Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Újra nyílt a VB: a Sao Paulói nagydíj
Lewis Hamilton a kizárása után visszakapaszkodva, lehengerlő tempóval húzta be élete "első" győzelmét, így Max Verstappen előnye már csak 14 pont az egyéni világbajnokságban.
m290075.jpg
Hogy miért írtam a felvezetőben "első" győzelmet? Nos, két okból is. Egyrészt ez volt a hétszeres bajnok 101. futamgyőzelme, másrészt Hamilton a futam után azt nyilatkozta, hogy olyan érzése van mintha élete első győzelmét aratta volna.
 
A két bajnoki éllovas rendesen megdolgoztatta a stewardokat Sao Paulóban. Nézzük először a tényeket. Az időmérő végeztével Verstappen a Parc Fermében kiszállt az autójából. Először a saját, majd Hamilton hátsó szárnyát fogta meg. A hétvégi méréseknél, most a DRS nyitás nagyságát mérte az FIA. A vizsgálatoknál kiderült, hogy Hamiton hátsó szárnyán, a megengedett 85 mm nyílási magasságnál 0,2mm-rel magasabbra nyílt a DRS. A szabályok értelmében ezért kizárás jár. Teljesen egyértelmű, hogy előkészítési probléma okozta a bajt, ennek ellenére a Mercedes megpróbálta beadni az FIA-nak, hogy Verstappen nyúlkálása okozta a szabálytalanságot. Ez azonban teljesen nonszensz, egy olyan szerkezetet, aminek többszáz kilógrammos nyomást kell elviselnie, azt nem tudja egy ember az ujjával meghajlítani. A stewardoknál nem hatottak a Mercedes érvei, így kizárták Hamiltont az időmérőről. Verstappen meg, a szintén szabálytalan nyúlkálásért megkapta az 50 ezer eurós büntetést. Ez soknak tűnhet, de forma1-es viszonylatban aprópénz. Az ítélet kihirdetése után, a holland jó étvágyat kíván az FIA-nak a pénzéből fizetett vacsorához. Nem csak Verstappen, hanem Vettel is elemében volt a humorának. A sprint végén így fogalmazott a rádióban: "Megfogom Lewis első szárnyát, hátha az csak 25 ezer euró". Végül Hamilton is készítheti a csekkfüzetet, mert neki is repült egy 5 ezer eurós büntetés, mert futam utáni levezetőkörön kicsatolta a biztonsági övét.
m289147.jpg
A büntetések taglalása után evezzünk kellemesebb vizekre és térjünk át a versenyzésre, ami igencsak izgalmas volt. Erről elsősorban Lewis Hamilton tett, aki nálam egyértelműen a hétvége legjobbja. Egyszerűen, mindent tökéletesen csinált. Ahogy a sprinten feljött az ötödik helyig az valami hátborzongató volt. Érdemes megnézni a rajtját, amikor csak az első kanyarig négy pozíciót szerzett. Nála motorcsere is volt a hétvégén ezért ugrott még öt hellyel hátrébb a sprinten elért pozíciójához képest. Azért tegyük gyorsan hozzá, hogy szerencséje is volt a britnek. Nem történt előtte nagy kalamajka sem a sprintem, sem a futamon és nagyon jól jött ki neki a biztonsági autós fázis. Ekkor már harmadik volt, de a rajtnál előretörő Pereztől még le volt maradva három másodperccel. A safety carral ez a különbség nullára redukálódott. Majd az újraindításért be kell írni egy piros pontot a Red Bullnak. Verstappen a gázra lépést a végsőkig húzta, ezzel az egyes kanyarig tartó vágta lerövidült. Így a Perezt támadó Hamiltonnak nem volt elég ideje szélárnyékban ahhoz, hogy megelőzze a mexikóit.
 
Hamilton saját maga mellett nem csak a szerencsének, hanem a Mercedes elképesztő tempó fölényének köszönhette a győzelmet. Az egyenesekben valahogy elképesztően sokat talált a Mercedes. Ez a plusz tempó nagyjából a Török Nagydíj óta van meg. Teljesen rejtélyes, ahogy a Mercedes talált pulsz 30-40 lóerőt. Az előrelépés biztosan motor fronton történt, mert a Mercedes a Red Bullnál szemmel láthatóan nagyobb hátsó szárnnyal sokkal gyorsabb az egyenesben, míg ez a korábbi versenyeken nem így volt. Nagyon beszédes volt az, amikor Hamilton átvette a vezetést hogyan hagyta ott Verstappent. Az utolsó 12 körön 10 másodpercet adott a hollandnak.
m290073.jpg
A Mercedes elhúzott konstruktőri bajnokságban 11 ponttal, mert Bottas bejött a harmadik helyen. A finn ezt azonban a szerencséjének köszönhette. Pont akkor került a kiállási zónába, amikor virtuális biztonsági autós fázis következett, így a boxkiállással veszített idő jelentősen csökken. Ezért tudta átugrani Perezt.
 
Nem csak a Mercedes, hanem a Ferrari is nagy lépést tett a hétvégén. A megszerzett 18 ponttal stabilizálták a harmadik helyüket a konstruktőri tabellán. A McLarenhez képest, már 32 pont az előnyük, ez ugyan még nem ledolgozhatatlan Norriséknak, de már csak három futamuk van, hogy megfordítsák, és a Ferrari tempóelőnye egyértelmű. Leclerc is nagyon lépett előre, ugyanis lőtávolba került neki a bajnoki ötödik hely. A lemaradása csupán három pont Norrishoz képest.
 
Azt mindenképpen szeretném kiemelni, hogy ez a szezon mennyire elkényeztet minket. Három futammal a vége előtt teljesen nyílt, mind a konstruktőri, mind az egyéni világbajnoki cím sorsa. Egy történelmi csatának vagyunk szemtanúi, két generáció küzd egymással. Elképesztő, az a szint amin Verstappen és Hamilton teljesít idén. Az eddigi 19 futamból 11-szer jöttek be első és második helyen. Erre még a 2016-os szezont teljesen leuraló Rosberg-Hamilton páros is csak nyolcszor volt képes.
 
Hogy ki jöhet ki a végén győztesen? Talán Verstappennek van egy hajszállal nagyobb esélye a 14 pontos előnyével. Ha Hamilton megnyeri a maradék három fordulót, akkor biztosan ő a bajnok. De ha Verstappen nyer egyet, Hamilton kettőt és a másik mindig bejön másodikként, akkor a holland a bajnok. Ha Verstappen megnyer kettőt vagy többet, akkor bármi van ő a bajnok. Még az is szép az egészben, hogy a fennálló három versenyt forma1-es viszonylatban két teljesen is meretlen és egy átépített pályán rendezik. Így az erőviszonyok is megmondhatatlanok.
 
És ne feledjük, már ezen a héten folytatódik az ádáz küzdelem, immáron a Perzsa öbölben, Qatarban.

képek: Mercedes AMG Petronas

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr9817740246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása