzel a 103 ponttal vezetnék a tabellát, két ponttal a Ferrari előtt. 
 24-sunday-melbourne.jpg
Mint ahogy azt már a Szaud-arábiai nagydíj értékelőjében említettem a középmezőny nagyon sűrű. Így, ha valaki hoz egy fejlesztést, azzal nagyot ugorhat előre az erősorrendben. Ez történt az Alpine esetében, a McLarennél már egy kicsit összetettebb a dolog. 
 
Kezdjük az utóbbival. A McLaren már-már a tavalyi önmagát idézte, hiszen egykörön a harmadik, versenytempóban pedig a negyedik erőnek tűntek. Mi lehet a narancssárgák előreugrásának titka? Természetesen finomítgatták a beállításokat, fejlesztgették az autót, de az aszfalt simasága és a pálya karakterisztikája is segített nekik. Azért nehéz behatárolni a fejlődés okát, mert maguk a McLarenesek sem tudják pontosan, hogy mitől lettek hirtelen ilyen jók. Ricciardo szerint az autó viselkedésének egyre jobb megértése a fő ok, míg Norris a pálya karakterisztikáját emlegette. Mivel ez még csak a harmadik futam volt, ezért messzemenő következtetéseket én még nem vonnék le ebből a teljesítményből, de az biztos, hogy jó úton haladnak. Különösen annak fényében jó ez a teljesítmény, hogy Bahrein után Andreas Seidl csapatfőnök Imolára ígérte az első jelentős fejlesztéseket és azzal együtt a jó teljesítményt is. Így én roppant kíváncsi leszek az Imolai teljesítményükre. Ki tudja? Akár a Mercedes elé is ugorhatnak. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy a McLarennek esélye van a konstruktőri bajnokság harmadik helyére. 
 2022australiangrandprixsundaygp2203_141837_x4i3998.jpg
Nézzünk át a másik nagyot fejlődő csapathoz az Alpinehoz, akiknél a fejlődés titka egyértelműen a sok fejlesztés. A franciák egy teljesen új padlólemezzel álltak elő, amivel elméletileg 4 kg-ot lefaragtak az autójukból. A tempó már a szabadedzéseken remek volt és az időmérő első két szakaszában is jól mentek, különösen Alonso. Aztán a Q3-ban jött a nagy baj. Alonso alatt felmondta a szolgálatot az Alpine, pedig nagyon ígéretes körön volt. Két szektor megtétele után mindössze 1 tizedre volt Leclerc pole körétől. A harmadik szektorban ugyan az Alpine egy kicsit gyengébb volt, de így is bejöhetett volna Perez környékére, és ez még csak - az általában gyengébb - első etapos Q3-as kör volt. Alonso szerint a pole-ért harcolhattak volna és én hajlamos is vagyok hinni neki. A tektrófallal való randevú sajnálatos módon otthagyta a nyomát Alonso kezén, mert még fogta a kormányt a becsapódás pillanatában. Még a vasárnapi pilóta parádén is bekötött kézzel jelent meg, de a futamon végül ez nem okozott problémát. A tizedik helyről rajtolva szépen kapaszkodott fel, de a taktikát csúnyán elmérték. A kemény keveréken a verseny első felében még minden rendben volt, azonban a hétvégén a közepes keverékek, a Ferrari kivételével mindenkinél borzalmasan működtek. Ez hatványozottan igaz volt Alpinra, így Alonso még egy plusz kerékcserére is bejött a futam hajrájában. A spanyol különösen bánkódhat ezen a hétvégén, mert gondok nélkül a dobogóért harcolhattak volna. 

2022-australian-grand-prix-friday.jpg
A Williams is rengeteg fejlesztést hozott, még többet is, mint az Alpine. Változtattak a hátsó és az első szárnyon, a padlólemezen és a fékhűtő nyílásokon is. A sok munka meghozta gyümölcsét, az autó főleg futamon sokkal jobb tempóra volt képes, mint eddig. Albont kizárták az időmérőről, így az utolsó helyről várhatta a vasárnapot. Útközben a csapattal arra jutottak, hogy minek nekik közepes keverék,
végignyomják a keményen. A brit-thai versenyző elképesztő módon tudta életben tartani az abroncsait, egészen 57 körön át. Sőt, még az etap végén is halmozta az egyéni legjobb szektorokat. A saját legjobb körét például az 54. körben futotta. Persze a vége előtt ki kellett jönnie a kötelező boxkiállásra, de így is elcsíptek egy pontot. Így három futam után, beigazolódni látszik Albon szerződtetése. Latifit időmérőkön átlagosan több mint 1 másodperccel veri, ezzel már-már George Russel sorozatos remek kvalifikációit idézve.
 

williamsf1_60844_hires.jpg
Egyértelműen a mezőny leglassabb autója jelenleg az Aston Martin. Ennél a csapatnál az ég világon semmi sincs rendben. Lawrence Stroll korántsem áldásos tevékenységének hála, az egykoron kivételes jó csapatnak számító Force Indiából megcsinálta a mezőny leggyengébb alakulatát. Mindenki, aki teheti menekül el a csapattól, ahova csak tud. Az autó mellett Stroll is rosszul ment. Az időmérős Lattifi baleset okozásáért kapott 2 büntetőpontot. Ezzel már összességében 7 van neki, így már nincs messze a bűvös 12-es szám, aminek eléréséért egyfutamos eltiltás jár. Őszintén szólva, azok alapján, amiket mostanában Stroll művel, ráférne egy eltiltás. 

A Mercedes a várakozásokkal ellentétben, a csapat nem hozta az új padlólemezt és hátsó szárnyat, így semmit sem fejlődtek a a szezonnyitó óta. Sőt, inkább csak hátrafelé lépkednek. Míg a Red Bull és a Ferrari a beállításaik finomításán dolgoznak a Mercedesnél még nem értették meg az autójuk működését. Bahrein óta egyre messzebb kerültek az élmezőnytől, az időmérőn gyorsabb Mercedes Bahreinben 8, Szaud-Arábiában 9 tizedre, most pedig már egy teljes másodpercre volt a pole időtől. És mostmár hátrafelé is kell nézelődniük, mert ott liheg a nyakukban a McLaren és az Alpine. Azért sincs jó helyzetben a Mercedes, mert nem a delfinezés az egyetlen gondjuk. Az autó alapból sem jól vezethető, nagy a légellenállása, a szabadon hagyott hátsó gumik miatt és motorikusan is van lemaradása a Mercedesnek. A relatíve lassú autó ellenére Russel a bajnokság második helyén áll és a Mercedes konstruktőriben is a második. Ehhez azonban nagyban hozzájárult a Red Bullok most már szinte szokásosnak mondható kiesése. Ezekkel Russel és Hamilton is 1-1 dobogót tudhatnak magukénak és összesen 14 világbajnoki pontot. 

m309024_1.jpg
Ha nincs a sok Red Bull kiesés akkor jelenleg így állna a világbajnokság: 
Egyéni: 
1. Leclerc 71 pont 
2. Verstappen 61 pont 
3. Perez 42 pont 
Konstruktőri:  
1. Red Bull 103 pont 
2. Ferrari 101 pont 
3. Mercedes 51 pont 
 
A futam összességében nem volt olyan izgalmas, mint a bahreini vagy a szaudi, de a pályán eszközölt átalakítások beváltak. Bár az elveszített negyedik DRS zónáért azért fáj a szívem. Mindenesetre a mezőny Imolában kezdi meg az európai szezont jövő hétvégén. Olaszországba minden bizonnyal érkeznek a Mercedes fejlesztései, de a Ferrari és McLaren is ekkorra készül az első nagy fejlesztési csomaggal. 

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr617805915
süti beállítások módosítása