Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Red Bull diadal, Ferrari rémálom: Emilia-Romagani nagydíj elemzés

A Red Bull kettős sikere és a Ferrari versenyzők kettős hibája szegélyezte az Emilia-Romagnai nagydíjat. Ma egy kicsit a mélyére ásunk a dolgoknak és megnézzük, hogy mi miért történt.

kkk.jpg
A kovid kapcsán a versenynaptárba visszasomfordáló Imola egy klasszikus, nehéz pálya, mert keskeny az aszfaltcsík, sok sikán és nyújtott kanyar van benne, és nincsenek aszfaltozott bukóterek. A pálya szélétől rögtön fű vagy kavicságy következik. Ezért a pálya keményen büntet minden apró kis hibát. Ezt láthattuk egész hétvégén. Az F2-ben és az F3-ban is rengeteg baleset volt versenyzői hiba miatt. A félig esős körülmények még trükkösebbé tették a dolgot. Ezért láthattunk az időmérőn sok pörgést, forgást, balesetet és a rekordnak számító öt piroszászlót. A félig száraz körülmények talán még nehezebbek is, mint a teljesen esősek, mert hol vizes, hol száraz a pálya és nagyon nehéz versenyzőként felmérni, hogy mi fér bele és mi nem. 
 13-friday-imola-2_1.jpg
A vasárnapi száradó pályás körülmények is megérnek egy misét. Amint a versenyzők az intermediate gumikon köröznek, egyre száradt az ideális ív. Minden száradós futamon eljön az a pont, amikor már megéri slickekre váltani. Ezt mindig megteszi előbb vagy utóbb egy olyan valaki, akinek a mezőny vége felé nincs veszíteni valója. Ilyenkor az egész boxutca árgus szemekkel figyeli az első fecske - esetünkben Ricciardo - szektoridejeit. Ha brutális szektorokat megy, akkor az egész mezőny jön a következő körben, ha nagyon rosszakat, akkor senki. Most valahol a kettő között, egész jó szektorokat hozott Ricciardo. Ez alapján a szintén kevés veszíteni valóval bírók - Gasly, Vettel és Albon - kijöttek a 17. kör végén. Az ő szektoridejeik, meg Ricciardo második köre mindenkit meggyőzött a váltásról, így a 18. körben az egész középmezőny és Perez jött. A sor végére Verstappen, Leclerc és Norris maradt a 20. körben. A két éllovas azért is maradt itt sokáig, mert ők jóval a többiek előtt voltak a pályán, így kevesebb idejük volt reagálni. Verstappenek tényleg nem kellet sehova sietnie a nyolc másodperces előnyével, Leclercet viszont nem értem, miért nem hozták legalább Perezzel együtt, ha nem hamarabb.

Nem biztos, hogy mindenki pontosan emlékszik, úgyhogy segítek. Az történt, hogy Leclerc felért Perezre. Már valószínűleg meglett volna az előzés a célegyenesben, de Perez bejött a boxba. Leclerct a csapatrádión utasították, hogy csinálja az ellenkezőjét Pereznek. Tehát, ha Perez bemegy a boxba, akkor maradjon kint a pályán, ha fordítva, akkor menjen be a boxba. A mexikói végül a boxba hajtott, így Leclerc csak a következő körben jött. Végül ki tudott jönni Perez elé a boxból, de a mexikói, a már felmelegített gumikkal könnyen levadászta. Szerintem egy nagy taktikai hibát vétett a Ferrari. Ha Perezzel együtt hozzák Leclerct, akkor a következő körben a célegyenesben meglehetett volna az előzés. Így pedig a monacói csak Perez diffúzorát tudta figyelni.  
 si202204240505_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg
A futam slick gumis része nem bővelkedett az előzésekben, mert a versenyzők csak az ideális ívet szárították a körözéssel. A pálya többi része lassan száradt, többek között a magas páratartalom miatt. Ilyenkor hatalmas kockázatot vállal az, aki megpróbál egy féktávot vagy egy kanyart a másik mellett, a vizes íven. Ennek az áldozata lett tavaly Hamilton és Russel is. 
 
A szezonban először érződött egyértelmű Red Bull fölény, a Ferrarival szemben. Szerintem ezt az okozta, hogy a Ferrari konstrukciója már egy kész autó, nem nagyon kell vagy lehet vele mit csinálni. Ez nem is csoda, hiszen az egész tavalyi évüket az idei autó fejlesztésére szánták. A Red Bull pedig év eleje óta egy félkész autóval megy, de még így egy ligában játszottak a Ferrarival. Nyilván a bikások megbízhatósági gondjai voltak a legszembetűnőbbek, de ott van a túlsúly, ami állítólag év elején több mint 10kg volt. A pilóták az előző három versenyhétvégén folyamatosan panaszkodtak egyensúly béli problémákra, és ha emlékszünk Bahreinben még fékhűtési gondok is voltak. Perez folyamatosan oldalra húzódott a szélárnyékból, hogy az "üres" levegőben hűthesse fékjeit. Imolára a Honda rengeteget dolgozott a megbízhatóságon, így ez megoldódni látszik. A Red Bull egy új padlólemezzel rukkolt elő és a túlsúlyból is sikerült lefaragni néhány kg-ot. Ami az egyensúlyt és a fékhűtést illeti, megoldották az energiaitalosok. Az autó esőben is nagyon stabil volt, ráadásul piszok gyors is. 
 si202204220566_hires_jpeg_24bit_rgb_news.jpg
A győzelemben nem csak az RB18-asnak, de Max Verstappennek is nagy szerepe volt. Nekem az volt az érzésem, hogy most láttuk a szezonban először a tavalyi, könyörtelen Verstappent. Eddig eljátszogatott Leclerckel és úgy volt vele, ha nem megy, akkor nem megy. Most pedig valamit átkapcsolt magában és legyőzhetetlen volt. Az időmérőn a félig esős körülményekben volt igazán kiemelkedő. Nyolc tizedet adott Leclercnek, úgy, hogy egy sárga zászló miatt bele kellett emelnie a Rivazza felé menet, mert Bottas alfája megállt. Sok versenyző ilyenkor feladja a körét, de Verstappen nagyon éretten, nagyon higgadtan elviselte, hogy elveszít 4-5 tizedet és befejezi a körét. A címvédő egyetlen apró hibája a rossz rajt volt a sprinten, de ezt is korrigálni tudta és tökéletes gumikezeléssel megverte Leclect szombaton is. 
 
A másik garázsban állomásozó Perez is nagyon jól ment. Nem csak most, de az összes eddigi versenyen az látszik, hogy sokkal közelebb van Verstappenhez, mint tavaly volt. A mexikóinak jól láthatóan nagyon fekszik az idei Red Bull. Tavaly nagy átlagban Verstappen fél másodperc fölötti előnnyel verte az időmérőkön Perezt. Ez idén eddig így néz ki: 
Bahrein:  
VER 1:30.681 
PER 1:30.921 (+0,240) 
Szaud-arábia: 
VER 1:28.461 
PER 1:28.200 (-0,261) 
Ausztrália: 
VER 1:18.154 
PER 1:18.240 (+0,086) 
Emilia-Romagna: 
VER 1:27.999 
PER 1:29.808 (+1,809) 
Az imolai képet árnyalja az esős körülmény és a piros zászló a Q3 végén, de kétségtelen, hogy Perez sokkal közelebb van, mint tavaly volt. 
 si202204220373_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg
Amennyire jó volt a Red Bull hétvégéje, éppen annyira rossz volt a Ferrarié. Mindkét versenyző hatalmasat hibázott. Kezdjük Sainzal. A hétvége előtt néhány nappal jelentették be a szerződés hosszabbítását 2024-ig a Ferrarival. Ez és a Ferrari hazai versenye miatt Sainz jól akart szerepelni, ami rá is fért volna az ausztráliai ámokfutás után. Azonban a nagy nyomás túlzott akarást eredményezett. Ennek lett a hozadéka a Q2-es falazás és autótörés. A kockáztatás teljesen felesleges volt, mert Sainznak már tutibiztos továbbjutó ideje volt, így csak maga alatt vágta a fát. A szombati szép felkapaszkodás után, Ricciardo tette tönkre a versenyét, abban Sainz nem volt hibás. Egyébként Ricciardo a verseny után elment a Ferrari motorhomejába és elnézést kért hibájáért. Szegény Sainzot még az ág is húzza, amellett, hogy sokat hibázik mostanában. Az utóbbi két rossz hétvége pedig azt eredményezte, hogy Sainz lecsúszott a világbajoki pontverseny 5. helyére. 
 220017-emilia-romagna-gp-2022-friday.jpg
Leclerc az évben először hibázott látványosan. A hétvégi teljesítménye pariban volt Verstappenével egészen az 53. körig, amikor is a Variente Altában forgott meg Perezt üldözve. Abban a sikánban nagyon sokat lehet nyerni a kerékvető vágásával, ezért mindenki nagyon keményen meglovagolja még a hurka kerékvetőket is. Azonban ott jóval kisebb a tapadás, és ez vizes körülmények között különösen nagy gondolt okoz. Ezt mérte fel rosszul Leclerc, egyszerűen túl sokat akart. Én azt látom a dolog hátterében, hogy fejben még nincs ott eléggé a monacói, még nem kapott elég nagy pofont, ahhoz, hogy ne csináljon ilyeneket. Amikor tudja, hogy egy világbajnoki címre alkalmas autó van alatta, akkor nem szabadna plusz három pontért ekkorát kockáztatni. Utólag ő maga is elismerte, hogy meg kellett volna elégednie a harmadik hellyel. De még így is szerencséje volt, mert könnyen ki is eshetett volna. 
 
Aki viszont fejben nagyon is ott volt, az Lando Norris, aki minden dicséretet megérdemel. A Leclerckel való csatában, csak annyit vállalt, amivel még nem veszít időt, mert tudta, a Ferrari sokkal gyorsabb nála és nincs érdemi esélye feltartóztatni Leclerct. A végtelen türelemnek és az érett versenyzésnek egy dobogó lett a jutalma végül. A dobogóval Norris folytatta a jó sorozatát, mert az utóbbi három olaszországi futamon dobogón állt. Mindenesetre én kíváncsian várom Monzát, hogy ott sikerül-e folytatni a sorozatot.  
 2022emiliaromagnagrandprixfridaygp2204_122249_56i2225.jpg
A McLaren csapatként is minden dicséretet megérdemel, hiszen kísértetiesen a tavalyi önmagukat idézték. Most először voltak egyértelműen a harmadik erő a Ferrari és a Red Bull mögött. Ez a csapat, így év elején megmutatta, hogy ők a legjobbak közül valók. Meg tudták csinálni azt, amit a Mercedes már hetek óta próbál sikertelenül. Az Adreas Seidl vezette alakulatnak nem csak a felső vezetése, de a csapatszelleme is remek. A futam után, a már-már McLaren dobogó után hagyományosnak számító éneklős csapatfotózásra is sor került. 
 
Térjünk is át a Mercedesre, akik közel tíz éve nem látott mélységekbe süllyedtek, hiszen a 2012-es Japán nagydíj óta először fordult elő, hogy nem jut be egyik Mercdedes sem a Q3-ba. Az ezüstnyilak továbbra sem hoztak semmilyen fejlesztést az autójukra. Ennek kapcsán az a kommunikáció, hogy csak olyan alkatrészt akarnak felrakni, ami biztosan működik, mert a költségsapka miatt nem lehet agyba-főbe fejleszteni olyan dolgokat, amiket később dobnak a kukába. A Mercedes ezzel az oldaldoboz konstrukcióval rengeteg plusz leszorítóerőt generál, mert sokkal több levegőt tudnak juttatni a diffúzor alá. Ezzel a megoldással a légellenállásuk is óriási, mert a hátsó kerekeket mindenféle oldalra terelés nélkül egy az egyben éri a levegő. Bármilyen meglepő a Mercedesnek még a legnagyobb oldaldobozzal rendelkező Ferrarinál is nagyobb a légellenállása. A gond az, hogy a nagy leszorító erő miatt, nagyon delfineznek, és így feljebb kellett emelni a hasmagasságot, amivel pedig leszorítóerőt veszítenek. Ez egy ördögi kör a delfinezés megoldása nélkül. Mondhatnánk, hogy a Ferrari is delfinezik, mégis gyorsak. Ez igaz, de a Ferrari delfinezése teljesen más frekvencia-tartományban mozog és amint rálépnek a fékre a Ferrarisok, azonnal elsimul minden, míg a Mercedes még a féktávon is rosszalkodik. A delfinezés és a nagy légellenállás mellett a Mercedesnek motorikus gondjai is vannak. Állítólag 10-15, esetleg 20 lóerő hátrányban lehetnek a Ferrarihoz és a Hondához képest. Most, hogy négy hétvége alatt sem sikerült elérni semmilyen előrelépést, bennem felmerül a gondolat, hogy mi van, ha ezzel az autóval nincsenek nagy gondok, csak egyszerűen rossz a koncepció. 
 m310795.jpg
Egy ki vigasz lehet az ezüstnyilaknak, hogy versenyen, teletankolva azért nem megy rosszul az autó. Russel a futam elején egészen jól mozgott. Neki a slickre váltáskor elfelejtették átállítani az első szárnyát, így az még a meredekebb, esős beállításon maradt. Ez a kis malőr extrém túlkormányzottságot okozott, ezért is tudott Bottas annyira feljönni Russelre a futam végén. Mindenesetre Russel szereplése megsüvegelendő. Ugyanez nem mondható el Hamiltonról, aki mindössze a 13. lett, nem tudta megelőzni Gaslyt. De, ami talán még fájóbb, hogy Verstappen lekörözte. Ennek kapcsán a győztes édesapja, Jos Verstappen mondta el, hogy élvezte a lekörözés pillanatát.  
 
Mi okozta a Russel és Hamilton közötti óriási különbséget? Szerintem az, hogy Hamilton most realizálta, hogy ezzel az autóval - ha nem történik valami csoda - nem fog a bajnoki címért harcolni. A csapat - elsősorban Toto Wolff - próbálja magára vállalni a dolgot és nyugtatni Hamiltont. Ennek tudható be a verseny utáni rádióüzenet, amiben Wolff elnézést kért a vezethetetlen autóért. Hamiltonnak azért is nehéz ez az év, mert az előző szezonok elképesztően jó autói után ez egy hatalmas visszalépés számára. Russelnek pedig még így is óriási ugrás a Williamshez képest ez az autó és ő boldogan rója a köröket, óriási motivációval a csebében. Ő végre megmutathatja, hogy mire képes. Egy kis statisztikai érdekesség, hogy Russel az egyetlen, aki eddig minden versenyen az első ötben végzett. Persze ehhez kellett a Red Bullok sorozatos kiesése is.  
 
A Mercedessel ellentétben tudott fejlődni az Aston Martin. A szezon során először tűnt versenyképesnek az autó, amit kettős pontszerzésre váltott Vettel és Stroll. Ezzel már minden csapatnak van pontja. Négy futam után legutóbb a 2018-as szezonban volt ilyen.  
 19-saturday-imola-2.jpg
Ezekkel a gondolatokkal várom én a folytatást. A nagy kérdés pedig: Meg tudja-e tartani Miamire a tempóját a Red Bull?

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr9617818207
süti beállítások módosítása