Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Orosz helyett dán: a Mazepin sztori

Milyen hatással van az f1-re az orosz-ukrán háborús konfliktus? Miért és milyen körülmények között vesztette el az f1-es ülését Nyikita Mazepin? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresem ma a választ.
vf22-unveil-maz-242.jpgTekintsük át először az alaphelyzetet, ami a Haas és Nyikita Mazepin konstellációjából kialakult. Az orosz egy klasszikus fizetős pilótai státuszban volt, ugyanis Nyikita édesapja, Dimitrij Mazepin cége, az Uralkali fő- , és névadó szponzori státuszban volt a csapatnál a 2021-es szezonban. Az orosz illetőségű hamuzsírgyártócég évi 40 millió dollárt rakott le Gene Haas asztalára, a névadó szponzori státusz és Nyikita Mazepin versenyzéséért cserébe. A terv az volt, hogy az együttműködés folytatódik 2022-ben is, de sajnálatos módon ebbe beleszólt az orosz-ukrán háborús konfliktus. A barcelonai teszt második napján az orosz hadsereg bevonult Ukrajnába. E miatt a teszt harmadik napján az Haas autójáról és miden felületükről lekerült az Uralkali és annak orosz színei.
1019010069-sut-20220225-f122t01_080632ms1_4507-459.jpgA teszt második napjának estéjén a csapatfőnökök, a FOM képviselői és az FIA összegyűltek egy egyeztetésre, aminek az eredménye egy másnapi bejelentés lett, miszerint az Orosz nagydíjat nem lehet megtartani jelen körülmények között. Ezzel a kijelentéssel a Forma-1 hagyott egy kis mozgásteret magának a későbbiekre nézve, de néhány nappal később a FOM közölte, hogy nem lesz orosz nagydíj 2022-ben, majd március 3-án bejelentették, hogy a Forma-1 szerződést bont a promóterrel az Orosz nagydíj kapcsán. Így az elkövetkezendő években sem fog az f1 Oroszországba látogatni.

A barcelonai háromnapos körözés után, az Ukrán Automobil Szövetség arra kérte az FIA-at, hogy tiltsanak el minden orosz és fehérorosz versenyzőt a nemzetközi sorozatoktól. Az FIA ezt a kérést nagy meglepetésre megtagadta, de kijelentették, hogy az orosz és fehérorosz versenyzők csak FIA zászló alatt versenyezhetnek, nem viselhetnek semmilyen Oroszországhoz kötődő szimbólumot és nem játszanak le orosz himnuszt az FIA eseményein. A FIA-val szemben a Brit Automobil Szövetség kijelentette, hogy náluk nem versenyezhetnek orosz vagy fehérorosz pilóták. Az FIA szabályzata még alapvetően nem állt volna Mazepin versenyzésének az útjába, de a Haas márcuis 5-én bejelentette, hogy felbontják a szponzori együttműködést az Uralkalival. És ha elzárják a pénzcsapot, akkor a versenyzés is megszűnik Mazepin számára.

"A Haas F1 Team azonnali hatállyal felbontja a szponzori együttműködést az Uralkalival és szerződés bont Nyikita Mazepinnel" - áll a csapat közleményében.
haas.jpgA szerződésbontásnak különböző okai lehetnek. A legkézenfekvőbb ok az Oroszország ellen bevezetett gazdasági embargók, amik többek között tartalmazzák az orosz bankok lekapcsolását a SWIFT (Nemzetközi Bankközi Pénzügyi Telekommunikációs Társaság) rendszerről. Ez megnehezíti vagy akár ellehetetleníti a pénzmozgást az Uralkali és a Haas között. A gazdasági tényezők mellett pedig PR szempontból sem a legjobb jelen helyzetben egy orosz főszponzorral és pilótával nekivágni a szezonnak. A bejelentés után Mazepin természetesen berzenkedett egy sort a sajtónak, de ő is jól tudja, hogy csak az apja pénze tartotta az f1-ben. Egy szerda délelőtti sajtótájékoztatón elmondta, hogy őt nem is értesítették előre a szerződésbontásról, maga is csak a csapat által kiadott közleményből tudta meg. Illetve az orosz elmondta, hogy alapítványt hoz létre azon orosz sportolók számára, akiket hátrányosan érintett az orosz-ukrán konfliktus.

Az Uralkalit, mint szponzort nem csak a Haas tette ki, hanem különböző juniorszériékban szereplő Hitech GP is, akik az F2-es bahreini teszten már uralkalis feliratok nélkül mentek. A csapatnál korábban Mazepin is versenyzett, hiszen Dimitrij Mazepinnek tulajdonrésze volt az istállóban. Azért csak volt, mert a részét a háború kitörése után néhány nappal eladta a csapatot irányító Oliver Oakesnak, aki így már a Hitech egyedüli tulajdonosa.

Mazepin eltávolításának egyenes ági következménye, hogy valakinek be is kell ülnie az orosz helyett az autóba. Néhány nappal Mazepin szerződésbontása után bejelentették, hogy a bahreini teszten (március 10-12) a csapat teszt- , és tartalékversenyzője Pietro Fittipaldi megy. A Fittipaldi név nem véletlenül lehet ismerős, hiszen Pietro a legendás kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokája. Majd szerdán nagy meglepetésre a Haas bejelentette, hogy Kevin Magnussen veszi át Nyikita Mazepin helyét. Ez alapvetően sokkolt mindenkit, köztük engem is, hiszen Magnussen neve gyakorlatilag sehol nem került elő Mazepin megüresedett ülése kapcsán. A Haas közleménye szerint Magnussennel egy több éves megállapodást kötött a csapat, így a dánt nem csak 2022-ben fogjuk látni az f1-ben. Illetve a csapat közleménye arra is kitért, hogy Magnussen lehetőséget kap már a bahreini teszten Schumacher és Fittipaldi mellett. A szerződés kapcsán a dán így szummázta a történéseket:

"Nyilvánvalóan nagyon meglepett, de nagyon izgatott is voltam, amikor a Haas hívását megkaptam. Más irányba nézelődtem a 2022-es évet illetően, de a lehetőség, hogy visszatérhessek a Forma-1-be, és egy olyan csapattal, amit nagyon jól ismerek, egyszerűen túl vonzó volt. Köszönetet kell mondanom a Peugeotnak és a Chip Ganassi Racingnek is, hogy azonnal elengedtek – mindkettő nagyszerű szervezet. Természetesen szeretnék köszönetet mondani Gene Haasnak és Guenther Steinernek is azért, hogy újrakezdhetem a Forma-1-es pályafutásomat."
1018373743-sut-20201206-gp2016_183245_ms21046-687.jpgA Haasnak nem csak a pilótája esett ki a rendszerből, hanem a főszponzora is, és ezzel évi 40 millió dollár. A csapatfőnök Guenther Steiner elmondása szerint ez a pénzkiesés az idei évükre nem lesz ráhatással. Mindazonáltal ez egy remek lehetőség a csapatot kereső szponzoroknak, mert most akár 15-20 millió dollárért kaphatnak teljes szponzori felületet egy autón a rövid időkorlát miatt. Így én nem lepődnék meg, ha az elkövetkezendő hetekben érkezne szponzori bejelentés a Haas részéről.

Várjuk a további fejleményeket a Haas istálló kapcsán, és ne felejtsük március 20-án már jön is az első viadal Bahreinben.

képek: f1fansite

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr9017776670
süti beállítások módosítása