Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

Spanyol nagydíj elemzés

A Ferrari megadta magát, a Mercedes feltámadt, a Red Bull pedig vitt mindent. Így lehetne röviden összefoglalni a Spanyol nagydíjat. Persze én ennél részletesebbre vállalkozom.

m314856.jpg
Barcelonára a Haas kivételével minden csapat hozott kisebb-nagyobb fejlesztéseket. Ennek egyik oka, hogy a versenynaptárban olyan helyen van Barcelona, hogy ekkora pont el tudnak készülni a csapatok az első nagyobb fejlesztési csomagokkal. De a naptári pozíciónál sokkal többet számít maga a pálya. Egyrészt év elején már járt itt a mezőny egy három napos teszt erejéig, így van mivel összevetni az adatokat, bár a februári három napon még nagyon gyerekcipőben jártak az idei autók.

spanish-f1-grand-prix-layout.jpg
Másrészt a pálya vonalvezetése nem is lehetne ideálisabb a fejlesztések kipróbálásához, mert a pályán megtalálható mindenféle kanyar és van egy hosszú egyenes is. Az első szektorban van néhány igazán gyors szinte teljesen padlógázas kanyar, vannak középgyors kanyarok, például a négyes és az ötös. De van egészen lassú része is a pályának, a harmadik szektor béli sikán. Vannak itt nagy féktávok is a DRS-zónák végén, meg egy egészen hosszú egyenes is. Egy szó, mint száz ez egy 'átlag pályának' tekinthető, így mindenféle adatot megkapnak a csapatok az újításokkal kapcsolatban. Ezért is egy nagyon közkedvelt teszthelyszín Barcelona, nem csak az F1-ben, de az autósport rengeteg más szériájában is, így a világ egyik legtöbbet használt versenypályája a Circuit de Barcelona-Catalunya. A nagy kihasználtsághoz a helyi - mediterrán - éghajlat is hozzájárul. Az év szinte minden napján versenyzésre vagy tesztelésre alkalmas az időjárás, holott az év hidegebb részében egy északabbra fekvő - például spái - versenypályán ez nem lenne lehetséges. 

A legnagyobb fejlesztéseket az előzetes várakozásoknak megfelelően az Aston Martin hozta. Ez adta a hétvége egyik fő témáját, hiszen az autó aerodinamikai koncepciója meglehetősen hajaz a Red Bulléra. A bikások természetesen azonnali vizsgálatot követeltek, de az FIA nem állapított meg csalást. Az Aston Martin állítja, hogy ezen a koncepción még tavaly novemberben kezdtek el dolgozni, párhuzamosan a szezonban eddig használt aero konfigurációval, amit nagyságrendileg egy évvel ezelőtt kezdtek el kidolgozni. Év elejére nyilvánvalóan a hosszabb fejlesztési idő miatt már kiforrottabb konstrukciót kezdték alkalmazni, és úgy voltak vele, hogyha nem jön be - és ez így is lett - akkor átállnak a másik ötletre.

aston-martin-amr22-vs-red-bull-rb18.jpg
A történetet az teszi még kiélezettebbé, hogy a Red Bull aerodinamikai vezetője - Dan Fallows - egy kisebb csapat mérnök társaságában az Astonhoz tette át a székhelyét. Fallows az Aston és A Red Bull megegyezése szerint április 2-án állhatott munkába az silverstoniaknál, mint az Aston Martin technikai igazgatója. Ha konkrét csalást nem is, de azt elképzelhetőnek tartom, hogy az Aston Martin egy, a Red Bullhoz hasonló irányban indult el, a végső csiszolásokat pedig már Fallows vezetésével végezték, ezért hasonlít a két autó ennyire. Persze a Red Bull nem így gondolja, konkrét információ lopással vádolja az Aston Martint. A bikások mindenesetre belső eljárást indítanak, az esetleges információ szivárgás megtalálására. Egy biztos, hogy ennek a sztorinak még nincs itt vége, már csak azért sem, mert a Red Bull akár bíróságra is hajlandó vinni az ügyet. 

Barcelonában a meleg és az aszfalt durvasága miatt, a gumikezelés mindig egy kulcskérdés. A Pirelli a keményebb három keveréket hozta a hétvégére, tehát a C1, C2, C3 hármast. A csapatok és a Pirelli is két kiállást vizionáltak a futamra. A nagy meleg miatt - 37 °C-os levegő és 50 °C-os aszfalthőmérséklet - a gumik a vártál jobban koptak és időközben jöttek rá a csapatok, hogy hatékonyabb a három kiállás. Először a Red Bull látta meg ezt a lehetőséget Verstappen boxutcába szólításával, ami egy tökéletes döntés volt. Ugye Verstappen a DRS problémák miatt nem tudta maga mögé utasítani Russelt, ezért a Red Bullosok megpróbálták a másik oldalról megfogni a dolgot és bejött. Végül az élmezőnyben mindenkinek három boxkiállás kellett a verseny teljesítéséhez, de Hamiltonnak abból az első már az első kör végén volt a Magnusennel való ütközés miatt. Tehát Hamilton gyakorlatilag kettő kiállással teljesítette a futamot. A mezőny végében felbukkantak egészen extrém taktikák is. Alex Albon például négy kiállással próbálkozott, Magnussen pedig eggyel, ha levesszük az első kör végi válltást. A dán volt egyébként az egyetlen, aki megpróbálkozott a kemény keverékkel a futamon. Az extrém stratégiák azonban nem jöttek be, Magnussen 17., Albon 18. lett. 

Térjünk is rá az élen zajló csatára. A Ferrari és Charles Leclerc egy elég nagy lépéselőnybe került Ausztrália után. Aztán szépen lassan a Ferrari és Leclerc segítségével, Verstappen felzárkózott. Most pedig már ott tartunk, hogy Verstappen nem csak behozta a hátrányát, de át is vette a vezetést a bajnoki tabellán. Ausztráliát követően Leclerc 46 ponttal vezetett Verstappen előtt és ebből lett mostanra egy 6 pontos hátrány. Leclerc önhibájából veszített pontokat Imolában, most meg ugye a technika adta meg magát. Én azt mondom, hogy ez azért visszajárt Verstappennek, mert ő kétszer is bukott 18 pontot, most pedig Leclerc bukott 25-öt. A Ferrari vizsgálatából kiderült, hogy a turbó és az MGU-H hibásodott meg, amiket cserélni kell. Ez azért nagyon fájdalmas, mert Leclercnek ezek teljesen új alkatrészek voltak, így vagy visszarakják a régit, vagy elkezdik használni a harmadik, utolsó büntetés nélkül felhasználtató egységeket. 

220066-scuderia-ferrari-spanish-gp-2022-sunday.jpg
A Red Bull a konstruktőri tabellán is átvette a vezetést a kettős győzelemmel. Nem is kevés, 26 ponttal vezetnek ott a bikások, többek között Sainz nem túl erős szerepléseinek hála. Sainztól Barcelonában, hazai pályán mindenki nagyon várta a jó szereplést, az első futamgyőzelmet. Az időmérőn ugyan harmadik lett, de az árnyalja képet, hogy több mint 4 tizedet kapott Leclerctől. Most már egyértelműen kijelenthető, hogy Sainz nem fog idén a bajnoki címért harcolni. A problémái arra vezethetők vissza, hogy a kezdetektől fogva nem érezte magát annyira konfortosan az autóban, így önbizalmat sem lehet építeni és ezen persze az elkövetett most már lassan temérdeknek mondható hiba sem segít. Sainz jelenleg egy nagy gödör mélyén van. Innen kétféle kiút lehetséges.

35-sunday-barcelona.jpg
Az első, hogy elfogadja a lemaradását kicsit visszavesz és szépen lassan építi fel az önbizalmát. Tehát először hátralép egyet és aztán előre. Ez persze azzal a kockázattal jár, hogy másodhegedűs szerepbe kerülhet csapaton belül. A másik út, amit Sainz is követ, hogy megpróbálja minden egyes hétvégén egyből megoldani a problémákat és hirtelen ugrani egyet. Ez azonban egy görcsös akarással, folyamatos frusztráltsággal jár. Ez vezetett a sok hibához, hogy 110%-on akar teljesíteni, amikor arra még nem képes. A sok hibával pedig csak a saját sírját ássa. Persze ha sikerülne egy hétvégét összerakni, például élete első pole pozícója és futamgyőzelme megszerzésével, akkor a problémái csettintés szerűen megoldódhatnak. De amíg nem sikerül ez az ugrás addig csak egyhelyben toporog és szépen lassan csak egy támogatói szerep jut neki csapaton belül, mert nem ő, hanem Leclerc lesz csatában a bajnoki címért. Sainznak az idei éve már szinte biztosan elúszott, neki az kéne, hogy legyen a célja, hogy a csapaton belüli ‘másodhegedűs” szerep, ne adódjon át a jövő évre. Mert amennyiben az év végén szükség van rá, akkor csapaton belül Leclerc lesz kivételezett helyzetben, kivéve, ha Sainz valami csodát nem művel, például megnyer a nyári szünetig 4-5 versenyt, de erre aligha van esély. 

Nyergeljünk is át a csatatér másik oldalára, a Red Bullhoz. Mint már azt említettem Verstappent DRS gondok hátráltatták, de nem csak vasárnap. A probléma már az időmérőn felütötte a fejét, a holland ezért volt kénytelen feladni az általában legjobb időt hozó, utolsó Q3-as körét. Ezzel együtt nagy bravúr, hogy odafért az első sorba, és az egykörön gyorsabb Ferrarikból legalább egyet maga mögé tudott utasítani.

si202205220790_hires_jpeg_24bit_rgb.jpg
Vasárnap Sainzzal együtt, szinte teljesen ugyanúgy csúsztak a kavicságyba a négyes kanyarban. Mindkettejüket a hátulról-oldalról érkező szél zavarta meg. Verstappen a kicsúszást - Sainzal ellentétben - tökéletes versenyzéssel és könyörtelen tempóval kompenzálta. A csapat is jókor kapcsolt a taktika váltásról, bár azt nem értem, hogy mi a fenének kellett rászólni Perezre, hogy engedje el a csapattársat, mert Verstappen sokkal gyorsabb volt Pereznél és a következő körben biztosan átvette volna az előzést erőből. De a Red Bull stratégái biztosra akart menni. 

A Red Bull és a Ferrari után nem is kell messzire mennünk, hogy érdekességekre bukkanjunk, mert itt van mindjárt a Mercedes, akik a Barcelonában debütált fejlesztésekkel nagyot léptek előre. A legnagyobb változásokat a padlólemeznél eszközölték és ennek hatására szinte telesen megszűnt a delfinezés, ezért az autó hasmagasságát is lejjebb tudták ereszteni, ami pedig több leszorítóerőt jelent, az pedig jobb köridőket. Russel még a második sorba is odafért hiszen elkapta Perezt szombaton. Az igazi egykörös siker azonban nem a helyezés, hanem az, hogy az eddig szokásosnak mondható, valamivel egy másodperc alatti lemaradást, sikerült letornászni 6 tizedre. Így a Mercedes az egykörös lemaradásának harmadát már ledolgozta.

m314683.jpg
A versenytempó pedig – az eddigi futamokhoz hasonlóan - még jobban nézett ki. Russel vígan tudott csatázni a Red Bullokkal. Hamilton pedig, mint kés a vajon jött át a mezőnyön. Én amondó vagyok, hogyha nem történik az ütközés Magnussennel, akkor a futamgyőzelemért lehetett volna csatában. Hamilton az első körös boxkiállása után 52 másodperces hátrányba került Russelhez képest, ez a futam végére 22 másodpercre olvadt. Verstappentől pedig csak körömként egy tizedet kapott Hamilton. 

Hamiltonék után ért célba Bottas, a szintén erősen átépített Alfa Romeoval. Az ő listájuk volt a leghosszabb az új fejlesztéseket tekintve. Változtattak az első és hátsó szárnyakon és felfüggesztéseken, a padlólemezen, a motorborításon és hűtőkopoltyúkon. Állítólag az új alfa körönként 4 tizeddel gyorsabb az eddig használt modellnél. A fejlesztett autóból végül csak egy darab készült el, amit Bottas kapott. Így legalább a két autó adatait tökéletesen ugyan olyan körülmények között tudták összehasonlítani. Bottas az időmérőn másodpercen belül volt Leclerchez képest, majd a futamon is tudta tartani magát, de a taktikát egy kicsit elmérték az alfások. Későn mérték fel, hogy a három kiállás a helyes út és végül Bottas csak kétszer állt ki és a futam végére egy kicsit be is esett a tempója. Ha hamarabb felismerik a helyzetet és időben hozzák Bottast, akkor Hamilton még fogható lehetett volna. Azért így sem lehetnek elégedetlenek az alfások, mert Bottas a világbajnoki összetett 8. helyén áll 38 egységgel, egyetlen pontra Norristól.

2022-spanish-grand-prix-sunday-4-1.jpg
Azonban a garázs másik felében már nem ennyire rózsás a helyzet. Zhou neve mellett még mindig csak a szezonnyitón megszerzett 1 pont árválkodik. A kínai alapvetően nagyon stabilan megy, főleg a futamokon és nem nagyon hibázik, de a tempó az még nagyon hiányzik. Illetve a teljesítménye is gyakran hullámzó. Ezt láthattuk most is. A Q1-ben simán továbbment, ráadásul a nyolcadik helyen egy 1:20.476-os idővel. A Q2-ben azonban csak egy 15. helyet érő 1:21.094-et tudott menni, holott a második időmérő szakaszban szinte mindig mindenki gyorsabb, mint az elsőben. Tehát Zhou néha megtalálja a tempót, néha nem, de az biztos, hogy ennél több kell, ha jövőre is az F1-ben akar versenyezni, mert jócskán akadnak jelentkezők a helyére. Az első számú esélyes Theo Pourchaire, aki egyenesen a Sauber Junior Team tagja, és idén az F2 bajnoki címéért küzd. De ott van Nyck de Vries, Calum Ilott és még sokan mások is, úgyhogy Zhounak lehet félnivalója a F1-es ülésével kapcsolatban. 

Az Aston Martin és az Alfa Romeo mellett a legtöbb újítást a McLaren hozta. Azért nekik is sikerült valamicskét előre lépni, de annyira azért nem sokat. Azt azért tegyük gyorsan hozzá, hogy Barcelonában - Bahreinhez hasonlóan - nagyon durva az aszfalt, ami McLarennek nem fekszik. A képet tovább árnyalja, hogy Norris mandulagyulladásban szenvedett, így sok mérnöki megbeszélést ki kellett hagynia. Természetesen a betegségen a közel 40 fokos hőség sem segített. A futam után Norris élete legnehezebb versenyeként emlegette a vasárnapi viadalt, ahol 4 pontot azért sikerült mentenie.

2022spanishgrandprixsundaygp2206_131210_54i9923.jpg
Norris gyengélkedése ellenére sem tudta felvenni a harcot Ricciardo csapaton belül. Az ausztrál pontot sem tudott szerezni és talán - Zhouhoz hasonóan - már ő is féltheti a jövő évi helyét. A csapat tulajdonosai már elkezdhetnek azon gondolkodni, hogy ez a teljesítmény biztosan megér-e ennyi pénz. És az a bizonyos pénzösszeg, amit Ricciardónak felírnak a csekkfüzetben bizony nem kevés. Pontos adatot nem lehet tudni, de 15 millió dollár körül mozog az ausztrál éves bére, amivel az ötödik legjobban kereső F1-es pilóta, holott az idei és a tavalyi teljesítménye bőven nem esik a legjobb ötbe. Eddig a McLaren felső vezetése védte Ricciardót, de most Andreas Seidl és Zak Brown is kijelentették, hogy Ricciardo nem felel meg az elvárásoknak. 

A Haas hétvégéje sem alakult rózsásan, habár szombaton még ígéretesen nézett ki a dolog. Schumacher életében először szerepelhetett a Q3-ban, Magnussen pedig idén szinte állandó tagnak számít. Végül a 8. és a 10. helyeket szerezték meg szombaton.  Magnussen már az első körben lenullázta az esélyeit a Hamiltonnal való ütközéssel, amiért végül nem osztottak ki büntetést a stewardok, de az eset egyértelműen Magnussen hibája volt. Schumacher jól kezdte a futamot, de a gumik kopásával egyre lassult és a levadászandó ellenfelek diffúzora helyett inkább a saját tükrét kellett figyelnie. A második kör elején még a 6. helyen haladt, a futam végére pedig sikerült lecsúsznia a 14. helyre. Tehát egy körön nagyon jó ez a Haas, de a versenytempó nagyon hiányzik. Azt azért tegyük hozzá, hogy a Haas az év eleje óta nem hozott semmilyen fejlesztést. 

A Haas jelenség figyelhető meg az Alpinenál is, csak fordítva. Náluk az időmérős tempó hiányzik, de a versenyen piszok gyors az autó. Ha ránézünk a bajnoki tabellára, akkor azt látjuk, hogy pontok tekintetében Ocon 30-4-re vezet Alonsoval szemben. Ez egy fals kép, hiszen Alonso alatt Jeddahban megállt az Alpine és Ausztráliában is cserben hagyta a technika, pedig az egy nagyon ígéretes hétvége lehetett volna. Mindkét esetben dobniuk kellett a motoregységeket a kukába, így Alonso elérte a hármas limitet. Az időmérőn csak a 17. helyen végzett a spanyol, így bevállalták a büntetést az extra egységért, így most egy friss és egy alig használt motor áll rendelkezésre.

2022-spanish-grand-prix-sunday-1.jpg
A jó versenytempót Alonso és Ocon futama is nagyon szépen reprezentálja. Alonso az utolsó helyről kezdve nagyon simán átjött a mezőny második felén és zárt a 9. helyen, Ocon pedig szép csöndesen tartotta magát Bottas mögött és végül 7-nek jött be. A francia egyébként nagyon szépen gyűjtögeti a világbajnoki egységeket a pontzóna második felében. Az Imolai futamot kivéve mindig az első nyolcban volt. Összességében az Alpine autója is szépen alakul, csak az egykörös tempón kellene még dolgozniuk és akkor partiban lehetnének akár az Alfa Romeoval is. 

Ezeket tudtam elmondani az idei, egyébként az eddigi egyik legizgalmasabb Spanyol nagydíjról, a csapatok pedig már Monacóban készülnek a hétvégi megmérettetésre.  

 

süti beállítások módosítása