Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

A Qatari Nagydíj utózöngéi

Fernando Alonso hét év után ismét forma1-es dobogóra állhatott. A spanyolt csak Lewis Hamilton és Max Verstappen tudta legyűrni, ezzel a két bajnokaspiráns között 8 pontra redukálódott a különbség az első Qatari Nagydíjon.  
m292166.jpg
A Mercedes és Lewis Hamilton egyértelmű és szignifikáns erőfölényben volt, mind szombaton, mind vasárnap. Ezt a teljesítményt tetézi, hogy Hamilton autójában nem az erősebb Sao Paulóban bevetett motor volt, hanem a régebbi, az eddig is használt gyengébb motor. Toto Wolff elmondta, hogy az utolsó két versenyre már az erősebb motort rakják be Hamilton Mercedesébe. Interlagossal ellentétben most a Mercedes nem tűnt ki egyenesbeli sebességével, mert a többiekhez képest egy nagyobb leszorítóerős csomaggal mentek. Ennek eredményeként az egyenesekben hasonló végsebességeket értek el, mint a vetélytársak. Azonban a kanyarokban és a féktávokon sokat nyertek. 
 
A Red Bullnak már hetek óta gondjai vannak az állítható hátsó szárnnyal. Zandvoortban az időmérőn ki se nyílt Verstappen DRS-e, a Mexikóvárosi időmérő edzésen pedig egy szó szerint toldozott, foltozott hátsó szárnnyal ment a holland. Most pedig a szabadedzéseken mozgott a DRS föl-le, ez egyáltalán nem előnyös és hosszútávon le is szakadhat az adott elem. Ezért a Red Bull úgy döntött, hogy kicserélik Verstappen hátsó szárnyát az időmérőre, de a 'csereszárny' nagyobb leszorítóerővel rendelkezett. Ezzel megbillent az autó egyensúlya az előzetes kalkulációkhoz képest, de e nélkül sem volt meg a tempójuk a hétvégén. A bikásoknak egy apró vigaszt jelenthet, hogy két hét szünet van Szaúd-Arábiáig. Ezalatt, pedig sokat tudnak fejleszteni. 
 
Ezúttal a két csapat közötti tűzijátékot nem a pilóták, hanem a csapatfőnökök biztosították. A pénteki csapatfőnöki sajtótájékoztatón, mit ad isten, összerakták Hornert és Wolffot. A Red Bull főnök kijelentette, hogy csapata óvni fog, amennyiben szabálytalannak találják a Mercedes hátsó szárnyát. A rendellenességet az ezüstnyíl alsó szárnylapján vélték felfedezni. Szerintük ez a szárnyelem hajlékonyabb a kelleténél, így az egyenesekben kapott nagy terhelés miatt a szárnylap hátrahajlik, ezzel csökkentve a légellenállást. Ezt a módszert a Red Bull és másik öt csapat alkalmazta már a szezon elején a felső szárnylapon és a francia nagydíjtól be is tiltották a hajlékony hátsó szárny használatát. Horner nem csak az esetleges óvásról beszélt, hanem finoman fordítva is azt mondta, hogy nem köteles megcsókolni Wolff hátsóját. Ez nálam már átlépett egy bizonyos határt, de jól megmutatja, hogy gyakorlatilag a csapatfőnökök között nagyobb a viszálykodás, mint a versenyzőik között.  
m292020.jpg
Nem mehetek el szó nélkül a szombati nagy port kavaró sárga zászlós incidens mellett. Csak hogy rögzítsük a tényeket azt történt, hogy Gasly egy kerékvetőn defektet kapott, emiatt sárga, majd dupla sárga zászlót lengetett egy sportbíró. A bonyodalmat az okozta, hogy a sárga zászló csak manuálisan jelent meg, tehát a paneleken, illetve a versenyzők kormányán nem. Ennek az az oka, hogy a fizikai zászlózást az adott sportbíró ítéli meg, a panel használatát, pedig a versenyirányítás szabályozza. Az eset után végül három versenyzőt idéztek be, Bottast, Verstappent és Sainzot. A Ferrari spanyolja végül megúszta büntetés nélkül, de a másik két beidézettet megbüntették. Bottas három, Verstappen öt rajthelyes büntetést kapott. A különbséget az idézte elő, hogy Bottas még a sima sárga alatt volt szabálytalan, míg Verstappen a dupla sárga idejében. A holland elkerülhette volna a büntetést, ha a csapata időben szól neki, hogy vegye el. Ez egy hatalmas hiba volt a Red Bulltól, mert Bottas már befejezte a gyorskörét, és nem volt Verstappen előtt, ugyanakkor Hamilton elkapására semmi esély nem volt. Így Verstappennek szemmel kellet volna észrevennie a zászlót, ami igen körülményes, de a szabály az szabály, így jogos a büntetés. Hornernek a sárga zászlós incidens kapcsán is volt egy igencsak érdekes megszólalása. Elmondása szerint a sárga zászló mellett döntő sportbíró önállósította magát. De ehhez minden joga megvan a sportbírónak, így működik a rendszer. Ha egy sportbíró veszélyt lát a pályán, akkor belengeti a sárgát. Később Hornert beidézték, és bocsánatot kért felelőtlen kijelentéséért. Végül Verstappen és az említett sportbíró között megtörtént a találkozás, persze semmi harag. 
 
Egyértelműen a hétvége embere Fernando Alonso, aki valami egészen elképesztően ment az egész hétvégén. Sőt azt mondta, hogy legszívesebben egész éjszaka menne még a pályán annyira élvezi. Persze a dobogóhoz kellettek a körülmények is. Bottas defektje, illetve a futam végi virtuális biztonsági autós fázis. Elképesztő volt Alonsót ismét dobogón látni, 146 versennyel a 2014-es Magyar Nagydíj után. Ezzel a 146-os számmal pedig egy rekordot is felállított. Név szerint a két f1-es dobogó között eltelt legtöbb versenyt. Időben azonban nem ő rekorder, a maga 7 év 3 hónap 25 napjával, hanem Alexander Wurz, aki 7 év 9 hónap és 11 napos különbséggel ünnepelhetett a pódiumon.  
jm2121no336.jpg
Alonso harmadik és ne felejtsük el Ocon ötödik helyével, az Alpine nagy lépést tett a konstruktőri bajnokság ötödik helye felé. A francia alakulat, ezen a hétvégén megszerzett 25 ponttal van az Alpha Tauri előtt, akik nulláztak Losailban. Gasly az első sorból rajtolva lett 11-edik, Tsunoda pedig a negyedik sorból csúszott le a pontszerző helyekről. Ezek a vasárnapi teljesítmények elsősorban az autó borzalmas gumikezelésének volt köszönhető, mert így két boxkiállást kellett eszközölniük, ami a Ferrarik mögé dobta vissza az Gaslyékat. Ezt a 25 pontot két futam alatt ledolgozni borzasztóan nehéz lesz.  
 
Nem csak a konstruktőri ötödik, hanem a harmadik hely is eldőlni látszik. Ezen a hármas hétvégén, ugyanis a Ferrari 46 világbajnoki pontot szerzett, a McLaren pedig mindössze 4 egységet. Így a két csapat közötti különbség már 39,5 pont. Innentől a McLarennek gyakorlatilag futamot kéne nyernie ahhoz, hogy ezt a hátrányt ledolgozzák. Tegyük hozzá azért, hogy Norrisnak jó versenye volt és magabiztosan haladt az ötödik hely felé, azonban az ő menetelését is, Bottashoz hasonlóan egy defekt állította meg. Így végül a tizedik helyen tudott befutni. Norrisnak – azok után, hogy néhány hónappal ezelőtt még a bajnoki harmadik helyért volt csatában – most még az ötödik helyet kell féltenie a Ferrariktól. Ugyanis Leclerc 1, Sainz pedig 7,5 pontra van a brittől. 
 
Tekitnsük át egy kicsit a Qatari Nagydíj jövőjét. Idén beugró helyszínként szerepelt az Ausztrál nagydíj helyett. Jövőre Qatarban minden a foci vb-ről fog szólni így nem lesz futam, kis érdekesség, hogy a a futam napjához képest kerek egy évvel később indul a foci vb. A két sportág közelebb hozásáért nagyon sokat tett a FOM és a FIFA is. Rengeteg futballsztár megfordult a hétvégén, sőt szombaton rendeztek egy kis büntető párbajt a célegyenesben, amin focista legendák, illetve hat pilóta vett részt (Bottas, Gasly, Tsunoda, Sainz, Kvyat, de Vries). Terv szerint 2023-ban tér vissza Qatarba a forma-1, de nincs kizárva, hogy ekkor már egy utcai pályán Dohában. 
 

képek: f1 fansite, Mercedes AMG Petronas

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr1717764766
süti beállítások módosítása