Gumikopás Blog

Hírek, vélemények, elemzések az F1 és az autósportok világából

A Williams és George Russell titkai: Interjú Jánvári Zsolttal - 2. rész

A Williams és a Haas egykori F1-es mérnökével, Jánvári Zsolttal beszélgettem. Mai írásomban az interjú második felét olvashatjátok. Aki esetleg lemaradt az első részről, ide kattintva olvashatja. De akkor lássuk is, mit mondott el a magyar szakember a Gumikopás Blognak:

51-saturday-belgium.jpg

Az F1-ben dolgozóként hogy látod a Williams problémáit?

Alapvetően elindult a projekt fölfelé, de még mindig túl sok olyan ember dolgozik a Williamsnél, akinek nem kéne ott lennie. Olyanok, akik ottragadtak a nyolcvanas évekből és egész egyszerűen már nem akarnak versenyezni, csak várják a nyugdíjat. Sajnos az lett a felfogás, hogy a lehető legkevesebb munkát beletenni. Tehát ha az autó kint van a pályán és végigmegy, akkor engem nem kérdeznek meg és hogyha a 20. helyen, én akkor is ugyanannyi pénzt kapok.

Miért nem cserélnek le egy csomó dolgozót?

Angliában nem úgy van, mint Magyarországon, hogy fogod magad és kirúgsz valakit. Meg ezek az emberek nagyon védik egymást. Arra törekednek, hogy még véletlenül se kerüljön be olyan kívülről, aki ezen a felfogáson változtatni akar. Mert akkor el kell kezdeni sokat dolgozni, túlórázni, bent maradni éjfélig, mint ahogy az normális a motorsportban.

Jost Capito (a Williams 2021-ben és 2022-ben regnáló csapatfőnöke) elkezdett egy tisztogatási folyamatot?

Nem tisztogatást, mert nem akart kirúgni senkit. Elkezdték megkeresni a problémákat és ez sokaknak nem tetszett. Eddig mutogatott mindenki mindenkire, hogy én azért nem voltam kész időben, mert az a részleg valamit elrontott, és az meg valaki mást hibáztatott, stb. Aztán a végén körbeért a történet és annyiban hagyták az egészet. Ehhez képest Jost azzal kezdett, hogy szeretett volna mindenkivel személyesen beszélgetni. Mindezt úgy, hogy én közvetlenül mehettem hozzá, nem a menedzseremen keresztül. A mi véleményünket akarta hallani, akik az autón dolgozunk, nem az osztályvezető vagy a részlegvezető véleményét.

Egyszer kint voltunk egy teszten és lejött a garázsba FX, Jost kollégája, aki akkor a technikai igazgató volt. Egy notesszal odament és elkezdett beszélgetni a szerelőkkel, hogy mi a gond a kocsival. A srácok mutatták, hogy nézd meg például ezt a bekötési pontot, ami a Red Bullon fele akkora. És akkor volt egy fölháborodás az öreg mérnökök részéről, hogy miért a szerelőkkel beszélni meg a problémákat, mire mondta nekik az FX, hogy nem akar senkit megbántani, de nem veletek kell, hogy beszéljek, hiszen amit ti tudtok és amit ti akartok azt látjuk, az itt van és utolsó a pályán. Hogyha tudnátok jobbat, akkor az autó gyorsabb lenne. Pláne, hogy ezek az emberek mindig azt mondták, hogy ez a tuti, de ha ez mégis rossz, akkor egyértelműen nem tudják, hogy mi a baj vele. Tehát innentől kezdve velük tök fölösleges beszélni. És nagyon igaza volt FX-nek, csak ezt nagyon nehezen viselik el a mérnökök, mert az egó egy nagyon durva dolog tud lenni az F1-ben.

Meg jöttek azok is, hogy rászóltak az emberekre, akik az öt órakor véget érő munkaidőből már négy órakor készülődnek hazamenni, hogy akkor lehet visszaülni, mert a meló még nincs kész. És akkor 8-ig, 10-ig, éjfélig, meg reggelig lehetett bent maradni. Ez a mentalitás nem nagyon tetszett az embereknek, hogy el kellett kezdeni megint dolgozni.

Mi állt Jost Capito távozásának hátterében?

Nagyon-nagyon összezártak ellene. Bekerült ebbe a közegbe és mindenki ellene volt. Nem az volt a hozzáállás, hogy hallgassuk meg mit akar, hanem kimondottan akadályozva volt. És közben a vezetőség meg kérdezgette, hogy mi lesz már? Miért vagyunk utolsók?

A tulajdonosi kör miért nem támogatta jobban Jost Capitot?

Ők nem tudnak mit tenni. Jostot bízták meg, hogy rakja rendbe a csapatot. Annyit tudnak kérdezni, hogy miért nincs eredmény? És hiába mondta volna a vezetőségnek, hogy ki kéne rúgni 40 ember, nemleges választ kapott.

Mi lehet a megoldás erre a problémára?

A McLarennél szögre ugyanez volt. Tele voltak elkényelmesedett emberekkel, lesüllyedtek a legaljára. Jött egy új vezetőség Zak Brownnal az élen. Amikor Zak azt mondta, hogy ki kell rúgni 40 embert, akkor a vezetőség azt mondta oké, mert már úgyis mindegy, ennél rosszabb már nem lesz. És ha megnézed, ott egy teljes csapatváltás történt. Egyik napról a másikra tök új arcok jöttek. A Williamsnél is ez lesz, csak még nem fáj eléggé.

Mit gondolsz az újonnan érkező csapatfőnökről, James Vowlesról?

Jamest szerintem küldték, nem ő jelentkezett erre a melóra. Mikor kijött a hír a kinevezéséről, az volt az első szavam, hogy ennyi volt, Mercedes B csapat lesz a Williamsből. Eddig csak a motor volt Mercedes de most már a váltó, a futómű és egyéb rendszerek is a Mercedestől vannak. Felteszik magukban a kérdést a Williamsnél, hogy mindent a Mercedestől veszünk, de mégis rossz. Erre a Mercedesnek az volt a válasza, hogy olyan ember kell oda, aki nem áll neki variálni, meg okoskodni, hanem csinálja, amit mondunk. Szerintem a Toto Wolff mondta, hogy ha azt akarjátok, hogy működjön a dolog, akkor rakjátok oda az én emberemet. Ezzel egyúttal az is garantálva van, hogy nem adják el a csapatot a Porschénak, mert akkor a Mercedes nem ad motort. A Porsche jönne, csak az a baj, hogy nincs motor.

james-vowles-at-williams.jpgJames Vowles, a Williams újdonsült főnöke

A Mercedes B csapattá válás előre lépés lehet?

Onnantól kezdve, hogy B csapat a Williams a kutyát nem érdekli, hogy mit csinál. Meg a hátvéd szerep: aki velünk van nem versenyez ellenünk. Annak lehet szólni, hogy engedjen el valakit, vagy tartson fel valakit. Folyamatosan megy a kommunikáció, hogy ki kit tartson fel vagy engedjen el.

Mi emelheti fel újra a Williamst?

Ha egy autógyár megvenné. Tudni kell, hogy a Forma-1-ben gyári támogatás nélkül esélytelen vagy. Tudom, volt egy Brawn GP, de ne feledjük, hogy az egy egyszeri eset volt, ráadásul egy gyári alakulat, csak a Honda nagyon hirtelen kiszállt év végén. Brawnék azt a projektet vitték tovább, amit egyébként a Honda gyári autóként csinált azelőtt. Azt is látni kell, hogy a Brawn GP a szezon elején nyerte meg a világbajnokságot, a végén azért följöttek a többiek is. Úgyhogy csak független gyári alakulatként lehet nagyot alkotni, ez minden nagy motorsport szériában így van.

Amikor azt mondom, hogy gyári támogatottság, elsősorban nem az mögöttes autógyár tudására gondolok, hanem a pénzre. Elmúltak azok az idők, amikor a legendás hősök odajönnek egy otthon összerakott, maguk által tervezett autóval és agyonvernek mindenkit. Ilyenek már nincsenek.

Sok F1-es pilótával dolgoztál már. Mennyire különböznek a versenyzők a színfalak mögött, attól a képtől, amit a média mutat róluk?

A csapattal szemben sokkal közvetlenebbek. Amikor azok között az emberek között vagy, akik az életedért felelnek, akkor az nagyon más a szituáció, mint amikor a kamerák előtt beszélsz. Jó fejek, lejönnek, viccelődnek, dumálnak, megveregetik a vállad, legalábbis akikkel én dolgoztam az mind ilyen volt. Sajnos egyre kevesebbet vannak a garázsban, mert nekik is nagyon feszített lett a beosztásuk. Rettenetesen felgyorsult az Forma-1, ahhoz képest, mint amilyen mondjuk tíz éve volt. Nagyon feszített lett a tempó nekik is, nekünk is. Mindig más az az ember, aki bejön a garázsba csütörtök délután, mint az, akit a tévében látsz. Őket erre külön tréningezik, hogy mit kell mondani, hogyan kell viselkedni. Sőt, minket is tréningeztek rá, hogyha kérdés van, akkor mit mondj, mit ne mondj. Azért ez egy óriási show biznisz, ezt ne felejtsük el!

Melyik versenyző volt a legközvetlenebb?

Velem Bottas. Tudod, a finn-magyar barátság. De ugyanakkor Grosjeannal is sokat dumáltunk, én tanítottam meg például rendesen kimondani azt, hogy Budapest. Mindig „sz”-t mondott az „s” helyett. Egyszer söröztünk a hotelban és mondtam neki, hogy gyere, most megtanítalak.

Többek között George Russellel is dolgoztál együtt. Róla mi a véleményed?

Végtelenül kedves és normális srác. Kell egy kis vastagbőrt növesztenie magára, mert ő egy nagyon érzékeny ember, talpig a földön áll és lelkiismeretes. Ebből neki egy kicsit vissza kell vennie a világbajnoki cím eléréséhez, de meg fogja oldani ezt is.

Ő a jövő nagy bajnoka?

Már most az. Amikor 2020-ban beültették egy futamra, Hamilton is azt mondta, hogy jó, akkor koronavírus, elmentem, szevasztok, mert Mercedes már megnyert mindent addigra. Aztán láttad, hogy George mit ment. Ember még olyan gyorsan a koronavírusban nem gyógyult ki, mint akkor Hamilton. Ült otthon, nézte a tévében, hogy én itt vitatkozok a Totóval, hogy hány száz millió legyen a fizetésem, ez a gyerek meg idejön a semmiből, beül ugyanabba az autóba, amivel én mentem és agyonveri a mezőnyt. Hogyha a Wolff ennek a gyereknek azt mondja, hogy ha neked ez megy, hogy megnyered a versenyt, akkor mennyiért jössz? George pedig mondja, hogy jövök én ingyen is. Akkor Hamiltonnak nincsen szerződése. Gondolhatod, hogy ott milyen hamar gyógyult meg a Lewis, hogy a következő versenyen már ne George menjen.

44-sunday-brazil.jpgGeorge Russell a dobogó tetején, élete első futamgyőzelmét követően

Miért tudta Russell rögtön az első Mercedeses évében legyőzni Hamiltont?

Jobb nála azért. Ha a mezőny elejéből öt embert beraknál Hamilton kocsijába, akkor megverné Hamiltont. Lewis egy nagyon jó pilóta, és most utálni fognak a Hamilton rajongók, de kell egy jó autó ahhoz, hogy egy jó pilóta tudjon érvényesülni. Mikor Lewis a hét bajnoki címét nyerte, akkor a Mercedes egy űrhajó volt a többihez képest. Az, hogy ők 2 másodperccel nyertek versenyt, az nem azért volt, mert nem tudtak volna 12-vel nyerni, hanem mert minek mutassanak meg mindent, hogyha az is elég. Tudod, hogyha megmutatod az összes ellenfelednek, hogy te 15 másodperccel gyorsabb vagy nálunk, akkor elkezdenek keresni 15 másodpercet. Ennyit kell gyorsulni az év végén, hogy utolérjük a Mercit. De ha azt mutatod nekik, hogy csak 2 másodperccel vagy gyorsabb, akkor csak annyit keresnek. Mikor megtalálják és egy versenyen utolérték a Mercit, akkor azt mondták, hogy akkor tekerjünk feljebb az autót, és ez megint plusz két másodperc. Tehát ez stratégia, politika. Nem ész nélkül fejlesztenek.

Hogyan kell elképzelni ezt a belső F1-es politikát?

Olyan az egész, mint egy szappanopera. Mindenki, mindenki ellen. Jellemző például, hogy csak akkor nyújtanak be óvást a csapatok, amikor abból haszon van. A Renault fékbeállítós trükkjéről a Williamsnél tudtunk, mert mikor a Szirotkin beült az autóba, az volt az első kérdése, hogy hol van az a bizonyos kapcsoló. Kérdeztük, hogy milyen kapcsoló, majd kiderült, hogy a fékerő állítóra gondol. Az nem szabályos, de mondta a Szirotkin, hogy a Renaultba van. És erről nagyon sok csapat tudott, csak amíg nincs nagyon tétje, addig nem forszírozzák. Meg megy az is, hogy nem én óvom meg, hanem elmondom valaki másnak és inkább majd ő, mert akkor nem tudják, hogy tőlem van az infó.

Mit várhatunk idén Russelltől?

A Mercedesen belül George lesz a befutó, de ez csak az én véleményem. Én nem vagyok Forma-1 rajongó, viszont emberileg viszonyulok a versenyzőkhöz. Az ember mindig azoknak a pilótáknak akar jobbat, meg azokba a pilótákba lát bele egy kicsit többet, akikkel kapcsolatban személyesen érintett. Úgyhogy én nem anti-Hamilton szurkoló vagyok, de a számok nem hazudnak.

Az F1 technikai szintje is az egekben jár, nem csak az autókat tekintve. Hogy kell elképzelni a csapatok számítási és elemzési folyamatait?

Annyira fejlett már a matek mögötte, hogy egyszerűen minden ki van számolva, körökre előre. 30 ember ül a gyárban és hallgatja a rádióforgalmazást, elemzi a pályán zajló eseményeket. 15 ember csak a szimulációkat futtatja, hogy mi lesz, ha ebben a körben jön ki a Mercedes kerékcserére vagy ha három körrel később. De tud ez demoralizáló is lenni. Az volt a legrosszabb része a munkámnak, amikor a rajt előtt, a csapat meetingen az hangzott el, hogy ha minden terv szerint halad, akkor 12.-ek leszünk. Csak akkor van változás, ha baleset, kicsúszás vagy valamilyen külső tényező bejön.

A 2021-es szezontól bevezetésre került a költségsapka az F1-ben, az ostor pedig a csapatok dolgozóin csattant, miközben pedig a versenyszámok csak nőnek. Hogyan látod ezt a helyzetet?

Ez egy olyan probléma, amivel senki nem számolt, erre senki nem gondolt, hogy a dolgozók fizetése. Mindent elmond az a tény, hogy iszonyatosan sok ember adta be a felmondását. A Williams versenycsapatából - akik a versenyekre utaznak és akikkel én is együtt voltam - 6 ember maradt meg a 60-ból és itt egy éves lefutásról beszélünk.

Kitalálta a Formula-1 vezetése, hogy 26 verseny lesz és miegymás. Minden csapat elkezdte, hogy akkor fölveszünk embereket és rotációban fogjuk csinálni a szezon, tehát nem mindenki csinál minden versenyt. De ezt a törekvést a költségsapka megsemmisítette. Mi is fölvettünk az elektromos részegre embereket, aztán év végén mondta a HR, hogy nem lehet, mert drága. Marad ugyanúgy, hogy két ember fogja elvinni a 26 versenyt, mi meg néztünk egy nagyot és mondtuk, hogy nem. De erősködtek, hogy mégis. Ilyenkor a HR elkezd nyomás alatt tartani, jönnek minden héten győzködni, hogy mondjál igent, vállald el. Neked meg az a válaszod, hogy adjatok több pénzt, de nincsen több pénz, mert költségsapka van. Amikor kezdtem az F1-ben 2015-ben, akkor ugyanannyit kerestem, mint amennyivel befejeztem 2021-ben. Mindezt úgy, hogy ’15-ben csináltam 16 versenyt, a végén pedig már 21-et. De nem is annyira az anyagiak itt a kérdés, hanem az, hogy időben olyan durván sokat vagy távol, hogy nagyjából meg is írhatod a válási papírokat. A 20 versenyes szezonban mentünk 296 napot és ezt a család nagyon megsínyli.

Milyen hatással van ez a csapatokra?

A probléma az, hogy lecserélik az embereket és olcsón próbálnak meg munkaerőt szerezni. Mindenféle bántó szándék nélkül azt kell mondjam, hogy aki ezt kevesebbért elvállalja, az nem tudja, hogy mire vállalkozik. Ezek az emberek azok, akik nyolc hónap után ott hagyják az egészet, mert nem bírják. A másik pedig, hogy nincs meg hozzá a tudásuk. Mondjuk úgy, hogy fölhígult a szakma, mert fölvesznek olyan embereket, akik nincsenek készen az F1-re. Régebben, mondjuk 2020-ban, amikor én is interjúztattam, megkérdeztük mindenkitől, hogy volt-e open wheel, csinált-e GT versenyzést, stb. És akkor olyat választottunk, aki mindenféle szériát csinált már. Most meg az van, hogy ha voltál már versenypályán, a Rally2-ben egy trabantot reszelgetni, akkor jöhetsz. Ez mind szép meg jó, csak mikor egy ilyen srác odakerül, akkor be lesz darálva, mert az elvárások ugyan annyira nagyok, viszont nem akarnak megfizetni olyan embereket, akik ezt az elvárást tudják hozni. Látható, hogy egyre több a probléma és a műszaki hiba.

Ennek köszönhető a tavaly látott sok kerékcsere hiba?

Igen. A kerékcserénél mindig ugyanazok az emberek vannak egy adott poszton. Mikor én bekerültem a kerékcserecsapatba a Haasnál, akkor a jobb hátsó sarok mindig lassabb volt az összes többinél. Mielőtt én bekerültem ugyan azok a srácok csinálták együtt két évig azt a kereket és ilyenkor annyira megszokjátok egymás mozgását és minden mozdulatát, hogy 6 hónap volt elérni ugyan azt a teljesítményt egy új belépővel. Na most képzeld el mi történik akkor, ha lecserélsz mindenkit.

Milyen lehet a költségsapka hosszútávú hatása?

Még legalább 5-10 év, mire a hatása érződni fog. Újabban mindenki kiszervezte a melót, a Red Bullnak például lett motorgyártó részlege. Hoztak egy költségsapkát, hogy ennyit lehet költeni, majd a csapatok megoldják, hogy ugyanazt a pénzt, amit eddig költöttek így is elköltsék, vagy még többet. Mészáros Sándor barátom fogalmazott úgy, hogy innentől kezdve ez a könyvelők világbajnoksága lesz - mint láttuk a Red Bullnál tavaly. A többi csapatnál is megvolt ugyanez, csak ők nem buktak le. Tehát nem lesz itt olyan, hogy egyik pillanatról a másikra kiegyenlítődnek az erőviszonyok. Lesz egy kis közelítés, de hosszú távon nem fogja megoldani a problémát. Lehet, hogy ez így negatívan hangzik, de nem lehet ezt az egészet megváltoztatni ilyen könnyedén. Ez hosszú évek sorozata lesz. De nincs ok panaszra, mert a versenyzés az jó mostanában, jó versenyek vannak.

67618955_2786753661352572_6217262815078514688_n_1.jpgJánvári Zsolt és a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner

Ezzel az interjú végére értünk, köszönöm az óriási lehetőséget Jánvári Zsoltnak.


képek: Pirelli, Jánvári Zsolt, F1 fansite

A bejegyzés trackback címe:

https://gumikopas.blog.hu/api/trackback/id/tr6718074414
süti beállítások módosítása